نمایشگاه هرمزگان در قرون میانه اسلامی گشایش یافت

به گزارش چاپار بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، نمایشگاه هرمزگان در قرون میانه اسلامی گشایش یافت.

نمایشگاه هرمزگان در قرون میانه اسلامی گشایش یافت

در این نمایشگاه اشیای تاریخی حاصل از کاوش های مختلف باستان شناسی در شهرهای هرمز، کنگ و جزیره کیش از توبع استان هرمزگان برای اولین بار در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

رئیس موزه مردم شناسی خلیج فارس هرمزگان گفت: ظروف سفالی در بین اشیای در معرض نمایش قرار گرفته دارای فراوانی بیشتری هستند که با تکنیک های مختلف قرون میانه اسلامی ساخته شده اند.

سمیه پودات ادامه داد: سپس تزئینات معماری ابنیه حاصل از کاوش های باستان شناسی شهر حریره در جزیره کیش فراوانی بیشتری دارند مانند گچبری های کتیبه دار بدون لحاب و گچبری های لحاب دار کتبیه دار با نقوش هندی و گیاهی که بیشتر در دوره ایلخانی رایج بوده است.

وی اضافه نمود: آخرین فصل کاوش های باستان شناسی جزیره کیش در سال 1390 هجری شمسی انجام شد که آثار دوره های سلجوقی (عباسی)، ایلخانی، تیموری و صفوی بدست آمد.

رئیس موزه مردم شناسی خلیج فارس یادآور شد: آثار در معرض نمایش قرار گرفته شهر بندر کنگ بیشتر متعلق به دوره خوارزمشاهی و سلجوقی و صفوی است که از آوار برداری مسجد 2 محرابه این شهر در سال 1399 هجری شمسی بدست آمد.

پودات اعلام نمود: هچنین آثاری مکشوفه جزیره هرمز بیشتر متعلق به دوره سلجوقی و صفوی بوده که در این دوران جزیره هرمز از نظر تجاری دارای رونق بیشتری بوده و مرکز تجاری محسوب میشده و این آثار در کاوش های سال 1388 حاصل شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 26725

به "نمایشگاه هرمزگان در قرون میانه اسلامی گشایش یافت" امتیاز دهید

1 کاربر به "نمایشگاه هرمزگان در قرون میانه اسلامی گشایش یافت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه هرمزگان در قرون میانه اسلامی گشایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید