8 طرز فکری که در کارآفرینان باید تغییر کند

روزنامه جام جم: همواره اولین تغییرات از درون ذهن افراد شروع می گردد؛ بنابراین هر زمانی که بخواهید در زندگی خود تغییری ایجاد کنید، فارغ از کوچک یا بزرگ بودن آن در اولین قدم باید ذهن خود را برای این تغییر آماده کنید. یکی از بهترین روش ها برای آزاد کردن ذهنتان از شیوه های فکری قدیمی، این است که خودتان را در موقعیت های مختلف تصور کنید و پیش بینی های خلاقانه ای برای روبه رویی با شرایط گوناگون و رسیدن به اهدافی که در نظر دارید در ذهنتان پرورش دهید.

8 طرز فکری که در کارآفرینان باید تغییر کند

اگر احساس می کنید برای ایجاد تغییر در خود برای بهبود کیفیت کسب وکارتان آمادگی کافی دارید، با ادامه این مطلب و هشت ذهنیتی که در کارآفرینان باید حتما تغییر پیدا کند همراه شوید تا هرچه سریع تر ذهنتان را با ایجاد تغییرات لازم برای عبور از پیچ وخم های راستا کارآفرینی و دستیابی به قله های پیروزیت آماده کنید.

1. با قصد و هدف معین پیش روید

در بیشتر مواقع افراد بدون تفکر و تدبر کافی، رشته تحصیلی خود را انتخاب می نمایند. زمانی که به سن کار کردن برسند، سر کاری که به صورت اتفاقی ممکن است پیدا نمایند، می روند و معمولا توجهی به توانمندی ها یا آرزو هایی ندارند که دوست دارند در زندگی به آن دست یابند.

اگر می خواهید به بهترین شکل از عمرتان بهره ببرید باید برای زندگی قصد و هدف داشته باشید و کوشش و انگیزه تان در طول راستا پایداری داشته باشد. برای این کار باید پیش از هرچیز خود را باور داشته باشید که می توانید در زندگی تان به بهترین ها دست پیدا کنید. هر زمان که می خواهید کاری انجام دهید از خودتان بپرسید آیا انجام این کار به ساختن رویاهایم در خصوص کسب وکارم یاریی خواهد نمود؟

زمانی که بتوانید این تغییر دیدگاه را در ذهن تان ایجاد کنید قدرت بیشتری برای دور شدن از کار های بی دلیل و بی هدفی به دست می آورید که فقط زمان، انرژی و سرمایه تان را هدر می دهد. تمرکز خود را به مواردی که برای رسیدن به هدف های اصلی در زندگی تان احتیاج دارید، معطوف و زندگی هدفمند و پیروزی را تجربه کنید.

2. قدرت تان را بشناسید

هر فردی دارای مجموعه ای از نقاط قوت و توانایی است که هویتش را شکل می دهند. همین توانایی هاست که هنگام رویارویی با مسائل یاری می نمایند تا آن ها را از سر بگذرانید، اما متاسفانه بیشتر افراد به خوبی قدرت ها یا همان نقاط قوت شان را نمی شناسند یا نمی دانند چطور از این توانایی ها در جهت رسیدن به خواسته هایشان بهترین بهره را ببرند.

مهم ترین علت این است که در بیشتر موارد نمی توانیم خود را افرادی توانمند، فعال، با پشتکار و مؤثر ببینیم. معمولا در اشتباهات و خطا های زندگی متوقف می شویم و همین موضوع موجب می گردد توانایی هایمان را دست کم بگیریم و قدرت مان را از دست بدهیم. سعی کنید زمان معینی را به خلوت با خود و شناسایی توانایی هایتان و کنار گذاشتن باور های محدود نماینده اختصاص دهید.

قدرت خود را با شناسایی نقاط قوت و توانمندی های درونی تان تقویت کنید. چه چیزی به شما هیجان می دهد یا برای چه کار هایی اشتیاق زیادی دارید. سراغ چنین کار هایی بروید و به انگیزه های کاری تان پر و بال بدهید.

3. کیفیت را به کمیت ارجح بدانید

همیشه برای هر کاری بیشتر از آن که نگران کمیت باشید به کیفیت کاری که انجام می دهید، توجه کنید. با چنین دیدگاهی همیشه در کارهایتان پیروز تر عمل خواهید کرد. این تغییر چارچوب ذهنی موجب می گردد از همه منابع خود آگاهانه استفاده نموده و از هدر رفتن زمان، سرمایه و انرژی فکری و جسمی خود جلوگیری کنید. زمانی که کیفیت کار برایتان اهمیت داشته باشد، عمیق تر فعالیت و کوشش می کنید تا هدف خود را به صورت کامل به نتیجه برسانید و در نهایت به نتیجه بهتری در کسب وکارتان دست پیدا کنید. به عنوان مثال زمانی که می خواهید نیروی کاری جدیدی برای مجموعه خود استخدام کنید، بیش از مدرک و مقالات آن فرد کارایی اش و میزان همخوانی او را با بقیه مجموعه آنالیز کنید.

همچنین برای انتخاب طرح های کاری نیز بیشتر سراغ مواردی خواهید رفت که در آن ها مهارت و تجربه بیشتری دارید و می دانید که می توانید به بهترین شکل از پس شان بربیایید. در این حالت دیگر احتیاج نیست همه کار ها را به دیگران بسپارید و اصلا از روند کار سر درنیاورید، بلکه خودتان نیز به شکلی اثربخش در پروژه همکاری خواهید داشت و آن را به بهترین شکل ممکن راهنمایی خواهید کرد و پس از مدتی به یکی از نام های مطرح در حوزه کاری تان تبدیل خواهید شد.

4. از خودمحوری دست بردارید

یاری به دیگران را به حساب لطف و خوبی خود نگذارید. زمانی که به دیگران یاری کنید، مطمئن باشید که دیگران نیز هنگام احتیاج با اشتیاق به یاریتان خواهند شتافت. از سوی دیگر راهنمایی دیگران و یاری به ارتقای دانش اطرفیان علاوه بر ایجاد رشد فردی، حس خوبی نیز در شما ایجاد خواهد نمود. برای ارزش دادن به دیگران در قدم اول باید کوشش کنید تا خودمحور نباشید.

کوشش کنید تا دیگران را واقعا دوست داشته باشید و در برخورد با آن ها صادقانه رفتار کنید و قابل اعتماد باشید. یادتان باشد که کسب وکارتان فقط براساس عملکرد شما پیش نمی رود. درگیر نوع رفتار دیگران با خودتان نباشید و همه مسائل را شخصی نکنید. این نوع نگاه موجب می گردد واکنش های ناپخته ای در برابر عملکرد دیگران از خود بروز ندهید.

هیچ چیز به اندازه این که معنای واقعی خود را جای دیگران بگذارید و از سمت آن ها دنیا را ببینید، نمی تواند ذهنتان را گسترش دهد. زمانی که برای دیگران ارزش قائل باشید، بیشتر از احتیاج های آن ها آگاه می شوید و می توانید برای فراهم کردن محیط کار دلپذیرتری برای همه کوشش کنید.

5. برای خود ارزش قائل باشید

هیچ کاری به اندازه ذهنیت منفی در خصوص خودتان نمی تواند شما را به سرعت از رسیدن به پیروزیت دور کند. دیگران شما را از پنجره ای که برای معرفی خودتان به رویشان می گشایید، می بینند. انرژی، اعتماد به نفس و روش رفتاری و طرز فکری که از خودتان ارائه می کنید، نشان دهنده شخصیت قوی، با پشتکار و خوشبین تان خواهد بود. به همین جهت هیچ وقت خودتان و توانایی هایتان را دست کم نگیرید. تحصیلات، اعتبار و تجربه کاری اگرچه بسیار مهم و تأثیرگذار است، اما به تنهایی مشخص نماینده ارزش درونی شما نخواهند بود. توانایی شما در نشان دادن دنیا بینی و دیدگاه هایتان در خصوص مسائل گوناگون است که نشانه شخصیت و ارزش وجودی شما خواهد بود.

ارتباطات روزمره یکی از فرصت هایی است که به دیگران نشان دهید چه آورده های جدیدی دارید و چه مواردی توانسته شما را از دیگران متمایز کند. برای تمام توانمندی ها و قدرتی که در جنبه های مختلف دارید شکرگزار باشید و از آن ها بیشترین بهره را ببرید. نقاط قوت تان را شناسایی و از آن ها به بهترین شکل برای رسیدن به اهداف تان بهره ببرید.

6. بزرگ فکر کنید و بزرگ عمل کنید

پیروزیت های بزرگ زمانی به دست می آید که خود را باور و برای به دست آوردن خواسته هایتان کوشش کنید، اما مانند سایر موارد زندگی، هدف ها نیز درجه بندی دارند. ممکن است اهداف بزرگی داشته باشید، اما بترسید از این که تمام توان خود را برای به دست آوردنش بگذارید. یا در جهت درستی حرکت کنید، اما بیش از اندازه محافظه کار باشید. اگر در چنین شرایطی قرار داشته باشید هر چقدر هم که هدف گذاری های درستی داشته باشید، هیچ وقت حس پیروزیتی که با کمی کم ترس بودن می توانید تجربه کنید را تجربه نخواهید کرد.

برای این کار در قدم اول کوشش کنید تا دیدگاه تان را برای انجام کار ها به شیوه های رایج تغییر دهید. برای انجام هر کاری از خودتان بپرسید که چگونه می توانید بزرگ تر عمل کنید. چطور می توانید چارچوب ها را تغییر دهید و فراتر روید؟ مرحله بعدی که می خواهید به آن دست پیدا کنید چیست؟ این چیزی است که باید برای رسیدن به آن کوشش کنید. اجازه ندهید طرز فکر های قدیمی، ترس ها و باور های کهنه شما را از پیشروی باز دارد. به ذهن تان برای بزرگ فکر کردن پر و بال دهید.

7. شکست، ضرورتی برای رسیدن به پیروزیت است

بدون شک شکست یکی از اجزای جدایی ناپذیر برای دستیابی به پیروزیت های بزرگ است، اما این مورد نیز کاملا به نوع نگاه تان به رویداد ها بستگی خواهد داشت. به جای این که به شکست ها به چشم اشتباهات شخصی نگاه کنید که نباید هیچ وقت رخ می داده، بپذیرید که شکست موضوعی شخصی نیست و فقط شما در آن دخیل نبوده اید. روش کاری شما با شکست روبرو شده و اشتباهاتی در طول راستا کاری تان اتفاق افتاده، اما این به معنی این نیست که شما شکست خورده اید.

اجازه ندهید که این سرزنش های ذهنی و افسوس ها چشم شما را روی درس هایی که باید از اتفاقات بیاموزید، ببندد. اشکالاتی که موجب بروز خطا شده اند را آنالیز کنید. سعی کنید متوجه شوید کجای راستا را اشتباه رفته اید؟ به خودتان اجازه دهید تا مشکل ایجاد شده را عیب یابی و راهی برای برطرف آن پیدا کنید. از چه راستای می توانید به نتایج متفاوتی دست پیدا کنید؟ بیاموزید چطور اشتباهات پیشین را تکرار نکنید. مهم تر از همه بیاموزید چطور از شکست ها عبور کنید و متوقف نشوید.

8. روی چرایی کسب وکارتان تمرکز کنید

زمانی را به فکر و پرسیدن این سوال از خود که چرا کاری که انجام می دهم را انجام می دهم؟ اختصاص دهید. پیدا کردن چرایی کاری که انجام می دهیم آگاهی شما را نسبت به اهداف و قصد تان از کسب وکارتان را روشن می نماید و انگیزه های درونی تان را برای ادامه راستا افزایش می دهد. چراجویی، کلید درک چگونگی رسیدن به خواسته هایی است که واقعا در زندگی دنبال می کنید.

چرا روی بعضی موارد متمرکز می شوید؟ در انتها روز آیا احساس رضایت از کار هایی دارید که انجام داده اید؟ آیا عملکرد و اولویت های شما به دستیابی به اهدافی که در نظر دارید خواهد انجامید؟ اگر پاسخ منفی است پس چرایی درستی برای کاری که انجام می دهید ندارید.

هر زمان که احساس می کنید در انبوه کار ها راستا را گم نموده اید و نمی دانید در قدم بعدی کسب وکارتان باید چه کنید، بار دیگر از خودتان در خصوص چرایی کاری که انجام می دهید سوال کنید. این چراجویی مانند قطب نمای درون همیشه جهت درست ادامه راستا را به شما نشان خواهد داد.

منبع: Entrepreneur

منبع: برترین ها
انتشار: بروزرسانی: 15 مهر 1398 شناسه مطلب: 222

به "8 طرز فکری که در کارآفرینان باید تغییر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 طرز فکری که در کارآفرینان باید تغییر کند"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید