رئیس مرکز خشکسالی در گفت وگو با خبرنگاران: رشد 101 درصدی بارش نسبت به سال گذشته، تمام استان ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند

به گزارش چاپار بلاگ، ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا 31 اردیبهشت میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل 101 درصد رشد داشته است.

رئیس مرکز خشکسالی در گفت وگو با خبرنگاران: رشد 101 درصدی بارش نسبت به سال گذشته، تمام استان ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند

صادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره آخرین وضعیت بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا 31 اردیبهشت، مجموع بارش های کشور 30.3 میلی متر بوده، در حالیکه میزان بارش در مدت مشابه سال قبل 150 میلی متر و بلندمدت 216 میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل 101 درصد بلندمدت 40 درصد افزایش داشته است، اضافه نمود: با توجه به بارش های مناسب در سال زراعی جدید تا کنون بیش از 130 درصد نسبت به یک سال زراعی کامل بارش دریافت کردیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان ها بیش از نرمال نسبت به دوره بلندمدت بارش دریافت کردند، بیان نمود: در این میان استان های ایلام بیش از 99 درصد و گلستان 85 درصد بیش از نرمال بارش دریافت کردند.

رئیس مرکز خشکسالی کمترین میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت را مربوط به استان های کرمان با 3.7 درصد و اردیل 7.3 درصد بیان کرد.

وی میزان بارش در سه ماه آینده را نرمال پیش بینی کرد و گفت: بولتن های هواشناسی نشان می دهد که دما در ماه های آینده تا حدودی افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بارش ها در فصل تابستان سهم قال توجهی از بارش سال زراعی را ندارند، بیان نمود: با توجه به آنکه تا خاتمه فصل زراعی زمان زیادی باقی نمانده است، اما نمی توان مجموع میزان بارش ها را با قطعیت بیان کرد.

متوسط دما در ایران افزایش یافته است/ ضرورت مدیریت بهینه مصرف آب در کشور

به گفته وی، با توجه به آنکه بارش های تابستانه عمدتا به صورت رگباری است، از این رو احتمال وقوع سیل دور از انتظار نیست که در پیش بینی های کوتاه مدت هواشناسی قابل پیش بینی است.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه میزان آب های جاری و پشت سد ها به میزان کافی است، اظهار کرد: با وجود بارش های مناسب در اغلب نقاط کشور در سال زراعی جدید، کمبود منابع آب های زیرزمینی به طور کامل برطرف نشده است که میزان دقیق سطح منابع آب های زیر زمینی را باید وزارت نیرو اعلام کند.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه افزایش میزان بارش بیش از یک سال زراعی در برطرف مشکل کم آبی کشاورزان تاثیر بسزایی دارد، توضیح داد: اگرچه میزان بارش نسبت به سال زراعی گذشته بیش از 100 درصد رشد داشته است، اما سال گذشته به سبب خشکسالی و کم آبی بی سابقه معیار نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 56

به "رئیس مرکز خشکسالی در گفت وگو با خبرنگاران: رشد 101 درصدی بارش نسبت به سال گذشته، تمام استان ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس مرکز خشکسالی در گفت وگو با خبرنگاران: رشد 101 درصدی بارش نسبت به سال گذشته، تمام استان ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید