سقف پرداخت خسارت اقتصادی بیمه شخص ثالث

به گزارش چاپار بلاگ، بیمه شخص ثالث یکی از بیمه های اجباری و پرطرفدار در کشور است، معمولا هر شخصی با خرید خودرو در اولین زمان باید اقدام به خرید بیمه شخص ثالث کند.

سقف پرداخت خسارت اقتصادی بیمه شخص ثالث

به گزارش گروه بازرگانی خبرنگاران، بیمه شخص ثالث یکی از بیمه های اجباری و پرطرفدار در کشور است، معمولا هر شخصی با خرید خودرو در اولین زمان باید اقدام به خرید بیمه شخص ثالث کند. در واقع بیمه هرگونه خسارتی که به اشخاص حاضر در خودرو وارد گردد را پرداخت می نماید. اگر اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با بیمه شخص ثالث ندارید به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید. تا علاوه بر آشنایی بیشتر با این بیمه بتوانید از قوانین و مقدار خسارت پرداختی آن اطلاعات کاملی به دست آورید.

پوشش های بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث در واقع بیمه جانی و اقتصادی است. این بیمه می تواند خسارت جانی و اقتصادی وارد شده به شخص را تحت پوشش قرار دهد. خسارت جانی مربوط به سلامت اشخاص است و سقف آن به صورت سالانه با توجه به نرخ دیه یک انسان کامل در ماه های حرام و غیرحرام مشخص می گردد. خسارت اقتصادی هم مربوط به اموال فرد است که در حین تصادف آسیب دیده اند. مقدار بیمه پرداختی بابت بیمه اقتصادی از طرف شرکت بیمه مرکزی مشخص می گردد و معمولا هرساله با توجه به عوامل مختلف این مقدار تغییر می نماید.

استعلام بیمه شخص ثالث

درباره روش استعلام بیمه شخص ثالث ایران با کد ملی می خوانیم: یکی از ساده ترین راه های استعلام بیمه شخص ثالث، به وسیله پیغامک است. برای استعلام بیمه به وسیله پیغامک، در نهایت باید همه پیغام ها به سامانه 30002621 ارسال گردد.

روش اول : تعداده بیمه نامه چاپ شده * کدملی بیمه گذار

روش دوم: کد یکتای بیمه نامه * کد ملی بیمه گذار

روش سوم: * VIN کد ملی متعلق به تعداده همراه استعلام نماینده

تعهد اقتصادی در بیمه شخص ثالث چیست؟

یکی از بزرگترین و مهم ترین تعهدات بیمه شخص ثالث، تعهد اقتصادی آن است. در واقع در قرار داد بیمه ذکر شده است که در صورت وارد شدن هرگونه خسارت اقتصادی و جانی به اشخاص حقیقی و حقوقی، خسارت وارد شده تماما پرداخت می گردد. مقدار خسارت پرداختی از جانب شرکت بیمه علاوه بر اینکه به مقدار دیه در سال مورد نظر بستگی دارد، به سقف تعهد اقتصادی آن هم وابسته است. بسیاری از افراد در حین بیمه تنها حداقل تعهد اقتصادی را انتخاب نموده اند، پس در صورت پرداخت خسارت از جانب شرکت بیمه نباید توقع پرداخت کامل را داشته باشند. شرکت بیمه به وظایف و تعهدات خود مطابق با آنچه در قرار داد ذکر شده است عمل می نماید.

اگر در پی آن هستید تا شرکت بیمه در صورت بروز هر حادثه ای، مبلغ خسارت را به صورت کامل بپردازند باید سقف بیمه را تا ارزش خودرو متعارف بالا ببرید. در غیر اینصورت شرکت بیمه هیچگونه تعهدی مبنی بر پرداخت کامل خسارت وارد شده در برابر شما نخواهد داشت.

سقف پرداخت خسارت اقتصادی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

در امسال(1400) بیمه مرکزی حداکثر مقدار خسارت قابل پرداخت از جانب شرکت بیمه را 320 میلیون تومان اسم نموده است. بسیاری از شرکت های بیمه در کشور این مبلغ را به اسم حداکثر خسارت قابل پرداخت در بیمه شخص ثالث در نظر گرفته اند، اما برخی از شرکت های بیمه تنها به توانایی اقتصادی خود نگاه می نمایند و ممکن است سقف حداقل و حداکثر متفاوتی داشته باشند. مقدار خسارتی که می توانند پرداخت نمایند باید با توجه به مقدار مبلغی باشد که از جانب بیمه مرکزی اعلام شده است.

به همین علت نباید توقع داشته باشید که همه شرکت های بیمه حداکثر سقف پرداخت بیمه شخص ثالث را داشته باشند. بهتر است قبل از اینکه اقدام به خرید بیمه کنید، در این مورد اطلاعات کاملی داشته باشید.

آنالیز شرایطی که خسارت بیشتر از سقف تعهدات بیمه باشد

در بسیاری از مواقع پیش آمده که مقدار خسارت وارد شده از سقف تعهدات بیمه نامه بسیار بیشتر بوده، این موضوع برای فرد به یک موضوع نگران نماینده تبدیل شده است. به هیچ اسم نگران نباشید، شرکت های بیمه برای حل این مشکل هم یک راه چاره مناسب دارند. در این مواقع معمولا از قاعده پرداخت نسبی استفاده می نمایند. این قاعده زمانی به کار می آید که مقدار خسارت وارد شده از ارزش خودروی متعارف بیشتر بوده باشد.

با استفاده از این قانون نه شرکت بیمه شخص ثالث و نه فرد مقصر احتیاجی به پرداخت ما به تفاوت ندارند. با استفاده از قاعده نسبی ما به تفاوت را باید از محل بیمه بدنه خودرو دریافت کرد. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که قاعده نسبی فرمول خاصی دارد؟ باید بگوییم بله، فرمول آن به توضیح زیر است:

قیمت روز گران ترین خودرو متعارف یا قیمت روز خودرو گران قیمت آسیب دیده، باید ضربدر خسارت اقتصادی وارد شده گردد. در نهایت مقدار تعهد فرد مقصر به دست می آید.

آیا افزایش سقف تعهدات اقتصادی بیمه شخص ثالث مهم است؟

بهتر است سقف تعهدات اقتصادی بیمه شخص ثالث خود را با توجه به قیمت خودرو افزایش دهید. فرض کنید که شما تصادف نموده اید و مبلغ 60 میلیون تومان خسارت دیده اید. اما آنچه در قرار داد بیمه شخص ثالث شما ذکر شده است 2.5 درصد نرخ پایه دیه در سال است. به این ترتیب تنها شرکت بیمه موظف است طبق تعهدات خود عمل کند و با توجه به قرارداد شما، تنها می تواند بخشی از خسارت را بپردازد. ما به تفاوت آن را فرد باید شخصا پرداخت کند. به همین علت است که افزایش سقف تعهدات اقتصادی بیمه شخص ثالث به یک موضوع مهم تبدیل شده است. شما می توانید تنها با پرداخت مبلغ بسیار کمی مقدار تعهدات بیمه را با توجه به ارزش خودروی متعارف افزایش دهید.

چطور سقف تعهدات اقتصادی بیمه شخص ثالث را تغییر دهیم؟

معمولا شرکت های بیمه سقف تعهدات اقتصادی یکسانی ندارند. با توجه به پشتوانه و توانایی اقتصادی که دارند حداقل و حداکثر سقف مشخصی را برای بیمه شخص ثالث انتخاب می نمایند. در حال حاضر تنها چند شرکت بیمه در کشور وجود دارند که سقف تعهدات اقتصادی بیمه را به طور کامل پرداخت می نمایند. برای اینکه بتوانید یک شرکت بیمه را انتخاب کنید که تعهدات اقتصادی کاملی داشته باشد، پیشنهاد می کنیم از وب سایت بیمه باما بهره ببرید.

جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث چیست؟

درباره جریمه بیمه شخص ثالث می خوانیم: همان طور که گفته شد بیمه نامه شخص ثالث خودرو از انواع بیمه نامه های اجباری به تعداد می رود. بنابراین نداشتن این بیمه و یا فقدان آن، جرایمی را برای دارنده و راننده وسیله نقلیه ایجاد خواهد نمود. این جریمه ها شامل جریمه به وسیله پلیس، مشکل در خرید و فروش و مسائل اقتصادی

کلام آخر

وب سایت بیمه با ما با آدرس bimebama.com می تواند در زمینه خرید بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث و... برترین مشاوره را در اختیار شما قرار دهد. مشاوران تخصصی بیمه باما اینجا هستند تا بتوانند احتیاج شما را برطرف نمایند. در این وب سایت علاوه بر مشاوره می توانید از خدمات دیگری چون مقایسه قیمت بیمه ها و.. بهره مند شوید. پس برای استفاده از این امکانات و خدمات به شما پیشنهاد می کنیم حتما به وب سایت بیمه باما سری بزنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 18487

به "سقف پرداخت خسارت اقتصادی بیمه شخص ثالث" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف پرداخت خسارت اقتصادی بیمه شخص ثالث"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید