انتشار کلیات سعدی با فناوری نوین، مکتب شیراز در کتاب شیخ اجل جلوه گر شد

به گزارش چاپار بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، مدیر هنری این کتاب به همت مانی نورائی و بهرنگ موحد چاپ شده است، مجید فداییان است.

انتشار کلیات سعدی با فناوری نوین، مکتب شیراز در کتاب شیخ اجل جلوه گر شد

مجید فداییان به فرایند فراوری این اثر فاخر اشاره نمود و گفت: کاتب این اثر، میرزاعلی نقی شیرازی معروف به کاتب همایون و متن انجامه کتاب توسط استاد عباس اخوین، خوشنویسی شده است. شهاب متین رضا، جلدسازی و صحافی این کلیات را انجام داده و اثر در چاپخانه آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

فداییان، ادامه داد: در سال های اخیر نمونه های آبرومندی که هم آبروی صنعت چاپ و هم جلوه خوبی از هنر کتاب آرایی باشد، متاسفانه به ندرت و بسی کم رخ داده است. بنابراین بسیار علاقه مند بودم در این حوزه فعالیت داشته باشم. سال گذشته فرصت خوبی دست داد تا با یاری دکتر کورش کمالی سروستانی این پروژه را شروع کنیم.

مدیر هنری کلیات سعدی افزود: عکاسی این مجموعه از خرداد 1399 در موزه و کتابخانه ملک شروع شد.

به گفته فداییان، در انتشار این اثر، کوشیدیم که کمال اصالت و زیبایی را مدنظر قرار داده، با توجه به امکانات چاپ، اثری ماندگار ارائه کنیم. خوشبختانه با کوشش و دقت و تخصص مانی نورائی در تفکیک رنگ و نظارت چاپ و نیز صحافی هنری شهاب متین رضا، می توانم ادعا کنم که در صنعت چاپ ایران، تا به امروز جلدهایی به این زیبایی و اصالت ساخته نشده است. در زمان عکاسی این اثر از همراهی و همکاری کارکنان موزه ملک بهره مند بودیم و در چاپخانه آستان قدس نیز مدیران و کارکنان، با این پروژه همکاری کامل داشتند.

وی با بیان اینکه جلد کتاب کلیات سعدی به شیوه سنتی نقاشی شده است، عنوان نمود: سپس از طریق دست لاک خورده است. در یکصد سال اخیر در زمینه جلدسازی چنین اتفاقی نیفتاده بود.

فداییان با تاکید بر اینکه چاپ کتاب های نفیس به شیوه سنتی دیگر در ایران جوابگوی احتیاج مخاطبان نیست، توضیح داد: ما در دستگاه های چاپ و نشر کمبودی نسبت به دیگر کشورها نداریم و حتی در سنجش با کشور آلمان که صاحب فناوری های چاپ است کمبودی احساس نمی گردد؛ اما در بخش نرم افزاری، اپراتوری و تنظیمات متاسفانه خیلی جدی به این موضوع نپرداختیم.

وی افزود: در این کتاب در مجموع با افزودن طلا، 8 رنگ داریم که برای این منظور دست کم 4 ماه وقت صرف شد.

فداییان، گفت: به چاپ کتاب نفیس کلیات سعدی به عنوان یک پروژه ملی و با نگاه آبروی صنعت چاپ و ادبیات ملی ایران نگریسته شد. همدلی، محدودیت های بودجه این پروژه ملی را رفع ساخت.

وی با بیان اینکه جریان هنری در شیراز در هیچ مقطعی از تاریخ متوقف نشده است، افزود: در به ثمر رسیدن این کتاب افزون بر همتی که گروه فراوریکننده داشتند، حمایت های دکتر کورش کمالی سروستانی و کوشش های نایب شیرازی بی اثر نبود.

در ادامه به فرآیند تهیه عکس های مجموعه فوق اشاره شد که برای این کتاب از همان ابتدا که عکاسی شروع شد، فرآیند مدیریت و اندازه گیری رنگ با ابزارهای پیشرفته انجام شد که در حین چاپ بتوان شبیه سازی رنگی درستی انجام داد.

کلیات سعدی -که هم اینک بر اساس نسخه کتابخانه ملک (391 عزت ملک) به زیور طبع آراسته شده- یکی از آثار درخشان و ماندگار این خاندان است که پس از درگذشت میرزایوسف مُذّهب باشی به سرپرستی فرزند ارشدش، میرزامحمود مُذّهب باشی سامان یافته است.

یادآور می گردد که موسسه فرهنگی دانشنامه فارس با همکاری مرکز سعدی شناسی و موسسه موزه ملی و کتابخانه ملک، این اثر را در اول اردیبهشت ماه 1400 همزمان با یادروز سعدی منتشر کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 15499

به "انتشار کلیات سعدی با فناوری نوین، مکتب شیراز در کتاب شیخ اجل جلوه گر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار کلیات سعدی با فناوری نوین، مکتب شیراز در کتاب شیخ اجل جلوه گر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید