کرمهای انگلی حلقه گمشده درباره ماهیت 2گانه یک تنظیم کننده ایمنی کلیدی

به گزارش چاپار بلاگ، پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در آنالیز جدید خود، نقش فعالیت یک مولکول را در بروز بیماری های انگلی، آسم و آلرژی مورد آنالیز قرار دادند.

کرمهای انگلی حلقه گمشده درباره ماهیت 2گانه یک تنظیم کننده ایمنی کلیدی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا(UPenn) با آنالیز دو مدل عفونت انگلی توانستند شکاف های مهمی را در خصوص فعالیت یک مولکول سیگنال دهنده موسوم به اﻳﻨﺘﺮﻟﻮﻛﻴﻦ33(IL-33) پر نمایند که در بروز آسم، آلرژی و بیماری های دیگر نقش دارد.

دبروسکی هربرت(DeBroski Herbert)، سرپرست این پژوهش، گروهش را به آنالیز کرم های انگلی و تعامل آنها با سیستم ایمنی میزبان ترغیب کرد.

هربرت گفت: آنالیز های آزمایشگاه من تا به امروز نشان داده است که کرم های انگلی به روش های بسیار جالبی با میزبانان خود در تعامل قرار می گیرند تا بقای خود را حفظ نمایند. کروناویروس به ماندگاری طولانی در بدن اهمیت نمی دهد زیرا به سادگی منتقل می گردد. در مقابل، کرم ها به سادگی گسترش نمی یابند؛ بنابراین باید بفهمند که چگونه پابرجا بمانند.

تمرکز پژوهشگران، بینش مهمی را در خصوص اﻳﻨﺘﺮﻟﻮﻛﻴﻦ33 که یک مولکول سیگنال دهنده ایمنی است، ارائه داد که نه تنها در بروز عفونت های انگلی، بلکه در بیماری های دیگری مانند آسم، اضافه وزن و اگزما موثر است.

هربرت و همکارانش در این پژوهش نشان دادند که اﻳﻨﺘﺮﻟﻮﻛﻴﻦ33 هم می تواند به دفاع از بدن در برابر عفونت انگلی یاری کند و هم می تواند به سرکوب التهاب مزمن در بیماری هایی بپردازد که سیستم ایمنی در آنها به صورت نامناسب فعال شده و آسیب هایی را پدید آورده است.

کشف اصلی پژوهش این بود که فعالیت اﻳﻨﺘﺮﻟﻮﻛﻴﻦ33، به فعالیت سلولی که آن را منتشر می نماید، بستگی دارد.

هربرت ادامه داد: از زمان انجام دریافت دو پژوهش عظیم در خصوص ارتباط ژنومی و نقش آن در بیماری زایی آسم، افراد بسیاری به اﻳﻨﺘﺮﻟﻮﻛﻴﻦ33 علاقمند شده اند. پژوهشگران دیگر، آن را در حوزه عفونت، مغز و رشد آن مورد آنالیز قرار داده اند.

همه می دانستند که اﻳﻨﺘﺮﻟﻮﻛﻴﻦ33 در هسته سلول است اما هیچکس متوجه نشد که چگونه از سلول بیرون می آید تا با بقیه عناصر همکاری کند.

وی اضافه کرد: من از انجام دادن این پژوهش، واقعا هیجان زده هستم زیرا ما نه تنها اﻳﻨﺘﺮﻟﻮﻛﻴﻦ33 را در سلولی یافتیم که هیچکس انتظارش را نداشت، بلکه مکانیسمی را ارائه دادیم که هیچکس نحوه فراوری آن را نمی دانست.

اﻳﻨﺘﺮﻟﻮﻛﻴﻦ33، موضوع مورد علاقه ایمنی شناسانی است که بر واکنش ایمنی نوع دو تمرکز دارند؛ به ویژه آن دسته از واکنش ها که با عفونت های انگلی، آسم و آلرژی مرتبط هستند. پژوهشگران دریافتند که اﻳﻨﺘﺮﻟﻮﻛﻴﻦ33 در بیماری های انگلی، سیستم ایمنی را در واکنش به عفونت ناشی از وجود کرم انگل بیدار می نماید. آزمایشی که روی موش ها انجام شد، نشان داد که عفونت در موش های فاقد اﻳﻨﺘﺮﻟﻮﻛﻴﻦ33، بیش از موش های دارای آن باقی می ماند.

این پژوهش، در مجله Science Immunology به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 11111

به "کرمهای انگلی حلقه گمشده درباره ماهیت 2گانه یک تنظیم کننده ایمنی کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرمهای انگلی حلقه گمشده درباره ماهیت 2گانه یک تنظیم کننده ایمنی کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید