نقد و بررسی لپتاپ HP Omen 16؛ خوش ساخت و برای گیمرها

به گزارش چاپار بلاگ، یکی از محصولات پرفروش شرکت اچ پی (HP) در حوزه سخت افزار و لپتاپ ها، لپتاپ HP Omen 16 است که جدا از سادگی و ظرافتِ خاصی که در بدنه اش وجود دارد، نقاط قوت جالب دیگری هم دارد. در این بررسی، ضمن تشریح نقاط قوت HP Omen 16 به نقاط ضعف این لپتاپ هم می پردازیم.

نقد و بررسی لپتاپ HP Omen 16؛ خوش ساخت و برای گیمرها

خط تولید Omen به یکی از مهم ترین خط تولیدهای شرکت اچ پی در حیطه ساخت لپتاپ تبدیل شده است؛ چراکه سری لپتاپ های Omen با هدف راضی نگه داشتن خانواده گیمینگ روی کار آمده است. در کنارِ مدل HP Victus، می توان سری لپتاپ های HP Omen را هم یکی از محصولات قابل توجه بازار خرید و فروش لپتاپ دانست.

دو لپتاپ سری ویکتوس 15 و Omen 16 معینات فنی تقریبا شبیه به یکدیگر دارند. با این حال، تفاوت هایی بین این دو سری وجود دارد که در ادامه به طور مفصل تر به این دسته از تفاوت ها و تغییرات می پردازیم.

معینات فنی لپتاپ HP Omen 16

پردازندهCore i7- 11800H
فرکانس پردازنده2.3 تا 4.6 گیگاهرتز
حافظه Cache24 مگابایت
ظرفیت حافظه RAM16Gb-DDR4
ظرفیت حافظه داخلی512 گیگابایت
مدل پردازنده گرافیکیGeForce RTX 3050Ti
میزان صفحه نمایش16.1 اینچ
درگاه های ارتباطی
  • USB
  • LAN
  • Wi-Fi
  • شیار کارت حافظه
  • mini HDMI
  • DisplayPort
تعداد پورت USB 3.23 عدد
تعداد پورت USB Type-C1 عدد
نوع و شارژدهی باتریچهار سلولی
سیستم عاملMicrosoft Windows 11
وزن2.3 کیلوگرم

لپ تاپ 16.1 اینچی اچ پی مدل OMEN 16-B0004TX

45,890,000 تومان

مشاهده و خرید

طراحی و ویژگی های ظاهری

لپتاپ HP Omen 16 دارای بدنه تمام و کمال پلاستیکی بوده اما لبه های این لپتاپ ظاهری شبیه به فلز براق دارد. رنگ تمام مشکیِ بدنه لپتاپ ظاهر بسیار شیکی به این دستگاه بخشیده اما اثر انگشت روی بدنه لپتاپ به راحتی باقی می ماند. به همین دلیل، اگر به شدت روی این موضوع حساس هستید، شاید از ظاهر این لپتاپ چندان خوشتان نیاید.

این لپتاپ در ابعاد 14.5×9.6×0.8 اینچ طراحی شده است. وزن این لپتاپ 2.3 کیلوگرم بوده و در صورت ارتقای اجزای داخلی لپتاپ، وزن بیشتری را باید از این لپتاپ انتظار داشت. گوشه های لپتاپ با این که تیز نیست، ظاهر بسیار زیبایی را برای لپتاپ ایجاد می کند.

کیفیت متریالی که برای ساخت بدنه استفاده می شود قابل قبول است. هر چند، لپتاپ ها با بدنه پلاستیکی مثل Omen 16 به جذابیت لپتاپ های تمام فلزی نمی رسند. صفحه کیبورد هم ظاهر شیک و جالب دارد اما بخش نام پد روی کیبورد طراحی نشده است. علی رغم وزن 2.3 کیلوگرمی این لپتاپ، حمل و نقل آن چندان اذیت کننده نیست. هر چند، به طور معمول برای یک لپتاپ که برچسب گیمینگ روی آن خورده، وزن 2.3 کیلوگرم را می توان قابل قبول و طبیعی دانست.

کیبورد و ترک پد

می توان کیبورد و ترک پد لپتاپ HP Omen 16 را قابل قبول تلقی کرد. نه آنچنان کار با کیبورد و ترک پد این دستگاه معرکه است و نه حس بدی به کاربر منتقل می شود. از آنجایی که لپتاپ ضخامت آنچنان نازکی ندارد، فشرده شدن دکمه ها به درستی انجام شده و میزانِ فشرده شدن کیبورد قابل قبول است.

چینش دکمه های کیبورد استاندارد بوده و فضای کافی بین دکمه ها وجود دارد. در گوشه بالا و سمت راست، دکمه هایی برای باز کردن هاب گیمینگ لپتاپ HP Omen 16 وجود دارد. همچنین برای ماشین حساب ویندوز و گرفتن اسکرین شات هم دکمه هایی در نظر گرفته شده است. خیلی عالی می شد اگر کاربر می توانست این کلیدهای شرتکات را مجدد از نو برای نرم افزارهای دیگر برنامه ریزی می کرد.

نرم افزار HP تا حدودی باگ دارد و اگر در هنگام کار با آن دچار مشکل شده اید تعجب نکنید. سازندگان می توانستند دکمه های اختصاصی برای پخش مدیا در سمت راست فاصله بین جهت ها قرار دهند؛ چراکه هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که این بخش از کیبورد را یک فضای خالی تشکیل می دهد.

ترک پد تا جایی که امکان داشت در میزان بزرگ طراحی شد. کلیک ماوس و دقت نشانه گر به واسطه ترک پد عملکرد درستی دارد. حرکات مختلفی را می توان با ترک پد انجام داد؛ برای مثال با حرکت دو انگشت می توان به راحتی صفحات را به سمت بالا و پایین اسکرول کرد.

درگاه های ارتباطی

در سمت چپ لپتاپ HP Omen 16 یک ورودی برای اتصال شارژر 200 وات وجود دارد. همچنین یک جک RJ45، یک پورت USB 3.0 Type A، یک پورت صفحه نمایش مینی، HDMI، پورت USB 3.0 Type C، جک سه و نیم میلی متر و یک اسلات SD کارت وجود دارد.

در سمت راست لپتاپ، دو پورت USB 3.0 دیگر وجود دارد تا در مجموع، لپتاپ HP Omen 16 سه پورت USB 3.0 داشته باشد. این دستگاه یک سیستم خنک کننده هم دارد تا هوای گرم به سمت بیرون از دستگاه تهویه شود.

سیستم خنک کننده لپتاپ

صفحه مشبک که در بخش زیرین دستگاه قرار گرفته، وظیفه تهویه هوای گرم به سمت بیرون دستگاه را برعهده دارد. این صفحه حالتی شبیه به خانه زنبور عسل دارد تا میزان تهویه هوا به طرز قابل توجهی زیاد باشد و از همه مهم تر، فن های خنک کننده همیشه به هوای تازه دسترسی داشته باشند.

به طور میانگین دمای پردازنده گرافیکی تا 49 درجه سانتی گراد در حالت باتری بوده و تا 66 درجه سانتیگراد در حالت اتصال به برق شهر افزایش می یابد. دمای CPU در حالت باتری به 56 درجه سانتی گراد و در حالت اتصال به برق شهر تا 79 درجه سانتی گراد افزایش می یابد.

در حدبیشتر فشاری که به دستگاه وارد کرده ایم، دمای پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی نهایت امر به ترتیب به 56 و 61 درجه سانتیگراد در حالت باتری رسیده و در حالت اتصال به برق شهر، دمای 77 و 89 درجه سانتیگراد به ترتیب مشاهده شد.

صدای فن ها قابل قبول بوده و تمرکز کاربر را بر هم نمی زنند. بیشتر نویزی که تولید می شود به دلیل چرخش فن ها نیست و کاربر اغلب صدای ضربه خوردن هوا به دریچه تهویه را می شنود. گرمای دستگاه در هنگام تایپ و کار با لپتاپ در یک بازه بلند مدت اصلا و ابدا آزاردهنده نیست و فرایند تایپ دچار اختلال نمی شود.

مصرف انرژی در حالت باتری در این لپتاپ موجب کاهش بهره وری می شود. به همین دلیل اگر لپتاپ را به برق شهر متصل کنید، عملکرد پردازنده گرافیکی 3.3 برابر و فرکانس پردازنده مرکزی دستگاه تقریبا دو برابر افزایش می یابد. به همین دلیل، برای تجربه به مراتب بهتر در بازی های ویدیویی باید دستگاه را به برق شهر متصل کرد. در غیر این صورت، حتی در صورتِ خاموش کردن برنامه های پس زمینه ویندوز، همچنان بهره وری دستگاه در بازی های ویدیویی در حالت باتری بهبود چشمگیری پیدا نمی کند.

وبکم و صدا

کیفیت وبکم تعبیه شده در لپتاپ HP Omen 16 میانه است. نویز در ویدیو و تصاویر وجود دارد اما برای چت های ویدیویی می توان از وبکم دستگاه به راحتی استفاده کرد. لپتاپ Omen دو میکروفون دارد که در اطراف وبکم برای ضبط صدا با کیفیت استریو وجود دارند.

دو اسپیکر در این لپتاپ در اطراف لبه های کیبورد نصب شده است. شفافیت قابل قبولی را می توان از این اسپیکرها انتظار داشت. با این حال، صدای بیسِ دستگاه جالب نیست. به طور کلی، برای یک لپتاپ میان رده کیفیت صدا قابل قبول بوده و صدا در سطح کم کاملا شفاف است. حجم صدا برای این دستگاه مثل سایر پارامترهای صوتی قابل قبول است اما بهتر بود تا برای حداقل 20 درصد میزان سطح صدا افزایش پیدا می کرد.

عملکرد صفحه

برای تست عملکرد صفحه، از دو نرم افزار Portrait Displays Calman و X-Rite i1Display Pro استفاده کرده ایم. میزان شفافیت تصویر به طور کلی 323 نیت سنجیده شد که کیفیت مناسبی برای کار با لپتاپ در اماکن بسته تلقی می شود. با این حال، کار با لپتاپ در محیط باز و تحت نور شدید چالش برانگیز خواهد بود.

لپتاپ HP Omen 16 در مقایسه با سایر لپتاپ های بازار که به راحتی به 400 الی 500 نیت می رسند، حرفی برای گفتن ندارد. شفافیت تصویر در لپتاپ Omen روی کاغذ 300 نیت ذکر شده است. بنابراین، بر اساسِ تست ها معین شده شرکت HP نسبت به چیزی که روی کاغذ مدعی شده توانسته عملکرد بهتری برای صفحه نمایش داشته باشد.

دقت رنگ برای یک لپتاپ گیمینگ با چنین معینات فنی خوب است. با این حال، انتشار نور آبی در این لپتاپ یک نقطه ضعف است و این احتمال وجود دارد که چشم های کاربر در بلندمدت به خاطر انتشار نورهای آبی اذیت شود.

بعد از انجام تست کالمن برای کالیبراسیون، دقت رنگ کمی بهتر شد و رنگ ها طبیعی تر به نظر می رسند. با این حال برای تولید محتوای تصویری، این لپتاپ در حد راه انداختنِ کارهای معمولی با فتوشاپ عملکرد مطلوبی را داراست.

عمر باتری و اتصالات شبکه

عمر باتری لپتاپ HP Omen 16 به دلیل باتری شش سلولی Wh 83 خوب است. باتری کار رفته در این لپتاپ تقریبا بیست درصد بزرگتر از باتری چهار سلولی Wh 70 لپتاپ ویکتوس به نظر می رسد. باتریِ بیشتر لپتاپ های گیمینگ در این دسته بین 70 الی Wh 80 هستند. به همین دلیل، باتری لپتاپ Omen 16 قابل قبول است. ذکر این نکته کاملا بدیهی است که میزانِ دقیق شارژ به میزان نور صفحه و میزانِ سبک و سنگین بودن کارهای محول شده به لپتاپ بستگی دارد. با این حال، بر اساس میزان نور پنجاه درصد و استفاده روتین، این لپتاپ در حال استندبای 10.75 ساعت در حالت باتری دوام می آورد. همچنین با این لپتاپ می توان 6 ساعت بی وقفه یک ویدیو را تماشا کرد یا 78 دقیقه بازی ویدیویی را با تنظیمات مدیوم اجرا کرد. برای یک لپتاپ گیمینگ، این اعداد و ارقام به طرز چشمگیری خوب تلقی می شود.

مدل پایه HP Omen 16 با مودم وای-فای 6 از نوع Intel AX201 عرضه می شود و با این حال می توان مودم نسل جدیدتر تحت عنوان AX210 Wi-Fi 6E را روی این لپتاپ نصب کرد. با این حال، مودم AX201 می تواند سرعت انتقال فایل 820 مگابایت بر ثانیه را در اتاقی که مودم در آنجا قرار گرفته داشته باشد. این عدد برای اتاقِ مجاور به 350 مگابایت بر ثانیه کاهش می یابد. بنابراین، بهترین سرعت زمانی به دست می آید که لپتاپ در نزدیکی مودم باشد.

قابلیت ارتقا

دسترسی به داخل لپتاپ HP Omen 16 کار چندان سختی نیست. این لپتاپ هم شبیه به سایر محصولات، پیچ هایی در صفحه تحتانی دارد که با در آوردن آنها می توان به محفظه قطعات لپتاپ دسترسی پیدا کرد. میزان رم و حافظه SSD قابلیت ارتقا دارد؛ به خصوص این که اسلات مربوط به حافظه از نوع M.2 است.

نسخه های مختلف لپتاپ HP Omen 16 با معینات مختلف

لپتاپ HP Omen 16 شبیه به مدل ویکتوس با معینات فنی مختلفی پیشرفته و عرضه می شوند. به طور کلی دو پلتفرم برای لپتاپ Omen 16 وجود دارد. مدل اول با نام Omen 16T بوده که پردازنده مرکزی دستگاه مبتنی بر فناوری شرکت اینتل است.

مورد دوم، لپتاپ Omen 16Z است که پردازنده آن بر اساس قطعات شرکت AMD نصب می شود. مدل Omen 16T اغلب با دو مدل پردازنده i5-11400H و i7-11800H و در بیشتر مواقع با کارت های گرافیک GTX 1650، RTX 3050 Ti یا RTX 3060 عرضه می شوند. از سوی دیگر، در لپتاپ های مدل Omen 16Z می توان پردازنده های Ryzen 5 5600H، Ryzen 7 5800H و Ryzen 9 5900HX را مشاهده کرد که با کارت گرافیک های GTX 1650، RTX 3050 Ti، RTX 3070 یا RX 6600M بسته شده اند. در هر دو مدل لپتاپ می توان رم دستگاه را از هشت تا سی و دو گیگابایت با صفحه نمایش 1080p از نوع پنل IPS در نظر گرفت.

به این موضوع دقت کنید که اگر قرار است لپتاپ HP Omen با پردازنده اینتل را خریداری کنید، به صفحه نمایش دستگاه دقت کنید؛ چراکه برای مثال لپتاپ HP Omen 16T که کارت گرافیک GTX 1650 دارد، از صفحه نمایش 144 هرتزی بنا به دلایلی پشتیبانی نمی کند. از آن سو، برای لپتاپ Omen 16Z هم صفحه نمایش 144 هرتزی برای کارت گرافیک 3050 Ti موجود نیست. بنابراین، اگر برای شما کیفیت صفحه نمایش به شدت اهمیت دارد، باید هزینه بیشتری را برای خرید مدل HP Omen 16 مورد نظرتان پرداخت کنید. با این که قیمت پایه لپتاپ Omen 16T و نوع 16T از 1000 دلار شروع می شود، ارزان قیمت ترین مدل این لپتاپ با صفحه نمایش 144 هرتزی 1400 دلار است. بنابراین، در انتخاب مدل مناسب باید کاملا دقت کنید.

با تمامی این تفاسیر، به نظر می رسد نسخه های مختلف این لپتاپ بر این اساس با صفحه نمایش های مختلف کاستوم شده اند تا یک گیمر برای خرید یک محصول با کیفیتِ مطلوب، هزینه بیشتری را بپردازد. برای مثال، لپتاپ های HP Omen 16T از نصب حافظه SSD M.2 دوگانه پشتیبانی می کند، اما مدل دیگر که پردازنده AMD دارد تنها از یک حافظه SSD پشتیبانی می کند.

نقاط قوت
  • عملکرد خوب در بازی های ویدیویی
  • ظاهر شیک
  • اسلات قابل ارتقا برای حافظه SSD
  • تعداد پورت ها
نقاط ضعف
  • تاچ پد معمولی
  • وبکم 720 پیکسل ضعیف
  • نرم افزارهای اچ پی باگ دارند

لپتاپ HP Omen 16؛ بخریم یا نخریم؟

هم برای خریدن و هم نخریدنِ این لپتاپ دلایل محکمی وجود دارد. با این حال، اگر در حیطه لپتاپ های شرکت اچ پی تحقیق کرده باشید، احتمالا نام مدل HP Victus به گوشتان خورده است. به همین دلیل، شاید این سوال برای تان پیش بیاید آیا خرید لپتاپ Omen 16 بهتر است یا مدل ویکتوس؟ چه تفاوت های معینی بین این دو مدل وجود دارد؟

ابتدا باید به این موضوع قبل از پاسخ به سوال بپردازیم که خط تولید Omen قدیمی تر از ویکتوس بوده و لپتاپ های ویکتوس به تازگی در حال عرضه هستند. لپتاپ ویکتوس از جنبه کیفیت ساخت بدنه، نسبت به مدل Omen کمی ضعیف تر بوده و فن های آن صدای بیشتری از خود تولید می کنند. همچنین میزان و ابعاد باتری لپتاپ ویکتوس کوچک تر از مدل Omen به نظر می رسد. با تمامی این تفاسیر، قیمت ویکتوس چیزی تقریبا 500 دلار بیشتر از لپتاپ Omen با معینات تقریبا مشابه است. بنابراین، خرید Omen و ویکتوس، بیشتر به سلیقه شما در انتخاب لپتاپ بستگی دارد.

با تمامی این تفاسیر، لپتاپ HP Omen 16 جزء محصولات میان رده گیمینگ بازار لپتاپ محسوب می شود. همچنین، شرکت اچ پی از این محصول به عنوان یک لپتاپ مالی یاد می کند. بنابراین، اگر با محدودیت بودجه روبرو نیستید، به جای خرید این مدل، بد نیست نگاهی به لپتاپ HP Omen 17 بیندازید که دارای پردازنده Core i9-11900H، 32 گیگابایت رم، یک ترابایت حافظه داخلی SSD و کارت گرافیک GeForce RTX 3080 با حافظه اختصاصی 16 گیگابایت از نوع GDDR6 است.

لپ تاپ 17.3 اینچی اچ پی مدل OMEN 17t CK000-9B16

مشاهده کالا

اگر بودجه شما محدود است و در حدود قیمت لپتاپ Omen 16 در پی خرید یک محصول مناسب با شرایط خود هستید، مدل های Acer Predator، مدل MSI Creator 15 می تواند توجه شما را به خود جلب کنند.

لپ تاپ 16.1 اینچی اچ پی مدل OMEN 16-B0004TX

45,890,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: techspot

الترابوک 14 اینچی اچ پی مدل ZBook Firefly 14 G8 - AA

56,500,000

تومان

لپ تاپ 16.1 اینچی اچ پی مدل OMEN 16-B0004TX

45,890,000

تومان

خرید لپتاپ و الترابوک اچ پی از خبرنگاران

مشاهده همه

سوال و جواب های رایج درباره لپتاپ HP Omen 16

میزان باتری لپتاپ HP Omen 16 چه میزان است؟

بر اساس میزان نور پنجاه درصد و استفاده روتین، این لپتاپ در حال استندبای 10.75 ساعت در حالت باتری دوام می آورد. همچنین با این لپتاپ می توان 6 ساعت بی وقفه یک ویدیو را تماشا کرد یا 78 دقیقه بازی ویدیویی را با تنظیمات مدیوم اجرا کرد. برای یک لپتاپ گیمینگ، این اعداد و ارقام به طرز چشمگیری خوب تلقی می شود.

میزان شفافیت تصویر لپتاپ HP Omen 16 چقدر است؟

شفافیت تصویر در لپتاپ Omen روی کاغذ 300 نیت ذکر شده است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 32717

به "نقد و بررسی لپتاپ HP Omen 16؛ خوش ساخت و برای گیمرها" امتیاز دهید

1 کاربر به "نقد و بررسی لپتاپ HP Omen 16؛ خوش ساخت و برای گیمرها" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد و بررسی لپتاپ HP Omen 16؛ خوش ساخت و برای گیمرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید