دنیای سینمایی مارول چگونه به خاتمه خواهد رسید؟

به گزارش چاپار بلاگ، دنیای سینمایی مارول تاثیر زیادی بر فرهنگ عامه دارد اما همه چیزهای خوب روزی به نقطه سرانجام می رسند، از جمله این دنیای محبوب.

دنیای سینمایی مارول چگونه به خاتمه خواهد رسید؟

از سال 2008 مارول در حال بافتن ملیله ای به ظاهر خاتمه ناپذیر از داستان های اقتباسی است که خاتمه فصل اول آن، که معمار این سری فیلم یعنی کوین فیج از آن به اسم حماسه بی نهایت یاد می نماید، در انتقام جویان: بازی خاتمهی در سال 2019 رخ داد. با این حال، سه فاز اول تنها شروع کار بود، زیرا فاز چهار قرار است جهانی مارول را به گونه ای توسعه دهد که قبلا هرگز شاهد آن نبوده ایم.

در حال حاضر هواداران با جادوی آشوب و چندجهانی، سریال های تلویزیونی مانند وانداویژن و لوکی و هم چنین کاپیتان آمریکای تازه در خاتمه شاهین و سرباز زمستان آشنا شده اند. پس از پخش دو قسمت از لوکی، به نظر می رسد که این مجموعه به خوبی با جدول زمانی مارول درگیر است و دریچه های قصه هایی تکان دهنده و غیر منتظره را در آینده باز می نماید. همان طور که موبیوس با بازی اوون ویلسون در آخرین قسمت اعلام کرد، محافظان زمان به صورت محرمانه در حال برنامه ریزی برای داستان خاتمه جهان هستند. این بدان معناست که بالاخره همه چیز به خاتمه می رسد.

با وجود بسیاری از داستان های عالی که قبلا گفته شده و بسیاری دیگر که در آینده گفته خواهد شد، به نظر می رسد اگر مارول واقعا بخواهد، می تواند برای همواره به کار خود ادامه دهد. اما اگر واقع بین باشیم، چه به صورت طبیعی و چه به طور غیرمنتظره، سری فیلم های طولانی ابرقهرمانان انتها به خاتمه می رسند و با توجه به این که هیچ نشانه ای از چگونگی خاتمه آن وجود ندارد، اوضاع کمی گیج کننده است. چطور ممکن است این سری فیلم های پرفروش که سینما را آن طور که هواداران شاهد آن هستند متحول کرد، به خاتمه عمر خود برسد؟

آیا مارول اصلا خاتمه خواهد یافت؟

پیروزیت جهانی سینمایی مارول تا امروز کاملا بی سابقه بوده است و بسیار فراتر از هر چیزی کسی در سال 2008 فکرش را می کرد پیش رفته است. هم انتقام جویان: جنگ ابدیت و هم انتقام جویان: بازی خاتمهی به آستانه فروش دو میلیارد دلار رسیدند، دو فیلم از سه فیلمی که در تاریخ توانسته چنین کاری انجام بدهد. به نظر می رسد پیروزیت گسترده تجاری ضامنی باشد تا این مجموعه برای مدتی ادامه بدهد اما فرایند و منطق جهانی واقعی حکایت از این دارد که در بعضی مواقع مارول در گیشه ثابت قدم و پیروز نبوده است.

از یک طرف، اگر کیفیت پروژه ها به حدی نرسد که تحسین هواداران را از دست بدهند، دلیلی ندارد که جهانی سینمایی مارول به زودی خاتمه یابد. با این حال، خستگی ابرقهرمانان نگرانی واقعی بسیاری از هواداران کمیک بوک است و با افزایش محبوبیت ژانر، به نظر می رسد واقعا هیچ راهی برای جلوگیری از فراوانی پروژه های ابرقهرمانی روی پرده سینما و صفحه تلویزیون وجود ندارد. درست مثل رونق وسترن در دهه 50 و فروپاشی آن در طول دهه 60، احتمال این وجود دارد که مخاطبان از وجود بیش از حد داستان های ابرقهرمانی و پارودی ها، علی رغم کوشش های فراوان برای منحصر به فرد و برجسته ساختن آن ها، خسته شوند.

چرا و چه زمانی جهانی سینمایی مارول خاتمه می یابد؟

اگر واقعا خستگی ابرقهرمانان یک مشکل باشد، مطمئنا هنوز به حدی نرسیده است که بتواند تهدیدی برای خاتمه یافتن و سرنگونی این غول جهانی تفریح، مارول گردد. 9 سال پیش بود که تب و تاب ابرقهرمانان با انتشار فیلم انتقام جویان واقعا بالا گرفت. از آن موقع به بعد محبوبیت این ژانر اوج گرفت و در میان فاز 3 مارول به بیشترین حد خود رسید. اگر فرایند فروش گیشه را نشانه در نظر بگیریم، این مجموعه برای سال های آینده هم به کار خود ادامه خواهد داد.

با این اوصاف، هیچ چیز برای همواره دوام نخواهد داشت و واقعا روزی فرا می رسد که هیچ فیلم تازهی از مارول در سینماها پخش نگردد. بعد از آنالیز خستگی ابرقهرمانان به اسم نیروی محرکه سقوط مارول، بد نیست نگاهی به محبوبیت وسترن های گذشته بندازیم که نشانه ای از مدت زمان تغییر حساسیت مخاطب است. وسترن در دهه 50 میلادی اوج محبوبیت خود را تجربه کرد و یک تکیه گاه اصلی فرهنگی از دهه 40 تا 60 بود، یک دوره نزدیک به 20 ساله سلطه بی وقفه بر سینما. اگر جهانی سینمایی مارول با وسترن قابل مقایسه باشد، این بدان معناست که تا حدود سال 2028 و احتمالا در اواخر فاز 6، خیلی صحبت خاصی درباره مارول و چگونگی فرایند آن نخواهیم شنید.

مسائل خاتمه یافتن جهانیی سینمایی مارول

برای بیشتر هواداران و تحلیلگران مارول، فرض بر این است که این جهان در نتیجه خستگی یا بی علاقگی مخاطبان خاتمه می یابد اما اگر این طور نباشد، خاتمه طبیعی داستان اصلی چگونه ممکن است باشد؟ فقط در طی این چهار فاز، فیج و بسیاری دیگر از فیلم سازان درگیر (اصلی و جایگزین) این مجموعه ده ها داستان مختلف را تعریف نموده اند که بعضی از آن ها نتایجی مناسب در برداشته و بسیاری دیگر از آن ها به طور کامل به پروژه های مختلف دیگر منتقل شده اند. با توجه به ماهیت مجموعه که یک کار گسترده و مشترک است، هیچ راه منطقی برای خاتمه دادن به آن با رضایت بخشی کامل وجود ندارد که سر گم این کلاف را نمایان کند.

مارول چگونه به جهانی سینمایی مارول خاتمه می دهد؟

خاتمه واقعی این جهانی سینمایی در آینده، به احتمال زیاد شبیه چیزی نخواهد بود که هواداران کمیک بوک ها و مخاطبان فیلم های سینمایی قبلا روی پرده دیده اند. اگر در فکر خود سه گانه شوالیه تاریکی نولان و نسخه اصلی مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی را مرور کنیم می بینیم که بسیاری از مجموعه های مبتنی بر کمیک بوک ها، خاتمه طبیعی و مناسبی نداشته اند.

در حالی که در خاتمه آن فیلم ها فقط باید داستان یک گروه اصلی از شخصیت ها را جمع و جور می کردند، مارول این وظیفه سخت را بر روش دارد تا روایت کل جهان را به گونه ای جمع کند که خوانندگان سرسخت کمیک بوک را به همان میزان هواداران معمولی فیلم های سینما خوشحال کند. خوشبختانه کمیک بوک ها مدت ها پیش راهی پیدا کردند که بتوانند خاتمهی برای روایت های سنتی رقم بزنند، حتی اگر همواره از راه درست و صحیح که بازسازی مجدد چندجهانی است این کار را نکنند.

تازهترین بازسازی مارول، جنگ های مخفی به کارگردانی جاناتان هیکمن، از برترین خاتمه های یک سری به گونه ای ساخته شده که نتیجه گیری از داستان قبلی است در حالی که به آینده هم می پردازد. با توجه به این که مارول در آینده نزدیک قصد اکران چهار شگفت انگیز را دارد، احتمال تماشا دکتر دوم برای بازنویسی اصل واقعیت، بیشتر از چیزی است که هر کس فکر کند.

حتی اگر داستان به طور کامل اقتباس نگردد، ایده بازسازی یک شخصیت از ابتدا و تبدیل او به یک شخصیت با امکاناتی بی حد و حصر مطرح می گردد و از جمله موارد احتمالی، خاتمه دادن به جهانی مارول به گونه ای است که دوباره درون جهانی دیگر ساخته گردد و اگر تقاضا وجود داشته باشد، حتی در آینده داستان های بیشتری ارائه خواهد شد.

در حالی که هیچ نشانه ای مبنی بر کند شدن یا خاتمه جهانی سینمایی مارول وجود ندارد، فکر کردن در خصوص اتمام یکی از عظیم ترین پدیده های فرهنگ عامه همواره مجذوب کننده است.

منبع: Screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 16863

به "دنیای سینمایی مارول چگونه به خاتمه خواهد رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای سینمایی مارول چگونه به خاتمه خواهد رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید