کابین مدرن ویرجین گلکتیک تجربه ای نو در گردشگری فضایی

به گزارش چاپار بلاگ، شرکت خصوصی ویرجین گلکتیک طی روزهای گذشته از کابین فضاپیمای توریستی خود رونمایی کرد تا فصلی تازه در فعالیت های این شرکت و صنعت گردشگری فضایی شروع گردد.

کابین مدرن ویرجین گلکتیک تجربه ای نو در گردشگری فضایی

اقدامات شرکت های خصوصی در عرصه فضا بیش از پیش وارد فاز تجاری می گردد و این شرکت ها می کوشند دستاوردهای تازه ای را در این صنعت عرضه نمایند. پس از پیروزیت اسپیس ایکس در فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی، اکنون شرکت ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) نیز با ارائه طراحی مدرن کابین مسافری فضاپیمای خود میخواهد افراد بیشتری را برای استفاده از خدمات این شرکت ترغیب کند.

این طراحی منتشر شده، کابینی را نشان می دهد که در آن شش مسافر قادر خواهند بود در لبه فضا با گرانش صفر شناور شوند و از پنجره های آن به صحنه تماشایی زمین از فضا بنگرند. پس از شروع خدمات دهی این فضاپیما، مسافرانی که با یک بلیت 250 هزار دلاری برای پرواز زیرمداری نام نویسی نموده اند، توسط هواپیمای وی اس اس یونیتی (VSS Unity) از سطح زمین بلند شده و مستقیم به لبه فضا در 97 کیلومتری (60 مایلی) زمین برده می شوند.

به گزارش گاردین، در بدنه کابین مسافری 12 پنجره با اندازه ای قابل قبول وجود دارد که مسافران می توانند به وسیله آن بیرون را تماشا نمایند. این پنجره ها در دیواره ها و سقف کابین پخش شده اند. به جز این 5 پنجره دیگر نیز در این هواپیمای فضایی وجود دارد. کابین مسافری یک آینه عظیم نیز در سرانجام دارد که به مسافران امکان می دهد خود را در فضایی ببینند که تا پیش از این تجربه ننموده اند.

جورج وایت سایدز (George Whitesides) مسئول ارشد فضایی ویرجین گلکتیک درباره این پروژه گفت: هنگام رسیدن به بیشترین ارتفاع مسافران می توانند کمربندهای ایمنی خود را باز نمایند تا در شرایط گرانش صفر در کابین شناور شوند.

به گفته او هم اکنون 600 نفر برای تجربه این سفر فضایی نام نویسی و 400 نفر دیگر نیز اعلام آمادگی نموده اند. هرچند هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای نخستین پرواز تجاری این شرکت که انتظار می رود بنیان گذار انگلیسی این شرکت، ریچارد برنسون (Richard Branson) نیز در آن باشد، تنظیم نشده است.

تا کنون ویرجین گلکتیک به سوددهی نرسیده است و دچار تأخیرهای پی درپی شده است. به گفته برنسون پس از تضمین سرمایه 60 میلیون یورویی در سال گذشته، انتظار می رفت نخستین پرواز را در ماه ها و نه سال های آینده انجام دهند.

برنسون در ماه اکتبر سهام شرکت خود را در بورس عرضه کرد که توانست 450 میلون دلار سرمایه را به یاری شرکت سرمایه گذاری سوشال کپیتال هدسوفیا (Social Capital Hedosophia) که توسط چامات پالیهاپیتیا (Chamath Palihapitiya) مدیر اجرایی پیشین فیس بوک اداره می گردد، تأمین کند.

اما حالا طرح های منتشر شده از کابین، امیدها را به سرعت دریافت پروژه افزایش داده است. کابین مسافری این هواپیما در مجموع شامل این بخش ها می گردد:

  • جایگاه های انعطاف پذیر تک نفره با قابلیت چرخش که برای متعادل کردن نیروی G و ایجاد فضای شناوری طراحی شده اند.
  • حالت های نور درون کابین که با هر فاز پروازی هماهنگ است.
  • صفحه های پشت جایگاه شخصی فضانوردان که آن ها را به داده های زنده پرواز وصل می نماید.
  • معماری کابین حرکت آسان در حالت بی وزنی امکان پذیر می سازد.
  • 16 دوربین که فیلمبرداری و عکس برداری با کیفیت بالا انجام می دهند.
  • 12 پنجره که توریستان فضایی به وسیله آن بیرون را تماشا نمایند و زمین را ببینند.
  • عظیمترین آینه ای که تا کنون در کابین یک فضاپیما نصب شده است.

این شرکت با آژانس طراحی سیمورپاول (Seymourpowell) همکاری نموده تا برای کابین این فضاپیما طرحی زیبا، پیشرفته و تجربه محور را توسعه دهد. کابین مسافری که محور طراحی بوده، بدون جلب توجه اضافی ایمنی را نیز تأمین نموده است که به هر فضانورد امکان می دهد کاملا شخصی به کشف این تجربه تازه بپردازد؛ چیزی که برای یک وسیله نقلیه توریستی لازم است.

کوشش شده که بافت ها، رنگ ها و ساختارهای درون کابین در عین ظریف بودن، هنگام سوار شدن حس اعتماد را در فضانوردان ایجاد کند. جایگاه های ساخته شده از آلومینیوم و فیبر کربن نیز این امر را تقویت می نمایند. در این جایگاه ها از فوم مهندسی شده و پارچه های ویژه ای استفاده شده است.

طبق اعلام ویرجین گلکتیک این شرکت با همکاری آندر آرمور (Under Armour) یک لباس فضایی و نوعی پارچه را توسعه داده اند که در جایگاه های این فضاپیما استفاده شده است. آندر آرمور گره های سه بعدی برای پوشش های پارچه ای جایگاه ها ساخته است که راحتی و تحرک را در طول پرواز فراهم می نماید.

این هواپیما به یک هواپیمای حمل نماینده عظیم تر متصل می گردد که از بندر فضایی این شرکت در نیومکزیکو بلند می گردد و در میانه راه VSS Unity را رها می نماید تا بقیه راه را تا رسیدن به لبه فضا به تنهایی و در سفری که 90 دقیقه طول می کشد، بپیماید.

ویرجین گلکتیک، در زمینه توریستی فضایی با پروژه اسپیس ایکس ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و بلو اوریجین جف بزوس مدیرعامل آمازون و ثروتمندترین فرد دنیا رقابت می نماید. این در حالی است که پیش از این شمار محدودی توریست فضایی به وسیله فضاپیماهای دولتی پیروز به رفتن به فضا شده بودند. از جمله انوشه انصاری که در سال 1385 به ایستگاه فضایی بین المللی رفت.

  • جنگ سرد شرکت های فضایی خصوصی

بدین ترتیب با پیشرفت های تازه شرکت های خصوصی در عرصه فضا که روزبه روز گسترده تر می گردد، شاهد رقابت های جدی تری در این زمینه خواهیم بود.

عکس ها از Virgin Galactic

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 7940

به "کابین مدرن ویرجین گلکتیک تجربه ای نو در گردشگری فضایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کابین مدرن ویرجین گلکتیک تجربه ای نو در گردشگری فضایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید