چراغ خودرو چگونه ساخته می گردد؟ ، تضاد زیبای پلاستیک و حرارت!

به گزارش چاپار بلاگ، چراغ خودرو چگونه ساخته می گردد؟ با گزارش اختصاصی بیت ران از خط فراوری چراغ جلو دنا پلاس و فناوری های نو در فرآیند ساخت این محصول در شرکت مدرن، همراه باشید.

چراغ خودرو چگونه ساخته می گردد؟ ، تضاد زیبای پلاستیک و حرارت!
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: اهمیت چراغ خودرو به میزان بدنه خودرو در زیبایی بصری یک محصول تاثیر گذار است. همان طور که اکنون نیز خودروسازان چینی در مقرون به صرفه ترین محصولاتشان باز هم از چراغ هایی زیبا و مجهز به فناوری های تازه نوردهی مانند زنون و… استفاده می نمایند. به نظر می رسد خودروسازان داخلی هنوز درک درستی از اهمیت طراحی چراغ خودرو ندارند.

چراغ یک خودرو به بیان ساده یعنی ساخت و مونتاژ قطعات پلاستیکی که باید در مقابل حرارت مقاوم باشند و در عین حال خاصیت آینه ای هم داشته باشند!

چگونه می توان این تضادها را به یک چراغ تبدیل کرد؟ فرآیند فراوری چراغ جلو دنا پلاس، سخت ترین فرآیند در بین چراغ های داخلی است.

شرکت مدرن صنعت پژوهش سازنده انحصاری چراغ های دنا پلاس، به درخواست بازدید بیت ران از خط فراوریش پاسخ مثبت داد. در ادامه گزارش به تشریح جز به جز فراوری چراغ جلو دنا پلاس و فناوری های جالب مورد استفاده در آن، خواهیم پرداخت.

فرآیند فراوری چراغ

چراغ خودرو از قطعاتی مانند هوزینگ، لنز، رفلکتور، دسته سیم، لامپ و… تشکیل می گردد. این قطعات پس از فراوری (تزریق) با تکنولوژی های منحصر به فرد تحت فرآیندهای تکمیلی مانند تابش اشعه UV و… قرار می گیرند. سپس روی هم مونتاژ می شوند و مورد تست قرار می گیرند. نکته جالب در این میان فرآیندها و تکنولوژی های تازه فراوری بعضی از اجزای چراغ است.

نگوییم طلق چراغ، بگوییم لنز!

یکی از مهم ترین بخش های چراغ خودرو، همان قسمت شیشه مانند جلویی آن است که به اشتباه طَلق خوانده می گردد. این قطعه در واقع لنز چراغ نام دارد و فرآیند فراوری بسیار پیشرفته ای دارد.

قدیم تر این قسمت چراغ از شیشه ساخته می شد. همین حالا نیز اگر به چراغ جلوی پژو 206 های قدیمی دست بزنید متوجه شیشه ای بودن آن می شوید.

چراغ جلوی پیکان و بعضی از کامیون های قدیمی نیز همچنان از شیشه فراوری می گردد. اما سَبُک سازی، افزایش نوردهی، جلوگیری از شکستن و… باعث شد تا فراوری نمایندگان پلاستیک را جایگزین شیشه نمایند.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

اما این پلاستیک ها باید بتوانند در مقابل حرارت دوام بالایی داشته باشند و نور را هم به خوبی انعکاس بدهند. چنگی مدیر عامل شرکت مدرن در این زمینه به بیت ران گفت: جایگزینی پلیمر به جای شیشه در لنز خودرو یکی از بزرگ ترین چالش های فراوری نمایندگان چراغ در تمام جهان بود. از همین رو کمی قبل تر این لنزها بعد از مدت کمی زرد می شدند یا کارایی خود را از دست می دادند. اما با استفاده از تکنولوژی های تازه، این مسائل هم به مرور بر طرف شدند و ما هم از این قضایا مستثنی نبودیم.

فرآیند فراوری لنز

برای فراوری لنز چراغ دنا پلاس، مواد پلیمری گران قیمت و خاص این محصول در دستگاه تزریق پلاستیک با فشار بسیار بالایی درون قالب تزریق می شوند.

فرآیند تزریق لنزها باید کاملا یکنواخت باشد تا هم شفاف باشند و هم نور را به خوبی منعکس نمایند. اما اگر لنز خروجی از دستگاه را روی چراغ نصب کنیم و با خودرو حرکت کنیم، تنها پس از طی چند کیلومتر، برخورد سنگ ریزه ها، حرارت لامپ و… لنز را نابود و غیر قابل استفاده خواهند کرد.

از همین رو با تاباندن اشعه UV روی لنزها در مخزن های مخصوص Hot coating (سخت سازی) آن ها را در مقابل خطافتادن و… سخت می نمایند.

به بیان مدیر عامل شرکت مدرن این مخزن ها فناوری تازه و قیمتی بسیار بالا دارند. با استفاده از توان و دانش خودمان و با زحمت فراوان توانستیم این مخازن را با قیمتی بسیار کمتر و کیفیتی مشابه محصولات خارجی (Valeo)، داخلی سازی کنیم.

ساخت آینه های پلاستیکی (رفلکتور)!

یکی از قطعات جالب دیگر چراغ خودرو رفلکتورها هستند. این قطعات وظیفه جمع آوری نور لامپ و انعکاس صحیح آن به بیرون را دارند. در واقع این قطعات بیشترین سهم در الگو و کیفیت نوردهی چراغ یک خودرو را دارند. اگر به داخل یک چراغ نگاه کنید حتما این قطعات آینه ای را خواهید دید. اما چگونه می گردد پلاستیک سیاه را تبدیل به آینه ای کرد که در مقابل حرارت هم مقاوم باشد؟

برای این کار باید قطعات خام رفلکتور را با حدود تنها دو گرم آلومینیوم آب کاری کرد. اما موضوع اینجاست که دمای ذوب آلومینیوم حدود 660 درجه سانتی گراد است و اگر آن را در این دما روی پلاستیک بریزیم، خود پلاستیک را ذوب می نماید. اما چاره چیست؟

کوره های خلا

رفلکتورهای پلاستیکی چراغ خودرو در کوره های مخصوص خلا قرار می گیرند و طی فرآیند آب کاری، با آلومینیوم پوشانده تا به آینه های پلاستیکی تبدیل شوند. مدیر عامل شرکت مدرن در این زمینه گفت: این کوره های خلا نیز فناوری بسیار پیشرفته و قیمت بسیار بالایی دارند و تنها در خارج از کشور فراوری می شوند. ما در شرکت مدرن با استفاده از دانش فنی و پشتکار توانستیم این کوره ها را با کیفیت مشابه خارجی ها بسازیم. هر لامپ در چراغ احتیاج به یک رفلکتور جداگانه دارد تا نور آن را به خوبی منعکس کند.

ساخت هوزینگ (باکس چراغ)

هوزینگ چراغ خودرو همان قطعه پلاستیکی سیاه رنگی است که بقیه قطعات چراغ یا درون آن قرار دارند یا روی آن مونتاژ می شوند. این قطعه نیز به وسیله فرآیند تزریق پلاستیک و با مواد مخصوص پلیمری فراوری می گردد. روی این قطعه سوراخ هایی برای خروج گرما و هوای فراوریشده در چراغ نیز تعبیه می گردد.

بوردهای الکتریکی

یکی دیگر از فناوری های پیشرفته در فراوری چراغ خودرو، فراوری بوردهای الکتریکی است. این بوردها وظیفه راهنمایی، تنظیم و… جریان الکتریسیته به لامپ ها را دارند. بر خلاف بعضی از شرکت های ساخت چراغ، شرکت مدرن خود بوردهای مورد احتیاجش را می سازد. دستگاه های فراوری این بوردها نیز بسیار مدرن هستند.

مونتاژ و تست

پس از فراوری قطعات مختلف چراغ خودرو، حالا نوبت مونتاژ و تست آن ها است. برای این منظور قطعات فراوریی وارد یک سالن مخصوص می شوند و در ایستگاه های مختلف روی هم مونتاژ می شوند. جازدن دسته سیم ها، پیچ بندی و چسب زنی با ربات از جمله فرآیندهای حین مونتاژ است. در این ایستگاه ها انسان ها و ربات ها در کنار هم کار می نمایند. نور چراغ ها نیز در ایستگاه های مخصوص هم سنجیده و هم تنظیم می شوند.

پتناسیل بالای فراوری

داوود چنگی مدیرعامل شرکت پژوهش صنعت مدرن که یکی از بزرگ ترین فراوری نمایندگان چراغ خودرو زنجیره تامین خودروسازان داخلی است در مورد اهمیت چراغ در خودرو گفت: حتی مقرون به صرفه ترین خودروهای چینی هم چراغ هایی زیبا با تکنولوژی نوردهی مناسب دارند. دلیل این موضوع نیز به درک درست جهان از اهمیت طراحی و تکنولوژی چراغ در مقبولیت یک خودرو است.

وی درباره تفاوت فرآیندها و تکنولوژی های ساخت چراغ های شرکت مدرن با شرکت های خارجی نیز گفت : تمام فراورینمایندگان چراغ در جهان از همین فرآیندها و حتی از همین مواد اولیه برای فراوری چراغ استفاده می نمایند. در واقع در شرکت ما فرآیند فراوری چراغ دنا و هیوندایی تفاوتی ندارند و ما قادر به ساخت تازهترین چراغ ها هم هستیم. اما این موضوع شخصی نیست و ما باید محصول مورد نظر خودروساز را فراوری کنیم.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی تازه را بشناسید / لشکر شکست خورده چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! / بحران شروع شد

منبع: بیت ران
انتشار: 15 دی 1402 بروزرسانی: 15 دی 1402 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 36242

به "چراغ خودرو چگونه ساخته می گردد؟ ، تضاد زیبای پلاستیک و حرارت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ خودرو چگونه ساخته می گردد؟ ، تضاد زیبای پلاستیک و حرارت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید