از تاکسی های اینترنتی چه میدانید؟ اسنپ و تپسی چیست؟
به گزارش چاپار بلاگ، تاکسی های اینترنتی سرویس های تاکسیرانی جدید در جهان هستند که اسنپ و تپسی با الگو برداری از سرویس هایی نظیر اوبر در ایران راه اندازی شده است.
منظور از تاکسی های اینترنتی چیست؟
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت و گوشی های هوشمند ، برخی از شرکت ها اقدام به طراحی اپلیکیشن هایی کردند که میتوان با آنها بصورت آنلاین به به آژانس های مجازی دسترسی داشت و از تاکسی های اینترنتی استفاده کرد حالا یک رقیب تازه داخلی دیگر هم جدی تر وارد ناوگان مسافربری شهر تهران شده است.
این اپلیکیشن ها کاری می نمایند که تمام سطح شهر برایتان مثل یک آژانس باشد و راننده های خوب و مطمئن آژانس هرجایی که شما بخواهید، جلوی پایتان ترمز بزنند. تاکسی یاب یا این طور که تازگی ها اسمش را عوض نموده، اسنپ، یک برنامه تلفن همراه است که با یاری آن می توانید یک راننده مطمئن تاکسی را پیدا کنید و از خدماتش بهره ببرید. اما پول کمتری هم بپردازید. درست مثل یک آژانس اما با قیمتی به مراتب کمتر.
در ادامه می توانید با سه اپلیکشن معروف در این زمینه آشنا شوید.
اسنپ چیست؟
با اپلیکیشن اسنپ شما تمامی رانندگان اطرافتان را به صورت زنده می بینید. فقط کافیست مبدا و مقصدتان را معین نموده و درخواست اسنپ دهید تا نزدیک ترین خودرو شما را تا مقصد همراهی کند. به وسیله پرداخت آنلاین و اعتباری دیگر نیازی به پول نقد نیست و شما به راحتی می توانید هزینه سفر خود را به وسیله کارت اعتباری و افزایش اعتبار حساب کاربری خود پرداخت کنید.
در حال حاضر اسنپ در شهرهای تهران، کرج و اصفهان فعال است.
اوبر چیست؟
اوبر یک سرویس هم سفری آنلاین مستقر در سان فرانسیسکو است. اپ موبایل تلفن هوشمند به طور اتوماتیک، مسافرین را با نزدیکترین راننده مرتبط می سازد و موقعیت مسافر را به راننده می فرستد.اوبر جزء اولین شرکت های تاکسی های اینترنتی میباشد.
مشتریان به وسیله اپ تلفن تقاضای سواری نموده و موقعیت راننده خود را ردیابی می نمایند. رانندگان اوبر از خودروی شخصی خود استفاده می نمایند. این سرویس در اوت 2016 در 66 کشور و 536 شهر در سطح دنیا در دسترس است. اپ اوبر به طور اتوماتیک کرایه را محاسبه نموده و پرداختی را به راننده منتقل می نماید.
تپسی (TAP30) چیست؟
تپسی (TAP30) یکی از سامانه های هوشمند درخواست تاکسی های اینترنتی است که در حال حاضر در شهرهای تهران و کرج و اصفهان خدمات خود را ارائه می دهد. تپسی به وسیله اپلیکیشن موبایل و پنل سازمانی، شما را با سفیران (رانندگان) مرتبط می سازد. شما به راحتی، با دو کلیک می توانید درخواست خودرو دهید و سفری با کیفیت، ایمن و ارزان را تجربه کنید.
میلاد منشی پور (Managing Director) با همکاری دکتر حمید مهینی (Technical Director) و هومن دمیرچی (Director of Operations) شرکت تپسی را با جذب نیروی متخصص در بخش فناوری اطلاعات، بازاریابی و آموزش راه اندازی کردند. امروز تیم مجرب تپسی در بخش های مختلف به صورت تمام وقت پشتیبان مسافران و سفیران خود است.
تاکسی های اینترنتی چه اطلاعاتی از مسافران خود دارند؟
نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت:
اوبر (Uber) سالها برنامه ای اجرا نموده که طی آن، مشتریان را شناسایی می نماید. به طور معین دولتی ها یا افرادی که مرتبط با نهادهای قانونی هستند جزو این مشتری ها هستند.
اوبر روش هایی را برای شناسایی مشتری های خاص خود دارد که در نوع خود جالب است، از جمله:
- ایجاد یک فنس جغرافیایی در اطراف مکان های مربوط به مشتریان خاص
- مانیتور کردن کاربرانی که به طور مداوم، اپ اوبر را باز و بسته می نمایند
- آنالیز اطلاعات کارت اعتباری کاربر و شناسایی مواردی که به نهادهای اقتصادی پلیس مربوط هستند
- شناسایی تلفن های متعدد متعلق به یک شخص
- آنالیز پروفایل مشتری در شبکه های اجتماعی
برخی از موارد بالا در حیطه تحلیل رفتار کاربر (User Behavior Analytics) قرار می گیرند، که شاخه مهمی در مانیتورینگ امنیت به حساب می آید.
استقبال مردم از اسنپ و تپسی همانند اوبر
با مرور قابلیت ها و ویژگی های اسنپ و اوبر شباهت بسیار زیادی در ارائه خدمات بین این دو سرویس اینترنتی دیده می گردد که حالا به شدت با استقبال مردم تهران روبرو شده اند. هرچند که مخالفت های بسیاری هم در پی دارند.
با وجود اختلافات بسیار درباره حضور این نوع از سیستم سفرهای درون شهری اما به نظر می رسد محبوبیت آنها بین مردم اصلی ترین دلیل برای ناتوانی در توقف فعالیت آنها بخصوص از طرق قانونی است. به هر حال نرخ پایین تر اسنپ و تپسی در ایران منجر نشد که تاکسی ها و آژانس ها نسبت به کاهش نرخ خود اقدام نمایند تا فعالیت حمل و نقل در فضایی رقابتی در نهایت منجر به جلب رضایت مشتری گردد. بنابراین استقبال ار اسنپ و تپسی و تاکسی های اینترنتی بیشتر و بیشتر شد.
البته که این اختلاف ها درباره اوبر هم نمود پیدا می نماید. به عنوان مثال شکایت قانونی راننده های تاکسی های معروف سیاه لندن به دادگاه عالی مبنی بر عدم استفاده اوبر از تاکسی متر و در نتیجه غیر قانونی بودن راه به جایی نبرد تا دادگاه عالی رای به قانونی بودن فعالیت اوبر در کلان شهری مانند لندن بدهد.
در رأی دادگاه عالی لندن موضوع اینطور تعریف می گردد که تاکسیمتر دستگاهی نیست که سیگنال های جی پی اس را دریافت کند و سپس دیتاهای آن را برای سروی در خارج از محدوده خودرو ارسال کند. در واقع در این سیستم کرایه خودرو بر اساس داده هایی که به سرور اصلی ارسال می گردد از جمله مسافت سفر و زمان آن محاسبه خواهد شد.
جمع بندی :
اپلیکیشن های تاکسی های اینترنتی همچون تاکسی یاب ، اسنپ و تپسی که در شهر های تهران و اصفهان و کرج و دیگر کلان شهر ها شناخته می شوند یک نمونه کاملا ایرانی از اپلیکیشن حمل و نقل اوبر هستند که با استقبال عموم و رضایت مردم و راننده ها روبرو شده اند
منبع: setare.com