گردهم آیی بزرگ دانشمندان دنیا اسلام در اصفهان ، آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) مهرماه برگزار می گردد

به گزارش چاپار بلاگ، پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) روز دهم مهرماه 1402 در اصفهان برگزار خواهد شد. این نخستین باری است که این شهر که به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تمدن اسلامی، شناخته می گردد، میزبان جایزه مصطفی(ص) خواهد بود.

گردهم آیی بزرگ دانشمندان دنیا اسلام در اصفهان ، آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) مهرماه برگزار می گردد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی(ص) پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص)، نقطه اوج هفته ای است که با عنوان هفته جایزه مصطفی(ص) شناخته می گردد. بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) از ماه ها پیش، جمعی از سیاستگذاران و مدیران علم و فناوری دنیا اسلام از جمله روسای مراکز و سازمان های علمی دنیا اسلام، دانشمندان و فناوران، ارتباط گران علم و فناوری و خیرین و واقفین علمی را شناسایی و دعوت کرده است که در این هفته و در قالب مجموعه ای از رویدادهای علمی با موضوع جایزه مصطفی(ص) گردهم آیند.

علاوه بر شهر اصفهان که مرکز این رویدادهای علمی است، رویدادهای پراکنده ای نیز در دانشگاه های شهرهای دیگری همانند تهران، شیراز و تبریز برگزار خواهد شد.

شرایط شرکت در جایزه مصطفی(ص)

بر اساس اساسنامه جایزه مصطفی(ص)، ثبت نام یا نامزدی، از سوی خود فرد امکان پذیر نیست و آثار علمی به وسیله نهادهای نامزدنماینده و دانشمندان و شخصیت های علمی دنیای به دبیرخانه جایزه معرفی می گردد. فرم ثبت نام و معرفی نامزدها باید برای هر اثر به صورت جداگانه تکمیل و به دبیرخانه ارسال گردد.

اکنون 204 پژوهشگاه، دانشگاه، پارک فناوری یا دیگر مراکز علم و فناوری از 54 کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی در لیست نهادهای نامزدنماینده قرار دارند.

دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان که تابعیت هر یک از کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی را داشته باشند می توانند برای شرکت در هر کدام از چهار حوزه جایزه نامزد شوند. اما شرط شرکت در حوزه علوم پایه و مهندسی صرفا مسلمان بودن است و شهروندان همه کشورهای دنیا برای دریافت جایزه در این حوزه می توانند معرفی شوند. نامزدها تنها به وسیله دانشمندان برجسته و نهادهای علمی مانند دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر، انجمن ها و قطب های علمی و فناوری، فرهنگستان های علوم کشورهای اسلامی و پارک های علم و فناوری معرفی می شوند.

شاخص های انتخاب و ارزیابی آثار

بنیاد مصطفی(ص) روش نوینی را در انتخاب برگزیدگان جایزه دارد. نوآوری مشهود در روش علمی، پیشرو بودن اثر و ماندگاری آن از مهم ترین ویژگی های مد نظر کمیته داوران است. بعلاوه اثر باید کاربردهای تعیینی داشته یا نتایج حاصل از آن به صورت محسوس در دنیا علم تأثیر گذاشته باشد. شرکت نمایندگان برای اثبات این ویژگی ها باید دلایل کافی و مستندات تعیین ارائه نمایند.

دامنه تاثیر؛ اثر علمی مورد داوری باید به توسعه مرزهای دانش در دنیا یاری کرده و در سطح دنیای یا منطقه ای تأثیر علمی قابل ملاحظه ای بر جای گذاشته باشد. بعلاوه آثار باید یا در قالب یک تئوری علمی در رسانه های معتبر علمی منتشر شده باشد و یا قابلیت تبدیل به طرح های مالی و فراوری ثروت را داشته باشد. بعلاوه آثار علمی ارسالی باید بر فرهنگ، جامعه، سلامت، محیط زیست و رفاه عمومی تأثیر مشهودی داشته و در پاسخ گویی به نیازهای علمی یا حل مسائل اجتماعی ایفای نقش کرده باشند.

ویژگی های صاحب اثر؛ صاحب یا صاحبان اثر علمی نامزد دریافت جایزه مصطفی(ص) باید در زمینه تخصصی خود حسن معروفیت و سابقه علمی درخشانی داشته باشد. این سابقه به وسیله آثار و مقالات منتشر شده در نشریات معتبر علمی یا نوآوری ها و اختراعات ثبت شده یا نقش داشتن در توسعه فناوری های نو سنجیده خواهد شد. جامع نگری و روحیه نوآوری علمی از دیگر ویژگی های نامزدهای دریافت جایزه مصطفی(ص) است.

مراحل انتخاب و ارزیابی

دو معیار اولیه برای نامزدی جایزه وجود دارد؛ نهادهای علمی که محققان را برای جایزه مصطفی(ص) نامزد می نمایند، وظیفه ارزیابی آثار و زندگی­نامه فردی و علمی داوطلب را بر عهده دارند و پس از حصول اطمینان از واجد شرایط بودن شخص، اطلاعات به دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) فرستاده می گردد.

بعلاوه بعد از دریافت آثار اولیه، دبیرخانه، آثار را آنالیز و آثار غیرمنطبق با ضوابط بنیاد را رد می نماید و آثاری را که مطابق با ضوابط هستند، به مرحله ارزیابی و داوری دومرحله ای ارسال می شوند.

کمیته های داوری مقدماتی در مرحله اول، مدارک و صلاحیت آثار را از نظر ویژگی های عمومی آنالیز کرده و آثار دارای صلاحیت را به مرحله بعدی داوری می فرستند. مطابق ضوابط، آثاری که پیش از این برنده حداقل یک جایزه معتبر علمی در سطح دنیا شده باشند، به مرحله بعد راه نمی یابند. بعلاوه آثاری که شخصی و خارج از مسیر صحیح نامزدی به وسیله نهادهای نامزدنماینده ارائه شوند در این مرحله پذیرفته نمی شوند.

در مرحله نهایی، در هر یک از حوزه های جایزه، یک گروه داوری هفت نفره از محققان و دانشمندان برجسته بین المللی، آثار نهایی را داوری و اثر برگزیده را انتخاب می نمایند.

  • ببینید | آشنایی با فعالیت های بنیاد مصطفی (ص) | جایزه ای برای بهترین دانشمندان دنیا اسلام

جایزه مصطفی(ص) با هدف شناسایی آثار برجسته دانشمندان دنیا اسلام در توسعه علم و فناوری در دنیا و بعد از مطالعه علمی 300 جایزه دنیای و آنالیز استانداردهای این جوایز از اوایل دهه 90 آغاز به کار کرده است و به علت اهمیت دانش در سخنان پیامبر خاتم، مزین به نام پیامبر اکرم (ص) شده است. این جایزه تا به امروز چهار دوره در سال های 1394، 1396، 1398 و 1400 برگزار شده و پنجمین دوره آن، مهر 1402 و همزمان با میلاد پیامبر رحمت برگزار خواهد شد.

این جایزه هر سال در سه حوزه تخصصی علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و یک حوزه عمومی؛ یعنی علوم پایه و مهندسی اعطا می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 تیر 1402 بروزرسانی: 17 تیر 1402 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 35040

به "گردهم آیی بزرگ دانشمندان دنیا اسلام در اصفهان ، آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) مهرماه برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردهم آیی بزرگ دانشمندان دنیا اسلام در اصفهان ، آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) مهرماه برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید