خانم های باردار از دندان پزشکی نترسند

به گزارش چاپار بلاگ، قبل از انجام هرگونه درمان دندان پزشکی در دوران بارداری، مشاوره دندان پزشک با همکار پزشکی که زن باردار تحت نظر او است، می تواند بسیار مفید و در مواردی ضروری باشد. لذا ضروری است که در این زمینه با دندان پزشک کاملا همکاری گردد.

خانم های باردار از دندان پزشکی نترسند

خانم های باردار از دندان پزشکی نترسند

نویسنده:دکتر مریم سقازاده*

قبل از انجام هرگونه درمان دندان پزشکی در دوران بارداری، مشاوره دندان پزشک با همکار پزشکی که زن باردار تحت نظر او است، می تواند بسیار مفید و در مواردی ضروری باشد. لذا ضروری است که در این زمینه با دندان پزشک کاملا همکاری گردد.

بیشتر خانم ها و همسران شان نگرانند و می پرسند در مدت بارداری کدام یک از درمان های دندان پزشکی قابل انجام است و چه درمان هایی ضروری است که حتما انجام گیرد؟

به طور کلی انجام درمان های ضروری دندان پزشکی در این دوران، قابل قبول است؛ مگر اینکه پزشک متخصص زنان توصیه خاصی داشته باشد. درمان های اورژانس (مانند درمان آبسه حاد)، در هر مقطعی از بارداری باید با رعایت احتیاط های لازم انجام گردد.

برای درمان های ضروری اما غیراورژانس (مانند پوسیدگی سطحی دندان که هنوز درد و ناراحتی ایجاد نکرده)، برترین زمان انجام کار، 3 ماهه دوم بارداری است.

نکته مهم این که در این دوره کنترل التهاب و خون ریزی لثه ضرورت دارد. در این زمینه ابتدا باید به زن باردار روش مسواک و نخ زدن صحیح آموزش داده گردد.

جرم گیری دندان ها به طور کامل قابل انجام است، گرچه ممکن است در جریان کار خون ریزی لثه بیشتر از دوران غیر از بارداری باشد. در این رابطه، اغلب دندان پزشکان ترجیح می دهند که جلسه اول کار را به آموزش بهداشت دهان اختصاص دهند تا بیمار در فاصله جلسه اول تا جلسه دوم مسواک و نخ زدن دندان را به خوبی انجام دهد تا التهاب لثه حتی المقدور کاهش یابد. بعلاوه دندان پزشک ممکن است توصیه کند که از برخی دهان شویه ها (مانند کلرهگزیدین)، در فاصله بین جلسه اول و دوم استفاده گردد تا التهاب لثه کمتر شده و در موقع جرم گیری خون ریزی لثه ها کمتر گردد.

به علاوه در صورت وجود جرم سنگین یا خون ریزی زیاد لثه، اغلب دندان پزشکان لازم می دانند که جلسه های کار را کوتاه و متعدد نمایند و در هر جلسه دندان های قسمت کوچکی از دهان را جرم گیری نمایند. برداشتن پوسیدگی ها و پرکردن دندان های پوسیده، اصلاح یا تجدید پرکردگی های نامناسب (که می تواند باعث جمع شدن میکروب ها و ذرات غذایی گردد) در این مرحله قابل انجام است. هدف از انجام درمان های ذکر شده در طول دوره بارداری این است که ضمن رفع کردن درد و ناراحتی بیمار، شرایط دهان از نظر پوسیدگی دندان و التهاب و بیماری لثه به حالت غیرفعال برسد ولی ضروری است که درمان های پیچیده دندان پزشکی (مانند جراحی لثه، گذاشتن روکش و...) به بعد از زایمان موکول گردد. در این رابطه دندان پزشک شما را هدایت خواهد نمود.

پی نوشت ها :

* جراح و متخصص بیماری های لثه

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 18855

به "خانم های باردار از دندان پزشکی نترسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانم های باردار از دندان پزشکی نترسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید