بهترین سوغات ایروان چیست؟

به گزارش چاپار بلاگ، افرادی که به تاریخ و فرهنگ کشورهای مختلف علاقه دارند، قطعا مجذوب ایروان خواهند شد. طولانی ترین تلکابین دنیا در طول دره وُروتان (Vorotan) و چندین صومعه قدیمی در ایروان وجود دارند. پایتخت ارمنستان معماری هایی از شوروی سابق را در خود جای داده است. این شهر نه تنها دارای مناظر بسیار زیبایی است، بلکه مردم آن بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به تاریخ علاقه و قصد سفر به ارمنستان را دارید، می توانید این سوغات سنتی و جالب را از ایروان خریداری کنید.

بهترین سوغات ایروان چیست؟

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

صنایع دستی به شکل انار

در ایروان می توانید صنایع دستی زیادی به شکل و شمایل انار پیدا کنید. در اسطوره شناسیِ ارمنستان، انار نماد باروری و سلامت است؛ بنابراین در فرهنگ ارمنستان صندلی ویژه ای دارد. زمانی که به ایروان سفر می کنید اجناس زیادی از قبیل لوازم تزئینی منزل، لباس و زیورآلات را به شکل انار می توانید در مغازه های شهر ببینید. حتی در غذاهایی که در رستوران های ایروان می خورید هم از انار استفاده شده است. این صنایع دستی جزو سوغات محبوب ایروان محسوب می شوند و می توانید آن ها را به عنوان یادگاری یا سوغات برای عزیزان تان تهیه کنید.

مدال با تصویر تیگران کبیر

اگر جزو افرادی هستید که به تاریخ کشور یا شهر مقصد علاقه دارید و دوست دارید از تاریخ آن کشور یک یادگاری داشته باشید، در سفر به ایروان حتما مدال هایی با تصویر تیگرانِ کبیر (Tigran the Great) را دوست خواهید داشت. در ایروان می توانید گردنبندهایی با آویزِ تیگرانِ کبیر، عظیم ترین پادشاه ارمنستان پیدا و خریداری کنید. تیگران کبیر قلمرو کشور ارمنستان را تا حد زیادی گسترش داد و در دوران سلطنت خود، یعنی بین سال های 55 تا 95 قبل از میلاد مسیح، ثروت و قدرت زیادی برای مردم این کشور به ارمغان آورد. می توانید یکی از این مدال ها را به عنوان سوغات یا یادگاری برای خود یا دیگران خریداری کنید.

سوغاتی از کوه آرارات

همانند سوغاتی به شکل و شمایل انار، در گیفت شاپ های ایروان می توانید سوغات متنوعی از کوه آرارات ببینید. مسیحیان ایروان اعتقاد دارند که کوه آرارات نقطه توقف کشتی نوح است. این کوه برای مردم ارمنستان نماد غرور است؛ نه فقط به دلیل روایات مذهبی زیادی که در خصوص این کوه وجود دارد، بلکه به دلیل این که این کوه باشکوه یک آتشفشان غیرفعال است. آرارات که در شرق ترکیه واقع شده درواقع شامل دو کوه است: آرارات کوچک با ارتفاع 3900 متر و آرارات عظیم با ارتفاع 5165 متر.

فرش های عتیقه

فرش ها هم بخش مهمی از سنت و فرهنگ ارمنستان هستند. این فرش ها از قرن پنج تا به امروز در ارمنستان مورد استفاده قرار می گیرند. از این فرش ها برای تزئین دیوارها و زمین های کلیسا و به عنوان فرش عبادت استفاده می شد. روی این فرش ها مالیاتی اعمال شده که در واقع به نشانه ادای احترام به این اثر هنری است. این فرش ها بسیار زیبا هستند و جذابیت خانه شما را دوچندان خواهند ساخت. در روزهای آخر هفته در ورنیساژ ایروان و مغازه های فروشِ فرش های عتیقه می توانید این فرش های زیبا را پیدا و خریداری کنید. این فرش ها تقریبا سنگین هستند و اگر کمی خوش شانس باشید می توانید یک فرش کوچک و سبک برای منزل خود بخرید.

میوه های خشک شده

میوه های خشک شده را در هر خانه ای در ارمنستان می توان دید. مردم محلی میوه هایی مانند زردآلو، هلو، آلو، انگور و چندین نوع میوه دیگر را در خانه خشک می نمایند. از این میوه های خشک شده به عنوان اسنک یا در آشپزی استفاده می گردد. مردم ارمنستان از قرن ها پیش در خانه های خود میوه خشک می نمایند. این کار یک سنت بسیار قدیمی در این کشور محسوب می گردد که هنوز هم پابرجا است. میوه های خشک شده را می توانید از بازارهای محلی و سوپرمارکت ها خریداری کنید. این میوه ها نه تنها طعم خیلی خوبی دارند بلکه بسیار مقوی هستند.

لواشک

ارمنستان دارای میوه های متنوعی از قبیل انگور، آلو، انواع توت، سیب، و هلو و غیره است. همان طور که میوه های خشک شده در این کشور از محبوبیت بسیار برخوردار هستند، لواشک هم یکی از خوراکی های محبوب ارمنستان محسوب می گردد. لواشک از پهن کردن همان میوه های خشک به دست می آید. این میوه ها به صورت ورقه های نازکی درآورده می شوند و می توان آن ها را همراه با خوراکی های دیگر یا به تنهایی مصرف کرد. لواشک یک خوراکیِ خاص در ارمنستان به شمار می رود. اگر به ایروان سفر می کنید حتما این لواشک ها را امتحان کنید. حتی می توانید مقداری خریداری کنید و به راحتی همراه خود بیاورید؛ بدون آنکه فضای اضافی در چمدان تان اشغال گردد.

سکه ها و مدال های شوروی

این سکه ها و مدال ها همانند مدال های تیگرانِ کبیر، برای افرادی که به تاریخ علاقه دارند و به دنبال یک سوغات خاص از سفر خود هستند بسیار ایده آل است. سکه های شوروی بین سال های 1965 تا 1991 ضرب شدند. از بین 68 سکه ضرب شده 3 سکه به ارمنستان اختصاص داده می شد. این 3 سکه به زلزله، ماتِناداران (Matenadaran) و دیویدِ ساسون (David of Sasson) تعلق دارند. سکه ها و مدال ها در طراحیِ خود دارای نماد اتحاد جماهیر شوروی هستند و در طرف دیگر آن ها تصویر کوه آرارات به همراه 5 دست که نماد کمکِ 5 کشور مختلف هستند، به چشم می خورد. این دست ها یک جام با یک آتشِ بی سرانجام را نگه داشته اند.

خاچکار، صلیب سنگی ارمنستان

خاچکار (Kachkar) صلیب های سنگی و کنده کاری شده ای هستند که بخش مهمی از هنر مسیحیانِ ارمنستان در دوران قرون وسطی را تشکیل می دهند. این کنده کاری های سنگی به شکل صلیب هایی با نقش ونگارهای پیچیده و مختلف هستند. خاچکار توسط یونسکو به عنوان یک میراث فرهنگی شناخته شده است. این اثر هنری زیبا می تواند هدیه یا سوغات خیلی خوبی برای شما یا عزیزان تان باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 11287

به "بهترین سوغات ایروان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین سوغات ایروان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید