طرح بهارانه کتاب می توانست در زمان مناسب تری اجرا گردد، شرایط فروشگاه ما کمی عوض شد

به گزارش چاپار بلاگ، آیدین جلالی، مدیر کتاب فروشی آفرینش در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، استقبال از طرح بهارانه کتاب را مناسب توصیف کرد و گفت: هرچند استقبال به اندازه دوره گذشته -طرح پاییزه کتاب- نبوده است، ولی باز هم در این شرایط یک نوع قوت قلب برای فروشگاه ها بود؛ حداقل شرایط فروشگاه ما کمی عوض شد.

طرح بهارانه کتاب می توانست در زمان مناسب تری اجرا گردد، شرایط فروشگاه ما کمی عوض شد

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

جلالی با بیان اینکه تا الان نصف بیشتر مبلغی که به ما تعلق گرفته را استفاده نموده ایم، افزود: البته این فروش با احتساب فروش مجازی و غیرحضوری است و هرچند نتیجه آن برآیندی که خودمان فکر می کردیم نیست؛ ولی در کل این طرح باعث شد که فروشمان کمی تکان بخورد.

وی اضافه نمود: ما فکر می کردیم فروش خیلی بیشتر و استقبال شدیدتر باشد. الان فروشگاه ها آنچنان مشتری حضوری ندارند، مثلا کتاب فروشی آفرینش از آغاز طرح تا الان، 600 جلد کتاب فروخته است.

گارد مشتری ها نسبت به فروش مجازی

جلالی با اشاره به گارد مشتری ها در بخش فروش مجازی طرح بهارانه، اظهار کرد: در فروش غیرحضوری، مشتریان باید کدملی و نام و نام خانوادگی خود را در سایت وارد کند که فکر می کنم به دلیل بعضی بی اعتمادی ها، کمی در این باره گارد دارند.

وی اضافه نمود: برای مشتری ها حتی خوشایند نیست که کد ملی خود را در اختیار فروشنده کتاب فروشی قرار دهند. باید برای آن ها کلی شرح دهیم که این طرح از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، کدملی را برای سایت سامانه می خواهیم و هیچ اتفاق دیگری نمی افتد. به همین دلایل مشتری های غیرحضوری بعضا قبول نمی نمایند کدملی بدهند و این یک مقدار کار را سخت می نماید.

اطلاع رسانی طرح بهارانه کتاب ضعیف بود

مدیر کتاب فروشی آفرینش، همچنین اطلاع رسانی طرح بهارانه کتاب را ضعیف خواند و اضافه نمود: خیلی از مشتری های ما فکر می نمایند این طرح برای خود فروشگاه است، درصورتی که تخفیف را ارشاد به آن ها می دهد. اگر اطلاع رسانی بهتر و همه گیرتری انجام می شد، استقبال بهتری صورت می گرفت.

وی اضافه نمود: به جرأت می توان گفت اگر فروشگاه به مشتری اعلام نکند که چنین طرحی وجود دارد، خود مشتری از قبل خبر ندارد. بعضی از مشتری های ما ازطریق اطلاع رسانی خود ما در فضای مجازی از این طرح خبردار شده اند؛ اما حتی یک نفر هم نیست که فروشگاه ما را به وسیله سامانه ارشاد پیدا نموده باشد.

جلالی همچنین زمان برگزاری طرح بهارانه را نامناسب خواند و گفت: به نظر من زمان برگزاری طرح بهارانه کتاب خیلی بد بود؛ شاید اگر این اتفاق یک هفته یا 10 روز دیگر می افتاد، که شب های قدر هم تمام شده و یک مقدار حس وحال مردم تغییر پیدا نموده بود، کمی جذاب تر و بهتر بود.

وی با بیان اینکه اضافه شدن فروش مجازی هیچ یاریی به طرح ننموده است، افزود: معمولا صفحات مجازی خود فروشگاه ها به صورت روتین یک مقدار تخفیف را دارند؛ مثلا صفحه اینستاگرام فروشگاه آفرینش، تقریبا از زمان آغاز کرونا، برای خریدهای غیرحضوری 15 درصد تخفیف در نظر گرفته بود که تا 20 درصد تخفیف بهارانه، آنچنان فاصله عجیب و غریبی ندارد.

مدیر کتابفروشی آفرینش مشخص سقف محدود برای فروشگاه ها را از دیگر ایرادات طرح بهارانه کتاب خواند و گفت: مثلا سقف فروشگاه ما کلا 10 میلیون تومان بود که با توجه به قیمت کتاب ها، رقم بالایی نیست. همچنین سقف خرید 150هزارتومانی نیز پایین است و جوابگوی احتیاج مشتریان نیست.

جلالی افزود: قاعده این است که بعد از رسیدن به سقف فروش، اعلام کنیم که بازهم آن 20 درصد تخفیف را به مخاطبان می دهیم؛ اما خیلی بهتر بود که حداقل یاری این باشد که اگر سقف فروشگاهی پر شد، دوباره به صورت محدود -مثلا یک یا دو میلیون- یارانه اختصاص پیدا کند؛ نه اینکه فروشگاه هم تخفیفی اضافه بر آن داشته باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 5631

به "طرح بهارانه کتاب می توانست در زمان مناسب تری اجرا گردد، شرایط فروشگاه ما کمی عوض شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح بهارانه کتاب می توانست در زمان مناسب تری اجرا گردد، شرایط فروشگاه ما کمی عوض شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید