اهداف ترکیه از امضای توافقنامه نظامی با کشور های آفریقایی چیست؟

به گزارش چاپار بلاگ، اندیشکده روسی مطالعات سیاسی اوراسیا در مطلبی به آنالیز اهداف ترکیه در امضای توافقنامه نظامی با همسایگان لیبی پرداخت.

اهداف ترکیه از امضای توافقنامه نظامی با کشور های آفریقایی چیست؟

با تور آفریقای جنوبی ارزان یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش ، اندیشکده روسی مطالعات سیاسی اوراسیا موسوم به کیت هان (Katehon) به آنالیز جوانب توافقنامه همکاری های نظامی ترکیه با کشور های آفریقایی همسایه و هم مرز لیبی پرداخته است.

پیش از این اعلام شد ترکیه که یکی از حامیان نیرو های وفاق ملی لیبی است، امضای توفقنامه همکاری های نظامی با کشور های همسایه و هم مرز لیبی را شروع نموده است. آنکارا اخیرا با کشور نیجر که در مرز جنوبی لیبی واقع شده، قرارداد همکاری نظامی امضا نموده است.

بر اساس تحقیقات این اندیشکده، این توافقنامه بین ترکیه و نیجر، کنترل آنکارا در منطقه را تقویت می نماید و باعث نفوذ آن در کشور های آفریقایی به ویژه مواردی که در منطقه ساحل قرار دارند می گردد. علاوه بر این ترکیه با امضای این توافقنامه ها شرایط را برای تسهیل اعزام یاری نظامی به نیرو های وفاق ملی و حمایت از آن ها فراهم می نماید.

در گزارش این اندیشکده آمده است: نیجر به واسطه روابط خود با لیبی مشمول تحریم هایی شده است و از لحاظ مالی در شرایط سختی به سر می برد. از این رو، ترکیه با این توافق به یک متحد برای نیجر تبدیل می گردد و این کشور را از لحاظ مالی و نظامی یاری می نماید. با این حال، چنین توافقی دو سر سود است. چراکه ترکیه از این طریق به قلب آفریقا دست می یابد و همین امر شرایط را برای کاهش نفوذ فرانسه در قاره سیاه و سرانجام دادن به تهدیدات آن فراهم می نماید.

اسماعیل بزینکا، کارشناس مسائل لیبی معتقد است امضای توافقنامه نظامی بین ترکیه و نیجر به نفع هر دو طرف است. نیجر با این توافق علاوه بر مزایای عمده مالی، ثبات را به ارتش خود باز می گرداند و ترکیه نیز ضمن نزدیک بودن به لیبی و حمایت از نیرو های وفاق ملی لیبی، شرایط نفوذ به آفریقا و مقابله با تهدیدات فرانسه در این قاره را به دست می آورد.

گفته می گردد کشور بعدی که به احتمال زیاد ترکیه با آن توافق نظامی امضا کند، چاد است. همکاری های مالی و دیپلماتیک ترکیه و چاد از مدت ها قبل شروع شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 8044

به "اهداف ترکیه از امضای توافقنامه نظامی با کشور های آفریقایی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهداف ترکیه از امضای توافقنامه نظامی با کشور های آفریقایی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید