انواع اجاق گاز رومیزی

به گزارش چاپار بلاگ، امروزه به دلیل پایین بودن متراژ انواع ساختمان مسکونی, اجاق گازهای توکار یا رومیزی مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند. این اجاق گازها بر روی کابینت نصب میشوند و فضای کمی از آشپزخانه را اشغال میکنند. کارایی اجاق گازهای توکار با اجاق گازهای معمولی یکسان میباشد, تنها تفاوت آنها نداشتن فر است. از مزیتهای این نوع اجاق گاز به جمع و جور بودن و شیک بودن آنها میتوان اشاره کرد. اجاق گازها به دو دسته اجاق گاز برقی و گازی دسته بندی میشوند.

انواع اجاق گاز رومیزی

اجاق گاز برقی با انرژی برق کار میکند و به دلیل قدرت بالای آن پخت غذا در کوتاه مدت صورت میگیرد. این نوع اجاق گاز صفحه ای دیجیتال و لمسی دارد و ظاهر آن بسیار شیک و مدرن میباشد. به دلیل بالا بودن هزینه برق استفاده از این اجاق گاز برقی چندان مقرون به صرفه نیست. برخلاف اجاق گازهای برقی, اجاق های گازی دارای دستگیره های کم و زیاد کردن شعله میباشند و از نظر مالی نیز بصرفه میباشند.

گازهای رومیزی یا توکار از نظر جنس صفحه به انواع زیر دسته بندی میشوند:

اجاق گاز صفحه سرامیکی

این نوع اجاق گاز از صفحه ایی سرامیکی ساخته شده که مقاومت بالایی در برابر حرارت و شکستگی دارد. سطح اجاق گاز سرامیکی را میتوان با دستمالی مرطوب تمیز نمود. سرامیک کار شده در این اجاق گاز در برابر تغییر دما مقاوم بوده و نمیشکند.

اجاق گاز صفحه شیشه ای

صفحه این نوع اجاق گاز از جنس شیشه نشکن است و مقاومت آن در برابر حرارت بسیار بالا میباشد. این نوع اجاق گاز را میتوان به راحتی تمیز نمود و لکه های روغن و چربی را از روی آن پاک کرد. شیشه این اجاق گاز از مقاومت بالایی برخوردار است و با ریختن آب سرد بر روی آن حتی در زمانی که داغ است دچار ترک خوردگی نمیگردد و نمیشکند.

اجاق گاز صفحه استیل

اجاق گاز استیل زیبا و بادوام بوده و به دلیل نچسبیدن مواد غذایی بر روی آن به راحتی تمیز میگردد. این نوع اجاق گاز بسیار پرطرفدار بوده و به دو نوع ساده و آجدار دسته بندی میگردد. اجاق گازهای استیل ساده سطحی صاف و براق دارند. تمیز نمودن آنها بسیار راحت است اما امکان خش افتادن روی آنها زیاد است. اجاق گاز آجدار نسبت به اجاق گاز ساده کمی کدرتر است و همین امر تمیز نمودن چربی را از روی آن سخت میکند. از مزایای اجاق گاز استیل آجدار میتوان به ضد خش بودن آن اشاره کرد.

انتخاب گاز توکار

امروزه با توجه به تنوع زیاد همه اجناس می بایست قبل از خرید هر چیزی ویژگی های آن مورد آنالیز قرار گیرند. آنالیز جوانب موجب می گردد تا شما وقت و پولتان را هدر نداده و انتخاب درستی داشته باشید. برای انتخاب و خرید اجاق گاز نیز باید به همین ترتیب عمل کرد.

زندگی هر خانواده ای به آشپزخانه آن ها مرتبط است. چه یک آشپز تازه کار و آماتور باشید یا یک آشپز حرفه ای، چه در خانواده ای بزرگ زندگی کنید و برای اعضای آن خانه آشپزی کنید چه تنها باشید و فقط برای خودتان غذا بپزید، و یا حتی اگر تنها برای گرم کردن غذا از اجاق استفاده می کنید، مهم است که در انتخاب اجاق گاز درست و مطابق احتیاجتان عمل کنید. خرید وسایل و تجهیزات نامناسب موجب می گردد تا آشپزخانه شما به هم ریخته و از بودن در آن لذت نبرید.

به جز قیمت عوامل دیگری نیز برای تصمیم گیری در انتخاب اجاق گاز مناسب تأثیرگذارند. در این قسمت نکاتی را یادآوری می کنیم تا بتوانیم در تصمیم گیری و انتخاب نوع اجاق گاز به شما یاری کنیم.

نوع

در این قسمت منظور از نوع اجاق نوع اشتعال شعله آن است. اجاق گاز و اجاق برقی دو نوع اجاقی هستند که امروزه استفاده می شوند. در هنگام خرید باید توجه داشت که تغییر در درجه حرارت اجاق برقی دشوارتر و آرام تر است در حالی که شعله اجاق گاز به راحتی کم و زیاد می گردد. در ایران گاز از برق ارزان تر است بنابراین هزینه انرژی برای اجاق گاز در کشور ما کمتر است. هم چنین اجاق گاز به دلیل امکان فراوری حرارت بالا برای سرخ کردن نیز قابل استفاده است در حالی که با اجاق برقی نمی توان چیزی را سرخ کرد. از طرف دیگر تمیز کردن اجاق برقی راحت تر است چراکه سطح همواری دارد و توزیع حرارت نیز در آن یکنواخت تر است اما اگر چیز سنگینی روی اجاق برقی قرار داده گردد یا آب رویش بریزد ممکن است خراب گردد. در نهایت با توجه به احتیاج نوع اجاق انتخاب می گردد اما اگر به صورت مداوم و حرفه ای آشپزی می کنید اجاق گاز انتخاب بهتری است.

اندازه

اندازه اجاق گازی که می خواهید بخرید به اندازه خانه شما بستگی دارد. اگر تنها زندگی می کنید یک اجاق دو شعله ای نیز کفایت می نماید. در یک خانواده 3 یا 4 نفره، اجاق گاز با 4 مشعل کارآمد و مالی تر است اما اگر احتیاج به شعله های بیشتر دارید و مهمانی های زیادی را خودتان ترتیب می دهید می توانید با توجه به احتیاجتان اقدام به خرید اجاق گاز با تعداد شعله مورد نظر کنید.

جنس

همان طور که در بالا شرح داده شد اجاق گازهای رو میزی از جنس فلز، سرامیک یا شیشه ساخته شده اند نوع فلزی آن از فلز ضد زنگ ساخته می گردد تا از زنگ زدگی در محیط مرطوب آشپزخانه جلوگیری گردد. به دلیل گرم شدن بدنه اجاق گاز، مصالح استفاده شده در فراوری آن باید دوام بالایی داشته باشند. برای انتخاب جنس اجاق گاز نیز احتیاج شما مشخص نماینده است. معمولاً اجاق گازهای فلزی عمر طولانی تری دارند در صورتی که آن هایی که از جنس شیشه هستند زیباترند ولی به نگهداری با دقت بیشتری احتیاج دارند.

برند

هنگام انتخاب اجاق گاز اولین چیزی که به ذهن می رسد قیمت است. اجاق گاز مانند اکثر لوازم منزل وسیله ایست که جهت استفاده بلند مدت خریده می گردد و عموم مردم مدام آن را عوض نمی نمایند؛ بنابراین، توصیه می گردد تحقیقات دقیقی در خصوص مارک هایی که اجاق گاز خوب با قیمت مناسب فراوری و عرضه می نمایند، انجام دهید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 1171

به "انواع اجاق گاز رومیزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع اجاق گاز رومیزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید