آمریکا دست داشتن در توطئه ترور لوکاشنکو را رد کرد

به گزارش چاپار بلاگ، وزارت خارجه آمریکا ادعاهای مطرح شده درباره دست داشتن این کشور در توطئه ناکام سرنگونی و کشتن رئیس جمهوری بلاروس را رد کرد و آن را کاملا نادرست دانست.

آمریکا دست داشتن در توطئه ترور لوکاشنکو را رد کرد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا گفت: هرگونه اظهارنظر درباره اینکه دولت واشنگتن در توطئه ترور الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس دست دارد، کاملا نادرست است. گزارش هایی درباره بازداشت یک شهفرایند دو تابعیتی آمریکا در مینسک منتشر شده و آمریکا آماده ارائه هرگونه خدمات مرتبط کنسولی در این رابطه است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: دولت آمریکا همواره به دولت های خارجی تاکید می نماید تا از فرایندهای مرتبط درباره شهفرایندان دو تابعیتی آمریکایی پیروی نمایند.

کنستانتین بیچک، رئیس بخش تحقیقاتی اداره امنیت بلاروس اعلام کرد که کسانی که در پفراینده آماده سازی کوشش برای قتل رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو و یک کودتای نظامی فعالیت نموده بودند به 12 سال زندان محکوم شده اند.

در این گزارش آمده است: فرایند جنایی تحت ماده 357 قانون کیفری جمهوری بلاروس شروع شده است، این یک توطئه یا اقدامات دیگر برای به دست دریافت قدرت به وسیله روشهای غیرقانونی است. در تاریخ بلاروس مستقل چنین مواردی وجود نداشته است. بخش 1 ماده 357 قانون کیفری جمهوری بلاروس مجازات این افراد را حبس از یک دوره از هشت تا 12 سال پیش بینی نموده است.

به گفته رئیس جمهور بلاوس، سرویس های ویژه ایالات متحده در این امر دخیل هستند. پیش از این در خبرها آمده بود که بعضی از افراد برای از بین بردن فیزیکی لوکاشنکو و اعضای خانواده اش می خواستند یک شورش مسلحانه ترتیب دهند تا قدرت را از وی بگیرند.

بنا بر اعلام مقامات بلاروسی یوری زنکوویچ دو تابعیتی بلاروسی و آمریکایی در این توطئه ترور علیه لوکاشنکو دست داشته و کوشش کرد تا افرادی را برای سرنگونی مقام های بلاروسی به کار بگیرد.

لوکاشنکو در 17 آوریل گفته بود که الکساندر فدوتا، تحلیلگر، گرگوری کوستوسف، سیاستمدار اپوزیسیون و یوری زنکوویچ وکیل طرح ترور وی و پسرانش را کشیده بودند.

وی گفته بود که مسئولیت این توطئه تماما بر عهده سرویس های ویژه آمریکا و رهبران این کشور است.

به گفته رئیس کا.گ.ب بلاروس، طراحان توطئه قصد داشتند در ماه های ژوئن یا ژوئیه طرح خود را عملی نمایند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 15597

به "آمریکا دست داشتن در توطئه ترور لوکاشنکو را رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا دست داشتن در توطئه ترور لوکاشنکو را رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید