دخمه زرتشتیان قلعه خلچان در تفرش مسقف می گردد

به گزارش چاپار بلاگ، برج خاموشی مربوط به دوره ایلخانی در قلعه خلچان تفرش با اعتبار 600 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی مسقف می گردد.

دخمه زرتشتیان قلعه خلچان در تفرش مسقف می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، اسماعیل شراهی رئیس گروه حفظ و احیای محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، پنج شنبه 22 شهریور با اعلام این خبر گفت: برج خاموشی قلعه خلچان در محله ای با همین نام قرار گرفته است و این برج به صورت مدور در میان یک قلعه ساخته شده است. به غیر از نمونه برجهای خاموشی متاخر دوره قاجار در یزد، کرمان و ری، برج خاموشی تپه قلعه خلچان تنها برج خاموشی کشف شده است و این دخمه تنها دخمه مسقف زرتتشتیان در دوره اسلامی در ایران است و همچنین این برج خاموشی دوره ایلخانی خلا وجود دخمه های زرتشتیان بین دوره ساسانی تا قاجار را پر می نماید.

او اضافه کرد: شهروندان زرتشتی همزمان با دوره ایلخانی درمنطقه تفرش شیعی احساس امنیت می کردند و به عنوان یک شهروند با حفظ تمامی حقوق شهروندی زندگی توام با آرامشی را داشته اند و می توان حضور زرتشتیان به عنوان یک اقلیت مذهبی در یک منطقه شیعه نشین را روحیه مساوات، برابری و آزادی مذهبی مردمان شیعی منطقه تفرش و نشانی از مسالمت ایندو گروه مذهبی دانست.

رئیس گروه حفظ و احیای محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: در راستای حفاظت از این بنای تاریخی در برابر عوامل محیطی، این محوطه تاریخی با اعتبار 600 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی مسقف می گردد تا این میراث مهم تاریخی از آسیب دور بماند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 119

به "دخمه زرتشتیان قلعه خلچان در تفرش مسقف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دخمه زرتشتیان قلعه خلچان در تفرش مسقف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید