خواص روغن چوب صندل برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

به گزارش چاپار بلاگ، روغن چوب صندل یکی از انواعِ روغن هایی است که در بیشتر عطرها و خوشبوکننده های هوا کاربرد دارد. اما ارزش این روغن، فراتر از بوی خوش آن است. روغن چوب صندل برای سلامت بدن فواید بسیاری دارد.

خواص روغن چوب صندل برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

دانستنی هایی درباره روغن چوب صندل

روغن چوب صندل با تقطیر بخار چوب درختان چوب صندل کاملا بالغ که 40 تا 80 ساله هستند، به دست می آید. البته درختان 80 ساله بهتر هستند. هرچه درخت کهنسال تر باشد، روغنش بهتر و با رایحه قوی تری است.

برترین نوع این روغن، روغن چوب صندل هندی است و نام علمی و گیاه شناسی آن سانتالوم آلبوم (Santalum Album) است. دو نوع چوب صندل دیگر به نام های چوب صندل هاوایی و استرالیایی هم وجود دارد. نوع هاوایی بسیار گران است و نوع استرالیایی آن با وجود اینکه چندان سودمند نیست، از نظر تجاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اصلی تشکیل دهنده روغن چوب صندل، بتا سانتالول، سانتیل استات و سانتالین است.

تا قرن ها، چوب صندل نزد تمدن ها و مذاهب بسیاری در جهان، به ویژه هندوها، احترام و اعتباری داشت. چوب صندل برای هندوها مقدس است و باید از آن در تشریفات مذهبی و تمام مراسم ها، از تولد افراد گرفته تا مرگ آنها، استفاده گردد. وجود روغن صندل چوب در هر مراسم و آیین هندی ها لازم است. این روغن به همراه گل ها و هدایای دیگر به الهه های هندو تقدیم می گردد و در بعضی از جوامع هندی، با این روغن بدن را خوشبو نموده و به پیشانی می مالند و هنگام سوزاندن اموات خود، از این روغن استفاده می نمایند.

فواید استفاده از روغن چوب صندلروغن چوب صندل و خمیر این چوب در پزشکی، درمان های پوست و زیبایی کاربرد دارد و بسیاری از محصولات صنعتی از جمله، خوشبونماینده های دهان، خوراکی ها، عودها، خوشبونماینده های اتاق، دئودورانت ها، عطرها، صابون ها، لوسیون و کرم ها، حاوی روغن چوب صندل هستند.

استفاده از روغن چوب صندل در طب سنتیچوب صندل علاوه بر اینکه در مراسم ها و تشریفات مذهبی هند کاربرد فراوان دارد، در طب آیورودا (طب سنتی هند) و بعلاوه طب سنتی چین، از روغن این چوب، همراه با درمان های دیگر استفاده می گردد. از بعضی بیماری ها که برای درمان آن، از این روغن استفاده می گردد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سرماخوردگی؛

عفونت مجرای ادراری؛

مسائل کبد و کیسه صفرا؛

مسائل گوارشی؛

مسائل عضلانی؛

اختلال های ذهنی؛

بواسیر؛

گال.

استفاده از روغن چوب صندل در طب مدرنالبته در طب مدرن امروزی، هنوز آنالیز های علمی جامعی در زمینهٔ فواید روغن چوب صندل برای سلامت بدن انجام نشده است و به همین علت طب جهانی مدرن به فواید درمانی روغن چوب صندل توجه ای ننموده است.

بااین حال آنالیز های کمِ صورت گرفته، نشان می دهد که این روغن فواید متعددی برای بدن و حفظ سلامت آن دارد که در ادامه توضیح داده شده اند:

هوشیاری
بنابر آنالیز ها معین شده که رایحه درمانی با روغن صندل چوب، می تواند ضربان قلب، فشار خون و تعریق را افزایش دهد. این علائم، نشان دهندهٔ هوشیاری فرد هستند.

ضدالتهابخمیر صندل چوب و روغن آن ویژگی ضدالتهابی بسیار مؤثری دارند. در جریان تحقیقی در سال 2016 معین شد، چوب صندل اثر خنک نمایندگی خوبی دارد و انواع التهاب های مغزی، دستگاه گوارش، سیستم اعصاب، گردش خون و سیستم دفع را بهبود می بخشد. این التهاب ها معمولا از بیماری های عفونی، تب، عوارض آنتی بیوتیک ها،مسمومیت، نیش حشرات یا جراحت ها ناشی می شوند. روغن چوب صندل، به ویژه برای درمان التهاب های سیستم عصبی و گردش خون مفید است.

ضداسپاسمازآنجاکه این روغن، طبیعتی آرام بخش و تسکین دهنده دارد، برای مقابله با گرفتگی و اسپاسم عضلات هم مفید است. محققان دانشگاه فلوریدا پس از آنالیز های متعدد به این نتیجه رسیدند که روغن چوب صندل، اعصاب، ماهیچه ها و رگ های خونی را آرام و بدن را از انقباض و اسپاسم رها می نماید. بنابراین، این روغن در درمان مسائلی چون گرفتگی عضلات، سردرد و سرفه مفید است.

قابض نمایندهروغن چوب صندل، تا حدی ویژگی های قابض نمایندگی دارد و می تواند موجب جمع شدن لثه، ماهیچه ها و پوست گردد. بنابراین برای قوی کردن لثه ها، ماهیچه ها و سفت کردن پوست مفید است. در آنالیز سال 2010 معلوم شد که روغن چوب صندل، ضدعفونی نمایندهٔ مفیدی برای دستگاه ادراری-تناسلی و مجرای تنفسی است. این روغن ادرار آور، خلط آور و محرک سیستم اعصاب مرکزی است.

ترمیم نمایندهٔ زخم هاروغن چوب صندل، از التهاب های پوستی کاسته و موجب درمان سریع تر جای زخم ها و جوش ها می گردد. استفاده از ماسک خمیر صندل چوب برای درمان التهاب پوست، یکی از روش های درمانی قدیمی است. روغن چوب صندل هم اثری مانند خمیر چوب صندل دارد. از این روغن به طور وسیعی در صابون ها، لوسیون و کرم ها استفاده می گردد.

ضدنفخروغن چوب صندل، طبیعتی تسکین دهنده دارد و می تواند موجب آرامش روده و ماهیچه های شکمی گردد؛ بنابراین فرد را از گازهای اضافی جمع شده در روده رها می نماید. بعلاوه می تواند جلوی تشکیل گاز اضافی را بگیرد.

ادرارآوربه علت ویژگی های ضدالتهابی چوب صندل، روغن آن می تواند از التهاب سیستم ادراری بکاهد و آن را در شرایط مناسبی قرار دهد و عبور ادرار به راحتی انجام گردد. ضمناً، حجم ادرار و تعداد دفعات ادرار را افزایش می دهد. در نتیجه، از عفونت و التهاب موجود در سیستم ادراری کاسته می گردد. زیرا تکرر ادرار موجب دفع سموم خطرناک از بدن می گردد.

ضدعفونی نمایندهاستفاده وسیع این روغن در مراسم های مذهبی و مواد آرایشی، ویژگی های ضدعفونی نمایندهٔ این روغن را توجیه می نماید. عطر و بوی آن میکروب ها و حشرات کوچک را دور می نماید و به همین علت از این نوع چوب در عودها، اسپری ها، مواد ضدعفونی نماینده و بخورها برای ضدعفونی کردن محیط استفاده می گردد. در آنالیز سال 2017، محققان به این نتیجه رسیدند که روغن چوب صندل، علاوه بر ویژگی های خوبی که دارد، غشاء مخاطی دستگاه ادراری-تناسلی و مجرای تنفسی را ضدعفونی می نماید.

بعلاوه با افزودن این روغن به آب حمام یا لوسیون و روغن های دیگر و به کار بردن آن روی پوست و زخم ها می توان جلوی عفونت آنها را گرفت. این روغن را می توان با شیر ترکیب کرد و با مصرف آن به صورت خوراکی، انواع بیماری های عفونی داخلی مانند عفونت گلو، مری، معده، روده و مجرای دفع را رفع کرد.

وقتی این روغن به صورت پماد به روی پوست مالیده گردد، می تواند زخم و جراحت، جوش و کورک ها را درمان کند و جلوی عفونت و چرکی آنها را بگیرد.

مراقبت های پوستی و مبارزه با سرطان پوستروغن چوب صندل، پوست را آرام و التهاب و سوزش آن را رفع می نماید. بعلاوه عفونت های پوستی را درمان می نماید و به شما احساس خنکی و طراوت می بخشد. متخصصان پوست معتقدند که این روغن می تواند در درمان آکنه، داء الصدف، اگزما، زگیل و حتی بیماری پوستی سختی به نام مولوسکوم کانتوژیوزوم (Molluscum contagiosum) که با نام زگیل آبکی هم معروف است، مؤثر باشد.

بعلاوه بنابر آنالیز ها، معین شده که در روغن چوب صندل، ترکیبی به نام بتا-سانتالول، وجود دارد که می تواند موجب مرگ سلول های سرطانی پوست گردد.

درمان سرفهروغن چوب صندل، درست تأثیری مانند شربت اکسپکتورانت دارد؛ خلط آور است و سرفه را به خوبی درمان می نماید. این روغن با آن دسته از عفونت های ویروسی که موجب سرماخوردگی، آنفولانزا، اوریون و بیماری های دیگر می شوند، مبارزه می نماید.

کاهش فشار خونکاهش فشار خون یکی از خاصیت های مفید روغن چوب صندل است. مصرف آن همراه با شیر یا آب نوشیدنی به کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون یاری می نماید. خمیر چوب صندل هم همین اثر را دارد. آن را فقط باید به قسمت های مختلف بدن بمالید.

بهبود حافظهروغن چوب صندل قدرت تمرکز فرد را بالا می برد. بعلاوه، می تواند مغز را آرام نگه دارد و فرد از اضطراب و نگرانی در امان بماند.

مبارزه با باکتری مقاوم به آنتی بیوتیکدانشمندان در آنالیز های روغن صندل چوب متوجه شدند که این روغن می تواند با باکتری های بیماری زایی که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند، مبارزه کند. از این باکتری ها می توان به استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) اشاره نمود. این باکتری موجب عفونت در بدن می گردد. اگر فردی به این بیماری مبتلا شد، بلافاصله باید به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد.

آرامش بخش و ضداضطرابروغن چوب صندل، التهاب، اضطراب، ترس و بی قراری را درمان می نماید. علاوه برآن موجب آرامش، تمدد اعصاب، تمرکز و افکار مثبت می گردد.

تونیک سلامتیاین روغن، نوعی تونیک سلامتی برای همه، به ویژه بچه ها در حال رشد است. ازآنجاکه معده، سیستم گوارش و سیستم عصبی را آرامش می بخشد، موجب عملکرد بهتر و متعادل این سیستم ها می گردد.

احتیاط در مصرف روغن چوب صندلاستفاده از روغن صندل چوب، هیچ خطری برای فرد ندارد. بعضی از افراد به روغن چوب صندل، واکنش های حساسیتی نشان داده اند. البته این نوع واکنش ها بسیار نادر است. اما بهتر است این روغن به صورت خام روی پوست استفاده نگردد و برای استفاده، روغن صندل چوب با نوعی روغن حامل ترکیب و سپس به روی پوست مالیده گردد.

اگر نگران واکنش های حساسیتی هستید، پیش از مصرف، کمی از آن را همراه با روغن حامل یا لوسیون روی قسمت کوچکی از پوست تان بمالید و چنانچه پس از چند ساعت حساسیتی نداشتید، از آن بهره ببرید.

استفاده از روغن چوب صندل در رایحه درمانی

ترنج، فلفل سیاه، گل شمعدانی، اسطوخدوس، مر (myrr، نوعی صمغ)، علف وتیور (vetiver)، گل سرخ و گل یلانگ یلانگ، با روغن چوب صندل، ترکیبات بسیار خوبی برای استفاده در رایحه درمانی هستند.

روش استفاده از روغن چوب صندلروش های مختلفی برای رایحه درمانی در خانه با استفاده از روغن صندل چوب وجود دارد. می توانید:

روغن را مستقیما روی پوست بمالید.

چند قطره از آن را با لوسیون تان ترکیب کنید.

آن را درون کتری آب در حال جوشیدن بریزید و بگذارید رایحه آن در کل خانه بپیچد.

با استفاده از شیشهٔ قطره چکانی، آن را در فضای خانه تبخیر کنید.

می توانید این روغن را در حمام بهره ببرید.

کلام آخراگرچه برای اثبات فواید روغن چوب صندل به تحقیقات علمی بیشتری احتیاج است، اما فقط انتشار رایحهٔ خوش آن در فضای خانه می تواند بسیار آرامش بخش و خوشایند باشد. این ویژگی، برای داشتن تجربه رایحه درمانیِ خوب با این روغن کفایت می نماید؛ بنابراین از آن لذت ببرید!

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 19956

به "خواص روغن چوب صندل برای سلامتی و نحوه استفاده از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص روغن چوب صندل برای سلامتی و نحوه استفاده از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید