آغاز نقشه برداری 200 هکتار از محوطه های باستانی نهبندان

به گزارش چاپار بلاگ، نقشه برداری 200 هکتار از محوطه های تاریخی باستانی شهرستان نهبندان شروع شد.

آغاز نقشه برداری 200 هکتار از محوطه های باستانی نهبندان

حسین شبانی مسئول میراث فرهنگی نهبندان، امروز دوشنبه 10 اردیبهشت، گفت:

برداشت 200 هکتار از محوطه های تاریخی شهرستان نهبندان که بررسی های باستا ن شناسی این شهرستان در سال های 90 تا 92 صورت گرفته بود، آغاز شد.

وی اضافه کرد:

نقشه برداری این محوطه ها و بناهای تاریخی شامل ترازیابی، برداشت توپوگرافی، انجام استراتوگرافی، برداشت عوارض و بقایای معماری حاصل از کاوش های باستان شناسی و شناسایی نقاط خاص و برداشت با دوربین توتال می شود.

شبانی ادامه داد:

با توجه به این بررسی ها تعداد آثار تاریخی این شهرستان از 154 اثر به 329 اثر افزایش یافته و تهیه پرونده ثبتی این آثار بر اساس اولویت آغاز شده و در سال گذشته نقشه هفت محوطه به مقدار 150 هکتار، از جمله انجیرک چهارفرسخ، کرک های چهارفرسخ، محوطه تاریخی روستای گوند، محوطه عرب پشته، محوطه تاریخی چقات و... نقشه برداری شد. امسال نیز برداشت نقشه از 200 هکتار از محوطه های تاریخی آغاز شده است که در مجموع نقشه 15 محوطه از محوطه های تاریخی شهرستان تهیه شده و برای ثبت آماده می شود.

وی مطرح نمود:

نقشه برداری بناها و محوطه های تاریخی علاوه بر کمک به معین شدن حریم دقیق این آثار و تسهیل در امر حفاظت از آنان این امکان را فراهم می آورد تا شمای کلی از آثار و محوطه ها برای انجام کاوش های باستان شناسانه به دست آید. مقدار اعتبار هزینه ده در این خصوص 400 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک و دارایی های استان است.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 23444

به "آغاز نقشه برداری 200 هکتار از محوطه های باستانی نهبندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز نقشه برداری 200 هکتار از محوطه های باستانی نهبندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید