تور استرالیا: مهاجرت نخستین انسان ها از آفریقا به استرالیا در 50000 سال پیش!

به گزارش چاپار بلاگ، نخستین انسان ها در استرالیا

برای آنالیز نخستین انسان ها در استرالیا ابتدا باید در مجله خبرنگاران کمی راجع به گونه و نژاد انسان ها برایتان صحبت کنیم. همو سایپینز یا انسان های نخستین در 200،000 سال پیش در آفریقا تکامل یافته است و حدود 50،000 سال پیش به مدرنیته رسید. پیش از ورود انسان ها به اروپا، خاورمیانه و آسیا، این مکان ها به وسیله گونه های دیگری از هومینوئید، به نام هومو هیدلبرگنسیس Homo heidelbergensis یا نئاندرتال ها اشغال شده بودند. نئاندرتال ها آغاز به نشان دادن خود در یافته های باستان شناسی در 400،000 سال پیش نموده اند و در حدود 35،000 سال پیش با ورود انسان ها منقرض شدند. انسان ها چنان سازگار هستند که ما تقریباً در هر بخش از دنیا زندگی می کنیم و در این فرآیند، انقراض تمام گونه های دیگر هومینوئید hominoids را شاهد بوده ایم. ما تنها بازمانده گونه هومینوئیدها بر روی زمین هستیم.

تور استرالیا: مهاجرت نخستین انسان ها از آفریقا به استرالیا در 50000 سال پیش!

با تور استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

مهاجرت نخستین انسان ها از آفریقا

حدود 180،000 سال پیش، انسان ها توانستند از آفریقا مهاجرت کردند. حدود 50،000 سال پیش اجتماع ما آغاز به تقسیم به جمعیت های مجزایی کرد. گونه ما انسان ها در بیش از 200،000 سال پیش در آفریقا تکامل یافته است. پروژه Genographic متوجه شده است که مردم حداقل از دو موج مهاجرت به خارج از آفریقا در جهان پراکنده شده اند. اولین موج از مهاجرت نخستین انسان ها از شرق آفریقا به منطقه سواحل شرقی دریای مدیترانه در حدود 100،000 سال پیش حرکت کرد که به عنوان Levant شناخته می شود.

موج دوم مهاجرت نخستین انسان ها از سمت آفریقا به شبه جزیره عربستان رفت و در حدود 70،000 سال پیش در دنباله راه خود در طول ساحل جنوب آسیا به سمت شرق حرکت خود را ادامه داد. این موج حرکت خود را به سمت آسیای جنوب شرقی ادامه داد و در نهایت یک شاخه از این گروه جدا شده و پا به استرالیا و گینه نو گذاشت. به علت حرکت این موج در کنار سواحل اکنون بسیاری از شواهد آن به زیر اقیانوس رفته است و این موضوع علتی برای اکتشافات ناقص دانشمندان می باشد.

چگونگی مهاجرت نخستین انسان ها به استرالیا

به عقیده دانشمندان مهاجرت به قاره استرالیا برای این مسافران حتماً کاری سخت بوده است. استرالیا از طریق اقیانوس از جنوب شرقی آسیا جدا شده است. و دور تا دور آن را آب پوشانده است. در طول آخرین عصر یخبندان، فاصله بین این قاره با آسیا کمتر بود زیرا بیشتر مقدار آب یخ در یخچال ها یخ زده بود. اما قبل از 50 هزار سال پیش، انسانها در طول پنجاه مایل دریای آزاد به استرالیا سفر می کردند. آنها باید کشتی دریانوردی بسیار قوی ساخته باشند تا بتوانند از این سفر جان سالم به در برده و خود را به استرالیا رسانده باشند.

سازه ساخت آن ها قطعاً یکی از شاهکارهای تکنولوژی بوده است که فراتر از درست کردن نیزه یا روشن کردن آتش است. (کارهایی که برای نخستین انسان ها در آن دوران در نظر گرفته بودند تنها شامل شکار با نیزه های دست ساز سنگی و روشن کردن آتش می شد). بنابراین ساخت یک کشتی کار بسیار فوق العاده ای برای آن دوران محسوب می شود. یک نقاشی بر روی سنگ از مردمان ماکاسان پراهو Macassan prahu در آرنهام لند یک کشتی را نشان می دهد. شواهد نشان می دهد که این مردم به قصد تسخیر این قاره پا به آن گذاشته اند.

در واقع نخستین انسان ها در سواحل شمال غربی استرالیا بین 65،000 تا 40،000 سال پیش وارد این جزیره شدند. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که مردم بومی استرالیا طی دو هزار سال گذشته با مردمان ماکاسان پراهو و مردم جنوب اندونزی ارتباط برقرار نموده اند و ایده ها، تکنولوژی و فرهنگ خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته اند. مردم بومی انتها در تمام قاره استرالیا پراکنده شدند و یک جامعه بر پایه شکار پرندگان، ماهی و حیوانات و کشاورزی را شکل دادند. اکنون بومیان استرالیا تنها بازمانده های به جامانده از مهاجرت موج دوم آفریقا و از اولین نژاد انسان ها در آفریقا می باشند که در خارج از آفریقا زندگی می نمایند.

اولین شواهد از ورود نخستین انسان ها به استرالیا کشف شد

باستان شناسان در غاری در قسمت غربی استرالیا شواهدی را پیدا نموده اند که مربوط به 50،000 سال قبل است و قدیمی ترین مسئله سکونت و ورود به استرالیا را حل می نماید. باستان شناسان دانشگاه غربی استرالیا در جزیره بارو در شمال غربی استرالیا بقایای زندگی و شکار اولین افرادی که پا به این سرزمین گذاشته اند را پیدا کردند. این غار در جریان بالا آمدن سطح آب دریا در 7000 سال پیش از جزیره اصلی جدا شده است.

در این غار کاوشگران ابزارآلات مربوط به شکار و برای نخستین انسان ها را پیدا نموده اند که قدمت آن ها به 50000 سال پیش باز می شود. یعنی خیلی قبل تر از اینکه اینجا، مکانی برای سکونت خانواده های بومی استرالیا در 10000 سال پیش شود.

رهبر باستان شناسان، پیتر ویث در این باره می گوید: این موضوع زمان اشغال اینجا را به خیلی قبل تر و اگر محافظه کارانه بگوییم به 47000 سال پیش بر می گرداند. حتی تاریخ های قدیمی تر نیز قابل ارائه هستند. محققان بیان نمودند که این سایت نشان دهنده طولانی ترین رژیم غذایی در استرالیا است. پیتر وث گفت: جزیره بارو سوابق غنی از آثاری باستانی، جمع آوری و شکار حیوانات دریایی و خشکی، و نشانه های محیطی است که نشان دهنده استفاده از یک ناحیه بیابانی ساحلی می باشد.

این غار عمدتاً به عنوان یک پناهگاه شکار در حدود 50،000 تا 30،000 سال پیش قبل از تبدیل شدن به یک اقامتگاه مسکونی برای گروه های خانوادگی در 10،000 سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است. در زمان حدود 7000 سال پیش، زمانی که سطح دریا بالا می آید و انتها آن را از سرزمین اصلی جدا می نماید، ساکنان این غار آن را ترک نموده اند. به جز این مورد پژوهشگران به همراه باستان شناسان در استرالیا با استفاده از تکنولوژی های مدرن و تازه حال حاضر توانسته اند کشف نمایند که نخستین انسان ها که پا به استرالیا گذاشته اند دریانوردان ماهری بوده اند.

دانشمندان تخمین می زنند که این بومیان با برنامه ریزی دقیق و از قبل مشخص شده و با جمعیتی حدود 100 تا 200 نفره پا به استرالیا گذاشته اند. ساکنان شمال غربی استرالیا از بازماندگان مهاجرت نخستین انسان ها به استرالیا به حساب می آیند. پروفسور پیتر وث با همکاری دیگر افراد صدها جهت ممکنه را شبیه سازی کردند تا بتوانند جهتهای احتمالی کشتی های مسافران باستانی استرالیا را ردیابی نمایند. در این گروه پژوهشی دکتر اوزامان، مدیر دپارتمان باستان شناسی دانشگاه استرالیای غربی مطرح نمود: این مسافران باستانی، دریانوردان ماهری بوده اند که برای کشف سرزمین های تازه به سفر می رفتند. در واقع محل سکونت بومیان استرالیا تصادفی نبوده است. بلکه نتیجه مهاجرتی بزرگ و مهارت در دریانوردی آن ها بوده است.

منبع: nationalgeographic.com

منبع: الی گشت
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 23403

به "تور استرالیا: مهاجرت نخستین انسان ها از آفریقا به استرالیا در 50000 سال پیش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا: مهاجرت نخستین انسان ها از آفریقا به استرالیا در 50000 سال پیش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید