قره کلیسا، اولین کلیسای دنیا در ایران

به گزارش چاپار بلاگ، نخستین کلیسای جامع دنیا منتظر شمااست. با آن سنگ های سفیدوسیاه و گنبدهای زیبا.

قره کلیسا، اولین کلیسای دنیا در ایران

از اردیبهشت تا آخر مهر وقت داریم تا برای دیدن اولین کلیسای جهان برویم. برویم تا قره کلیسا را ببینیم که تمام جهان می دانند اولین پرستش گاه مسیحیت است. آن هم در ایران ما، استان آذربایجان غربی، 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران، روستای قره کلیسا.

چطور برویم؟

دسترسی اول از تبریز است. به تبریز بروید، سپس از شهرهای مرند و قره ضیاءالدین گذشته، به شوط برسید. در جهت شوط- چالدران سه راهی قره کلیسا را در سمت راست خود خواهید دید.

دسترسی دوم از سمت ارومیه است. از ارومیه حرکت کنید و از شهرهای سلماس، خوی، چالدران بگذرید. پس از چالدران به سمت شوط حرکت نموده تا به سه راهی قره کلیسا برسید. جاده خوی-چالدران کوهستانی است. کمی احتیاط کنید.

اگر غیر مسیحی هستید، باید به شما بگویم هفته اول مردادماه، به دلیل میزبانی از مراسم مذهبی، ورود غیر مسیحیان به آن جا ممنوع است.

قره کلیسا

نخستین کلیسای جامع جهان منتظر شمااست. با آن سنگ های سفیدوسیاه و گنبدهای زیبا. یکی از ارزشمندترین بناهای مذهبی در آیین مسیحیت است. به نام های کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای طاطاووس هم مشهور است. بر اساس باور مسیحیان، قره کلیسا آرامگاه تادئوس مقدس (St. Thaddeus) است.

اما علاوه بر تقدس، زیبایی های چشم نواز اطراف و آب وهوای دل انگیز این منطقه خود مقصدی شگفت را برای گردشگران به وجود آورده. از سویی ویژگی های بی نظیر معماری نیز در شکوه این بنا تأثیری شگرف داشته است.

از دور که به این کلیسای زیبا نزدیک می شوی، سنگ های سیاه وسفیدش که بر حجم هندسی بنا تکیه زده اند، اولین نمای زیبا را مقابل چشمان تان قرار می دهند. تکنیک و حجم پردازی هم سوی دیگر کار را به دست گرفته اند و باعث شده اند پرداخت های هنرهای تجسمی منحصربه فرد معماری بیش ازپیش به چشم بیاید.

با رفتن به این مکان شما تصاویری بس تماشایی را در ذهن تان حک خواهید کرد که از یاد نرفتنی است و قاب های بس زیبایی برای دفتر خاطرات سفرتان همراه خود خواهید آورد.

قره کلیسا اتفاقات تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشته. این بنای مقدس نه فقط ارزشی در خور قرار دریافت در فهرست میراث جهانی را دارد، بلکه به لحاظ مذهبی و آیینی نیز میراثی گران بها برای جهانیان است.

داستان کلیسای مقدس

روزی روزگاری قره کلیسا یا کلیسای طاطائوس یا تادئوس مقدس، اولین پرستش گاه مسیحی جهان به دستور مبشرین و حواریون در جهان ساخته شد. تادئوس در سال 40 یا 43 میلادی به قصد بشارت وارد شهر آرداز (آرتاز) در شمال غربی ایران شد. اما می گویند وی را در ارمنستان به قتل رساندند.

به همین دلیل است که این مکان هر سال اواخر تیرماه و هفته اول مردادماه، مصادف با قتل وی، میزبان مراسم خاص ارمنیان است و تعدادی از سُفرای کشورهای مسیحی در ایران نیز، در آن شرکت می نمایند.

وه که چه تماشایی است مراسمی که برای جهانیان باشد و در ایران ما برپا گردد. داخل اولین کلیسای جهان، قره کلیسا.

  • بر اساس رسم دیرین، شرکت نمایندگان 3 روز را در قره کلیسا خواهند ماند. اما اگر تصمیم دارید به این مکان بروید، یک هفته را برای این مراسم زمان بگذارید و پس از آن مراجعه کنید که بتوانید معماری زیبای داخل کلیسا را هم ببینید.
  • آن جا به قدری آب وهوای خوبی دارد که ممکن است شما تصمیم بگیرید چند روزی بمانید. پس حتماً لوازم اتراق کردن و مخصوصاً چادر مسافرتی همراه خود ببرید، چراکه ساختمانی برای توقف وجود ندارد و همه گردشگران و توریست ها با تجهیزات اقامتی خود راهی قره کلیسا می شوند.
  • روزهای بعدازاین مراسم اعتقادی، قومی و سنتی روزهای تفریح و مسافرت و استفاده از آب وهوای ییلاقی است. خودتان را برای یک گردشگری حسابی آماده کنید.

حرف آخر

از نظر نگارنده قبل از قره کلیسا هم شاید مکان هایی برای جاری شدن نهر پرستش و عبادت خداوند در این دین وجود داشته. اما قره کلیسا اولین کلیسایی بود که به طور رسمی برای این مهم در نظر گرفته شد و به طور خاص بنایی برای عبادت نام گرفت.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 1962

به "قره کلیسا، اولین کلیسای دنیا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قره کلیسا، اولین کلیسای دنیا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید