شوک قیمتی در انتظار خریداران خودرو ، بعضی خودروها بیش از 70 درصد گران می شوند ، جزئیات قیمت گذاری خودرو داخلی در سال 1402 اعلام شد

به گزارش چاپار بلاگ، یک مقام مسئول در شورای رقابت، گفت: برای سال آینده قیمت کارخانه ای بعضی خودروهای داخلی افزایش می یابد اما ممکن است در خصوص بعضی خودرو ها این افزایش قیمت کمتر و در بعضی دیگر این افزایش قیمت بیشتر باشد.

شوک قیمتی در انتظار خریداران خودرو ، بعضی خودروها بیش از 70 درصد گران می شوند ، جزئیات قیمت گذاری خودرو داخلی در سال 1402 اعلام شد

به گزارش خبرنگاران، سپهر دادجوی توکلی در پاسخ به این سوال که نتیجه برگزاری کارگروه های مشترک درباره قیمت خودرو به کجا رسید و آیا طرح موضوع افزایش قیمت کارخانه ای خودرو بین 30 تا 70 درصد که از سوی یکی از مسوولان اعلام شد صحت دارد؟ گفت: شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به نهادهای مجری هر حوزه اعلام می نماید و آن ها موظفند بر اساس دستورالعمل مذکور قیمت آن کالا را معین نمایند در موضوع خودرو و اعلام قیمت نیز این کار برعهده شورای رقابت نیست و به هیچ عنوان طبق قانون، شورای رقابت وظیفه اعلام قیمت را بر عهده ندارد.

قیمت کارخانه ای نو خودروها بعد از تعطیلات نوروز اعلام می گردد

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفت: در مورد قیمت خودرو بر اساس فرمول ها و داده های جمع آوری شده به جمع بندی هایی رسیده ایم و بعد از تعطیلات نوروز نقشه راه نهایی را شورای رقابت ارائه می دهد و بر اساس آن به دستگاهی که موظف به اعلام قیمت خودرو است ابلاغ می گردد تا دستگاه مربوطه ابلاغ قیمت نو خودرو را انجام دهد.

وظیفه شورای رقابت اعلام قیمت خودرو نیست

وی اضافه نمود: اعلام قیمت با شورای رقابت نیست و شورای رقابت کار کارشناسی برای صدور دستورالعمل را انجام می دهد. همانطور که دستورالعمل را صادر نموده است و معین می نماید که زوایای مختلف مانند نحوه محاسبه قیمت تمام شده از چه کانال هایی باید باشد.

دادجوی توکلی بیان داشت: در واقع شورای رقابت از چند کانال داده جمع آوری می نماید و آن اطلاعات و داده ها را جمع بندی می نماید و شرایط مختلف را از جمله شرایط رقابتی شدن بازار را در نظر می گیرد.

وی اضافه نمود: بنابراین شورا داده ها را جمع بندی و در اختیار مرجع قرار می دهد که باید قیمت تمام شده را اعلام کند لذا بر اساس آن باید قیمت نهایی اعلام گردد.

دادجوی توکلی در پاسخ به این سوال که با توجه به دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری و داده های موجود برای قیمت گذاری نو خودروها چه نتیجه ای حاصل شده است و افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود؟ گفت: هیچ عددی را شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو تایید نمی نماید. در حقیقت باید همه فرمول ها و داده ها آنالیز گردد و با در نظر گرفتن بقیه جوانب افزایش قیمت کارخانه ای خودرو ها اعلام گردد.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در پاسخ به این سوال که بر اساس اطلاعات و شنیده ها افزایش قیمت کارخانه ای خودرو به وسیله شورای رقابت مصوب شده است چرا این قیمت ها اعلام نمی گردد؟ بیان داشت: افزایش قیمت خودرو در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مستتر است. البته اگر چه این مسئله به عنوان افزایش قیمت مطرح است اما در واقع می توان گفت واقعی شدن قیمت خودرو در بازار. بنابراین بر اساس فرمول کاست پلاس؛ کارخانه هزینه تمام شده را به علاوه یک سود عادله اعلام می نماید.

زیان انباشته کارخانه ها ناشی از معین قیمت غیر کارشناسی خودرو

وی گفت: بنابراین بر اساس این دو مولفه کارخانه قیمت اعلام می نماید لذا با توجه به اینکه طی دو سال گذشته افزایش قیمت کارخانه ای خودرو وجود داشته و تا حدودی قیمت ها رشد داشته است اما از آنجا که قیمت ها تابع منطق درستی نبوده است و بر اساس نظرات کارشناسی صورت نگرفته است زیان انباشته زیادی را کارخانه ها متحمل شده اند.

دادجوی توکلی بیان داشت: اما در دستورالعمل تنظیم بازار خودرو به نکته ای که توجه می گردد افزایش عرضه و تاکید روی واردات است لذا زمانی که عرضه خودرو زیاد می گردد، قیمت کاذبی که الان در بازار مشاهده می گردد کاهش خواهد یافت یعنی قیمت کارخانه افزایش می یابد و قیمت بازار کاهش می یابد و به هم نزدیک می شوند.

براساس قانون شورای رقابت حق قیمت گذاری ندارد

دادجوی توکلی در پاسخ به این سوال در حال حاضر ظاهراً وزارت صمت می خواهد افزایش قیمت خودرو به وسیله شورای رقابت اعلام گردد و شورای رقابت هم قصدی برای اعلام افزایش قیمت خودرو ندارد، در این شرایط تکلیف چیست؟ گفت: در قانون تکلیف شده که شورای رقابت برای کالاها حق قیمت گذاری ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به داده های موجود و کارهای کارشناسی محدوده افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود، آیا رقم اعلامی از سوی معاون وزیر صمت نزدیک به واقعیت است؟ گفت: همه اینها در یک کار گروهی به نام کارگروه شورای رقابت اتفاق می افتد که آقای منطقی به عنوان معاون وزیر صمت در آن کارگروه عضو است از سازمان حمایت نیز در این کارگروه عضو داریم اما تایید افزایش قیمت خودرو قبل از تعطیلات نوروز باعث التهاب بازار می گردد.

این مقام مسئول در شورای رقابت گفت: اما همانطور که اعلام کردم به محض تشکیل جلسه نهایی و سرانجام یافتن جلسات در مورد این موضوع قیمت نهایی خودرو به وسیله دستگاه مربوطه اعلام خواهد شد.

میانگین افزایش قیمت خودرو بین 30 تا 70 درصد

دادجوی توکلی بیان داشت: درج موضوع افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است اما واقعی نیست، در واقع بر اساس جلساتی که تشکیل شده این نتیجه حاصل شده که خودروها بین 30 تا 70 درصد افزایش قیمت داشته باشند اما در بعضی خودروها این عدد می تواند کمتر از 30 درصد و در بعضی از خودروها نیز می تواند بیشتر از 70 درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می تواند درست باشد اما دقیق نیست؛ به طور کلی کارها صورت گرفته و به زودی قیمت های نهایی و نو خودرو اعلام می گردد. اما از آنجا که فعلا قیمت نهایی نشده است؛ مردم از هر گونه اقدامی خودداری نمایند تا در نهایت قیمت نو خودرو به وسیله سازمان مربوطه اعلام گردد.

هفته گذشته بود که موضوع افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در نشست خبری منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، مطرح شد.

به گفته منطقی با ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، شورای رقابت در این زمینه مبنای کار را سازمان حمایت قرار می دهد و قیمت های پیشنهادی سازمان حمایت را که بر مبنای صورت های مالی شرکتها است دریافت و مصوب می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 اسفند 1401 بروزرسانی: 26 اسفند 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 33208

به "شوک قیمتی در انتظار خریداران خودرو ، بعضی خودروها بیش از 70 درصد گران می شوند ، جزئیات قیمت گذاری خودرو داخلی در سال 1402 اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک قیمتی در انتظار خریداران خودرو ، بعضی خودروها بیش از 70 درصد گران می شوند ، جزئیات قیمت گذاری خودرو داخلی در سال 1402 اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید