آیا چای سبز یک رژیم غذایی سالم است؟

به گزارش چاپار بلاگ، چای سبز خواص علمی و اثبات شده ای دارد از جمله اینکه آن را به عنوان داروی ضد پیری می شناسند.

آیا چای سبز یک رژیم غذایی سالم است؟

به گزارش از ، محمدجعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به خواص چای سبز، اظهار کرد: اگرچه چای، قرص معجزه آسای سلامتی نیست، اما مدت زمان زیادی به عنوان منبع عظیم آنتی اکسیدان جلب نظر نموده است. البته شایعات نیز پیرامون آن بسیار زیاد است.

او با اشاره به خواص علمی و اثبات شده چای سبز، توضیح داد: چای سبز منبع پلی فنول ها و سایر آنتی اکسیدان ها (مانند فلاونویید ها و کاتچین و اپیگالوکاتچین گالات) است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: این مواد از آسیب به سلول های بدن جلوگیری می نمایند و هرچه چای سبز مرغوب تر باشد، این خواص بیشتر است.

محمدجعفر دهزاد افزود: چای سبز فعالیت سلول های مغز را تقویت و تحریک می نماید و مانع از تخریب سلول های مغز و بروز بیماری آلزایمر و پارکینسون می گردد.

او بیان نمود: چای سبز با دارا بودن کافئین، باعث بهبود عملکرد مغز و هوشیاری می گردد، اما کافئین تنها ماده موثر چای سبز در این مورد نیست.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: بر اساس تحقیقات، چای سبز علاوه بر کافئین، حاوی نوعی آمینو است که با اثر هم افزایی خود همراه با کافئین، بیش از قهوه عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

محمدجعفر دهزاد ادامه داد: این آمینواسید با عبور از سد مغزی می تواند باعث افزایش ترشح دوپامین و امواج آلفا گردد که در نتیجه آن اضطراب فرد کاهش می یابد، در نتیجه چای سبز می تواند هوشیاری ملایم تر و متفاوتی نسبت به قهوه ایجاد کند.

او با بیان اینکه چای سبز می تواند بین 4 تا 17درصد متابولیسم بدن را افزایش داده و در صورت رعایت سایر موارد مانند رژیم مناسب، باعث بهبود عملکرد فیزیکی و کاهش وزن گردد، افزود: البته این اثر در تمام افراد مشاهده نشده و ممکن است در بعضی افراد هیچگونه افزایش متابولیسمی ایجاد نکند همچنین کافئین موجود در چای سبز می تواند عملکرد فیزیکی و ورزشی فرد را 10 تا 12 درصد افزایش دهد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه سرطان رشد بدخیم سلولی و یکی از مهم ترین علت های مرگ و میر در جهان است، اظهار کرد: یکی از دلایل ایجاد سرطان وارد شدن استرس اکسیداتیو به بدن، ایجاد التهاب و در نتیجه تخریب سلول ها است.

او توضیح داد: به علت غنی بودن چای سبز از آنتی اکسیدان ها، مطالعات نشان داده این نوشیدنی می تواند ریسک بعضی سرطان ها مانند پروستات، سینه و روده عظیم را 20 تا 42 درصد کاهش دهد.

محمدجعفر دهزاد گفت: کاتچین موجود در چای سبز از رشد باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند جلوگیری می نماید و همچنین می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

چای سبز موجب کاهش ریسک بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 می گردد

او با بیان اینکه چای سبز منبع آنتی اکسیدان بوده و این عامل می تواند از گرفتگی عروق پیشگیری کند، افزود: این نوشیدنی باعث کاهش کلسترول بد (LDL) شده و از این طریق نیز ریسک بیماری های قلبی عروقی را تا 31درصد کاهش می دهد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: همچنین مطالعات نشان می دهد مصرف منظم چای سبز می تواند حساسیت به انسولین را بیشتر کند و باعث کاهش قند خون گردد.

او افزود: در یک مطالعه افرادی که به صورت منظم چای سبز مصرف کردند تا 42 درصد کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

محمدجعفر دهزاد بیان نمود: چای سبز را به عنوان داروی ضد پیری می شناسند و دلیل اصلی آن هم وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان های مؤثر در حفظ شادابی و جوانی است.

او توضیح داد: از طرفی چای سبز با پیشگیری از بیماری های یاد شده می تواند طول عمر بیشتر و سالم تری را برای فرد رقم بزند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: به یاد داشته باشیم سلامتی از مجموعه ای از رفتار های ما نظیر انتخاب رژیم مناسب غذایی، بهداشت مناسب روانی و ورزش منظم نشات می گیرد و یک عامل به تنهایی تاثیرگذار نیست.

او با اشاره به نکاتی که پیش از مصرف چای سبز باید بدانیم، افزود: برای بهره مندی از خواص چای سبز، کارشناسان نوشیدن 2 تا 4 فنجان چای سبز را در هر روز توصیه می نمایند، زیرا بیش از این مقدار ممکن است آسیب رسان باشد.

محمدجعفر دهزاد افزود: چای سبز می تواند باعث کاهش جذب آهن گردد، بنابراین بهتر است پس از غذا یا مکمل غذایی مصرف نگردد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: مادران باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند، بهتر است در مصرف آن زیاده روی ننمایند.

او توضیح داد: زیاده روی در مصرف چای سبز می تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و یبوست گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 8267

به "آیا چای سبز یک رژیم غذایی سالم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا چای سبز یک رژیم غذایی سالم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید