آیا عارضه قلبی به دنبال مصرف آنتی بیوتیک آزیترومایسین؛ واقعیت دارد؟

به گزارش چاپار بلاگ، ماه هاست از آغاز همه گیری کووید ـ19 در جهان می گذرد. از همان روزهای نخست، دانشمندان به دنبال دارویی برای کنترل گسترش این ویروس بودند. بعضی داروها به صورت آزمایشگاهی مورد آنالیز نهاده شد اما هنوز هم نتوانسته اند تاییدیه های لازم را برای استفاده گسترده در درمان کرونا دریافت نمایند.

آیا عارضه قلبی به دنبال مصرف آنتی بیوتیک آزیترومایسین؛ واقعیت دارد؟

تا به امروز فقط داروی رمدیسیور توانسته به عنوان تنها درمان فعلی ویروس کرونا ثبت گردد. در میان داروهایی که معمولا پزشکان در مراجعه مبتلایان به ویروس کووید 19 برای آنها تجویز می نمایند، به جرأت می توان گفت آزیترومایسین پای ثابت داروهاست و این دارو همچنان در حالی تجویز می گردد که ضدونقیض هایی پیرامون عوارض جانبی ناشی از مصرف آن از سوی متخصصان و محققان متعدد مطرح است. اما آیا واقعا آزیترومایسین در درمان کرونا مؤثر است؟ و آیا خطراتی که برای مصرف این دارو عنوان می گردد واقعیت دارد؟

آزیترومایسین به عنوان یک آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های باکتریایی خاص مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان عفونت های ویروسی از قبیل سرماخوردگی کاربرد ندارد. این دارو را معمولا در ترکیب با انواع دیگری از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های پیچیده تجویز می نمایند. این دارو با توقف تکثیر باکتری ها، آنها را نابود نموده و بیماری را درمان می نماید.

عوارض جانبی شایع

آزیترومایسین هم مانند تمام داروهای شیمیایی عوارض خاص خودش را دارد که باید هنگام مصرف از آنها آگاه باشید تا در صورت مشاهده آن عوارض، با پزشک نسبت به ادامه دارو یا قطع آن مشورت کنید. اسهال، حالت تهوع و استفراغ، دردهای شکمی و سردرد از جمله عوارض شایع مصرف این آنتی بیوتیک محسوب می گردد.

اگر این عوارض خفیف باشد، بعد از گذشت چند روز با سازگاری بدن به دارو خود به خود برطرف می گردد. اما چنانچه عوارض آن شدید بود و بعد از مدتی از بین نرفت، حتما با پزشک مشورت کنید. بر اثر مصرف این دارو ممکن است با مسائل کبدی روبرو شوید که باعث علائمی مانند خستگی یا ضعف، کاهش اشتها، درد شکمی، ادرار تیره رنگ و زردشدن پوست و سفیدی چشم ها می گردد.

تپش قلب در قفسه سینه، نفس نفس زدن در خواب و از حال رفتن هم از جمله علائم مرتبط با مسائل ضربان قلب هستند. واکنش های حساسیتی هم در مصرف آزیترومایسین ممکن است با این علائم بروز کند: دشواری در تنفس، التهاب و تورم صورت، لب ها، زبان و گلو، کهیر و واکنش های شدید پوستی.

تداخل دارویی ممنوع!

معمولا آزیترومایسین به عنوان یک داروی ضدالتهاب و آنتی بیوتیک در درمان عفونت های تنفسی باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از داروهای بالقوه برای درمان کووید 19 شناخته می گردد. مصرف آزیترومایسین همزمان با بعضی داروها می تواند خطرناک بوده و عوارضی را به دنبال داشته باشد.

برای مثال یکی از این داروها ولفیناویر است که به عنوان داروی ضدویروس و در بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی تجویز می گردد. مصرف همزمان آن با آزیترومایسین ممکن است مسائل کبدی یا شنوایی را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، داروی وارفارین که به داروی رقیق نماینده خون معروف است در صورتی که همزمان با آزیترومایسین مصرف گردد، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

اما از آنجا که در ماه های اخیر با توجه به شیوع کرونا و تجویز این دارو به عنوان آنتی بیوتیک، در خبرها اعلام شده است که مصرف آزیترومایسین احتمال بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد. در این میان، بعضی یافته های محققان دانشگاه ایلینویز و شیکاگو دریافته اند که آزیترومایسین به خودی خود ارتباطی با افزایش خطر حملات قلبی ندارد؛ اما اگر این دارو همراه با داروهای خاصی مصرف گردد که روی عملکرد الکتریکی قلب اثر می گذارد، ممکن است نتیجه آن بروز حملات و سکته های قلبی باشد. مصرف همزمان این داروها در کنار آزیترومایسین خطر بروز حملات قلبی را تا 40 درصد افزایش می دهد و با عوارضی مانند از حال رفتن، تپش قلب و حتی ایست قلبی همراه است.

داروهایی که روی تکانه های الکتریکی قلب به ویژه در تناوب ریتم الکتریکی قلب اثر می گذارند معمولا داروهای فشار خون مانند بازدارنده ها و مسدودنماینده های بتایی، بعضی داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدمالاریا مانند هیدروکسی کلروکوئین و کلروکوئین، داروهای اوپیوئیدی و حتی شل نماینده های عضلانی هستند بنابراین محققان توصیه می نمایند پزشکان زمانی که برای درمان مبتلایان به کووید 19 داروی آزیترومایسین تجویز می نمایند، مراقب باشند بیمار از این قبیل داروها به طور همزمان استفاده نکند بنابراین تجویز این دارو در این گروه از بیماران که از چنین داروهایی استفاده می نمایند باید با احتیاط انجام گردد.

ممنوعیت مصرف در شیردهی

طبق مطالعات انجام شده، مصرف آزیترومایسین در دوران شیردهی ممنوع است. این دارو به وسیله شیر به نوزاد منتقل می گردد و تغذیه او با شیر مادر می تواند بعضی عوارض جانبی شامل اسهال، استفراغ و جوش های پوستی را برای نوزاد به همراه داشته باشد. در نتیجه پیش از مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

منابع: Science Daily

و Medical News Today

ندا اظهری - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 11646

به "آیا عارضه قلبی به دنبال مصرف آنتی بیوتیک آزیترومایسین؛ واقعیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا عارضه قلبی به دنبال مصرف آنتی بیوتیک آزیترومایسین؛ واقعیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید