اپل، بازنده بحران کرونا

به گزارش چاپار بلاگ، طبق این گزارش نه تنها تلفن های هوشمند بلکه فراوری اسپیکر های هوشمند، کنسول های بازی های ویدئویی، فراوری خودرو و... نیز تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند وعرضه آن ها با مشکلاتی روبرو شده است.

اپل، بازنده بحران کرونا

میترا جلیلی| شیوع ویروس کرونا این روز ها خبرساز شده است و علاوه بر مسائلی که برای سلامت جامعه دنیای ایجاد نموده، به اقتصاد چین نیز ضربه ای بزرگ وارد نموده و عملاً مانع شتاب این اقتصاد برتر دنیا شده است.

با توجه به موج تعطیلی کارخانه ها و سرعت شیوع ویروس کرونا، صنایع مختلف چین و دنیا از این آسیب در امان نمانده اند و دراین میان دردسر های زیادی برای کمپانی های فناوری برتر دنیا و در رأس آن سامسونگ و اپل ایجاد شده است. اما کدام یک از این غول های دنیای فناوری آسیب بیشتری از شیوع کرونا دیده اند؟

کرونا عامل رکود بازار تلفن همراه

درحالی که امسال فراورینمایندگان تلفن همراه انتظار داشتند با ارائه گوشی های 5G، پس از دوسال متوالی به شیب نزولی بازار دنیای فروش تلفن همراه انتها دهند، اما ظهور ویروس کرونا، این امید ها را بر باد داد تا جایی که انتظار می رود این کمپانی ها سومین سال رکود خود را نیز طی خواهند کرد.

طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی TrendForce، شیوع ویروس کرونا به طورکلی بر بازار تلفن همراه دنیا تأثیرگذار بوده و بسیاری از برند ها آسیب دیده اند تا جایی که فراوری و فروش گوشی های هوشمند به پایین ترین رقم خود در 5 سال اخیر رسیده است.

پیش بینی شده است در سه ماهه نخست امسال میلادی، فراوری تلفن های هوشمند تا 12 درصد کمتر خواهد شد. میزان فراوری تلفن های هوشمند در سال 2020 به 1.381 میلیارد دستگاه خواهد رسید که کمترین میزان از سال 2016 تا به امروز است و کاهش 1.3 درصدی را نشان می دهد.

طبق این گزارش نه تنها تلفن های هوشمند بلکه فراوری اسپیکر های هوشمند، کنسول های بازی های ویدئویی، فراوری خودرو و... نیز تحت تأثیر این ویروس نهاده شده اند وعرضه آن ها با مسائلی روبرو شده است.

این گزارش همچنین مدعی است کاهش فراوری قطعات مسائل زیادی ایجاد نموده و در این میان، بخش فراوری تراشه حافظه (memory chip) بسیار آسیب دیده است.

غافلگیری سامسونگ

بخش بزرگی از بازار تلفن همراه دنیا در خدمت دو برند اپل و سامسونگ است و به همین دلیل هم تقابل دوستداران محصولات اندرویدی و Ios تمامی ندارد. با اینکه تا به امروز هواداران هریک از این محصولات کوشش داشتند تا با توجیه فزونی محصولات مورد علاقه خود، یارگیری نمایند، اما به نظر می رسد این هواداران باید افقی هولناک برای برند مورد علاقه شان متصور شوند و آن هم جدال این کمپانی ها با ویروس کرونا است.

آنچه مسلم است اینکه اپل و سامسونگ، هیچ یک نتوانسته اند از دردسر های ویروس کرونا فرار نمایند. هرچند ابتدا گمان می رفت بسته شدن کارخانه های فراوری قطعات محصولات اپل در چین ضربه سنگینی به این کمپانی وارد نموده و سامسونگ می تواند از این فرصت برای افزایش بازار خود استفاده کند، اما شرایط آن طور که پیش بینی می شد پیش نرفت و این کمپانی غافلگیر شد و هدف حملات مالی کرونا نهاده شد.

با شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی و بیمار شدن یک کارگر در یکی از کارخانه های Samsung Electronics این کمپانی تازه متوجه شد که در چه شرایط وخیمی نهاده شده و همچون اپل مجبور شد کارخانه هایش را تعطیل کند تا سلامت کارکنانش تضمین شود.

تعطیلی خط فراوری ایرپاد

همچنان که دنیا برای مقابله با این بحران دنیای در کوشش است شرکت های تجاری دنیا ازجمله اپل و سامسونگ نیز در اثر شیوع این بیماری، متحمل خسارات زیادی شده اند. هرچند هنوز هیچ یک از این غول های دنیای فناوری رقم تعیین خسارات وارده را اعلام ننموده اند، اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند اپل ضرر بیشتری متحمل شده است چراکه برای فراوری محصولات خود به چین اتکای زیادی دارد.

پیامد های ویروس کرونا میزان فراوری اپل را تا حد چشمگیر و قابل ملاحظه ای کاهش داد تا جایی که هفته گذشته، این کمپانی سازنده آیفون اعتراف کرد ضربه ای که از ویروس کرونا خورده بیش از حد انتظار این کمپانی بوده است. قبل تر، پیش بینی شده بود درآمد سه ماهه دوم سال 2020 اپل از 63 میلیارد دلار به 67 میلیارد دلار برسد، اما حالا این کمپانی به سرمایه گذارانش هشدار داده است که پیش بینی درآمد این شرکت محقق نخواهد شد.

وقتی پیش از این، فروش آیفون در دنیا کاهش یافت، اپل به دنبال راهکاری مناسب بود و درنهایت ساخت و فراوری هدفون های وایرلس (ایرپاد) را در دستور کار خود قرار داد. درحالی که همه این ایرپاد ها در چین فراوری می شوند حالا ویروس کرونا عملاً پا بر گلوی زنجیره فراوری این محصول گذاشته و این خط فراوری که یکی از سریع ترین رشد های خط فراوریات اپل محسوب می شود را متوقف نموده است به همین دلیل این کمپانی نتوانسته به بازار تقاضا پاسخی مناسب بدهد. همین موضوع حتی باعث شد تا سهام این شرکت ریزش داشته باشد.

اتکای فراوریات اپل به چین

یکی از دلایلی که عنوان می شود اپل عملکرد بدتری نسبت به سامسونگ داشته است، اجبار این کمپانی در تعطیل کردن همه فروشگاه ها و دفاترش در چین بوده است. اپل یکی از نخستین کمپانی های امریکایی به شمار می رود که کروناویروس بر عملکردش تأثیری منفی داشته است و حتی پیش از این تیم کوک گفته بود چین بزرگترین بازار آینده اپل خواهد بود.

از آنجا که این کشور سرزمین اصلی فراوری برای اپل به شمار می رود، این موضوع درمیانه بحران شیوع کروناویروس در چین، میزان زیان اپل را نسبت به رقبا بسیار بیشتر می نماید. درواقع بیشتر مسائل اپل به اتکای فراوری این کمپانی به کارخانه های چینی برای فراوری قطعات آیفون، مک و سایر محصولات بازمی شود.

بیشتر این کارخانه ها بخش عمده کارگرانشان را به ماندن در خانه ترغیب نموده اند تا از این بیماری در امان بمانند بنابراین خط فراوری عملاً با کمترین ظرفیت ممکن کار می نماید.

کشور چین همچنین بازار بزرگی برای محصولات اپل به حساب می آید، ولی همه فروشگاه های این کمپانی در چین تعطیل شده اند یا تعداد ساعات کاری آن ها بسیار کاهش یافته است و به دلیل تردد کم مردم چین، مشتری های زیادی هم برای خرید وجود ندارد که همه این موارد بر درآمدزایی اپل تأثیری منفی خواهد گذاشت.

با وجود متکی بودن فراوری آیفون به کارخانه های چین، سامسونگ سال گذشته به فراوری قطعات مورد احتیاج خود در چین انتها داد چراکه از سال 2009 تا به امروز ویتنام را به دلیل نیروی کار ارزان و دست و پاگیر نبودن قوانین دولتی به عنوان قطب اصلی فراوری خود انتخاب نموده است.

در حال حاضر نیمی از گوشی های اپل در ویتنام ساخته می شود که تا به امروز تأثیر زیادی از کرونا نگرفته است. سامسونگ بر خلاف اپل که به چین اتکای زیادی دارد، برای فراوریات خود به ویتنام متکی است و انتظار می رود عرضه سری سامسونگ گلکسی S20 با مشکل چندانی روبرو نشود.

سهم صفر سامسونگ از بازار چین

اگر بخواهیم نگاهی به بازار تلفن همراه چین داشته باشیم باید گفت: اپل بخش مناسبی از بازار تلفن همراه این کشور را در اختیار دارد به همین دلیل اقتصاد آن در بحران کرونا از این بخش هم آسیب دیده است.

در این کشور هوآوی بزرگترین بازنده در میان فراورینمایندگان تلفن همراه است چراکه بازار غالب فروش تلفن همراه چین را در اختیار دارد و از سوی دیگر سرمایه گذاری های زیادی برای فراوری گوشی های 5G انجام داده، اما به دلیل شرایط موجود خسارت زیادی متحمل شده است.

در سه ماهه چهارم سال 2019 سهم هوآوی از بازار چین به 40 درصد رسیده بود (برند HONOR را نیز شامل می شود)، ولی کروناویروس این تقاضا را کاهش داده و به نظر می رسد این فرایند ادامه دار خواهد بود.

تحلیلگران میزان زیان هوآوی از شرایط موجود را بسیار بیشتر از اپل یا سامسونگ می دانند و معتقدند این برند بالاترین ضرر را از شیوع کرونا متحمل شده است. در بازار چین پس از هوآوی، برند VIVO واقع شده است و در رده بعدی نیز نام اپل و سپس شیائومی دیده می شود.

این در حالی است که سامسونگ در بازار چین سهم بالایی ندارد و حتی جزو 6 سازنده برتر تلفن همراه در بازار چین هم به حساب نمی آید که این موضوع یکی از دلایل زیان کمتر این کمپانی نسبت به اپل محسوب می شود.

مجموع این موارد تحلیلگران را متقاعد نموده است که سامسونگ کمتر از اپل تحت تأثیر شیوع کروناویروس-19 در چین نهاده شده است. در این میان هوآوی این کمپانی چینی فراورینماینده تلفن همراه بیشترین زیان را داشته و اپل نیز شرایط مطلوبی ندارد.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 2482

به "اپل، بازنده بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل، بازنده بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید