تندیس شهریار در برج میلاد هیچ اثری از شهریار نداشت

به گزارش چاپار بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان شرقی، روز گذشته عکسی از مجسمه استاد شهریار واقع در موزه مشاهیر برج میلاد در فضای مجازی منتشر شد که واکنش های بسیاری بالاخص ازسوی آذربایجانی ها در پی داشت. متعاقبِ این حواشی و واکنش ها، شهردار تهران دستور داد تا مجسمه یادشده از برج میلاد برداشته شود. البته مسئول روابط عمومی برج میلاد عنوان کرده است که این عکس با یک دوربین غیرحرفه ای گرفته شده و با مجسمه واقع شده در موزه مشاهیر برج میلاد متفاوت است.

تندیس شهریار در برج میلاد هیچ اثری از شهریار نداشت

رضا سرابی مجسمه ساز تبریزی در گفت وگو با خبرنگار ایبنا، با تاکید بر اینکه این اولین بار نیست که شاهد نصب تندیس های بی کیفیت از هنرمندان و مشاهیر آذربایجان هستیم، گفت: چرا باید چهره شاعر شناخته شده ای همچون شهریار را با ساخت چنین مجسمه ای خراب کنیم؟!

وی ادامه داد: متاسفانه کار چنان ناشیانه اجرا شده که حتی یک نقطه قوت در مجسمه وجود ندارد. تمام این مسائل به دلیل سهل انگاری مجسمه سازها به وجود می آید.

سرابی تاکید کرد: من با داشتن بیش از 20 سال سابقه در هنر مجسمه سازی تا به امروز جرأت نکرده بودم، مجسمه استاد شهریار را بسازم، چراکه از یک طرف شهریار دارای قیافه ای خاص است و از طرف دیگر تصویر وی برای همه آشنا است، بنابراین باید با نهایت دقت و ظرافت این کار را انجام داد.

این هنرمند تبریزی با ابراز تاسف از نصب مجسمه خام استاد شهریار در برج میلاد تهران گفت: بروز چنین اتفاقی به هیچ وجه قابل بخشش نیست. جای تاسف دارد که مجسمه ساز حتی به خود زحمت نداده است که نگاهی به عکس های شهریار در اینترنت بیاندازد؛ ببیند چه لباسی می پوشید، صورتش چه شکلی بود و...

وی با اشاره به اینکه مجسمه شهریار بدون هیچ تحقیقی ساخته شده است و کوچکترین شباهتی به وی ندارد، گفت: چهره شهریار به هیچ عنوان در این مجسمه دیده نمی شود. از سوی دیگر شهریار فردی شیک پوش بود، و تنها در اواخر عمر کلاه مخصوصی سرش می گذاشت و تنها یک عکس از او وجود دارد که عصا به دست گرفته است. اما ببینید! کدام یک از موارد شاخص پوشش شهریار در این مجسمه دیده می شود. حتی اگر دقت کنید، دست او را زیادی دراز کرده اند، یا عصایی به دستش داده اند که متعلق به دوره امروزی و اقشار مرفه است.

سرابی نتیجه این کج سلیقگی ها را خدشه دار کردن چهره مشاهیر دانست و افزود: البته فقط این مورد نیست؛ در خود تبریز هم چندین مجسمه از شهریار ساخته شده است که مایه آبروریزی است، وقتی مجسمه ساز به جای ضوابط با روابط وارد کار شود، نتیجه همین می شود که می بینید.

وی با اشاره به وجود چندین مجسمه بی کیفیت از استاد شهریار در تبریز گفت: من به عنوان مجسمه ساز هر بار تندیس استاد شهریار را در تفرجگاه عون ابن علی یا ائل گؤلی تبریز می بینم ناراحت می شوم و بارها و بارها من و هنرمندان مطرحی مثل آقایان صابر بقال اصغری و آقای نخجوانی از شهرداری خواهش کرده ایم که این تندیس ها را از سطح شهر جمع کنند.

تندیس سنگی ورودی هتل شهریار تبریز

کنده کاری تنه درخت در کنار استخر ائل گؤلی تبریز

تندیس استاد شهریار روی صخره ای در کوه عون ابن علی

سرابی گفت: ما وقتی هواپیمای کلنل پسیان را می ساختیم، نزدیک به پنج سال تنها در مورد نوع و مدل هواپیمای او و نوع پوشش خلبانان در آن زمان تحقیق کردیم و بعد اقدام به ساخت مجسمه کردیم؛ چراکه این افراد اسطوره های شهرمان هستند و نباید سرسری از کنار آنها گذشت.

این مجسمه ساز با اشاره به وجود مجسمه های مومی فاخر از چهره های سینمایی در موزه سینما در تهران گفت: مجسمه افرادی مثل عزت الله انتظامی چنان طبیعی ساخته شده اند که انسان گاه باورش نمی شود با یک مجسمه بی جان روبه رو است.

سرابی با بیان اینکه کج سلیقگی در معرفی چهره های ادبی آذربایجان تنها مختص این مجسمه نیست، افزود: من به جرأت می گویم سریال هایی که راجع به استاد شهریار و ستارخان ساخته شده اند، کمترین شباهت را با روحیه و شخصیت این افراد دارند؛ ولی متاسفانه تنها چیزی که مهم است، ساخت یک سریال بدون تحقیق و مشورت با اهالی فن و افراد بومی است.

وی گفت: چند روز قبل در آرامگاه فردوسی از چند مجسمه رونمایی شد، این مجسمه ها آنقدر زیبا بودند که انسان حظ می کرد. اما در مقابل ما می آییم و از افراد بزرگی همچون شهریار، پروین اعتصامی، ستار خان، دکتر مبین و... تندیس هایی در شهر نصب می کنیم که بیشتر ضد ارزش هستند تا ارزش!

این هنرمند با اشاره به انتصاب سیدقاسم ناظمی که از شاعران مطرح است به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد: بعد از حضور او به عنوان یکی از فعالان هنری و ادب تبریز، وضع مقبره الشعرای تبریز که حال و روز خوبی ندارد، سامان یابد.

سرابی گفت: هویت هر شهری یا در کتابخانه های آن جای دارد یا در موزه ها و مجسمه های شهر قابل مشاهده است، اما آیا در شهر تبریز با قدمت سیاسی، هنری و ادبی می توانیم این پیشینه را به میهمانان و گردشگران نشان بدهیم؟! حتی وقتی مجسمه های فاخری هم ساخته می شوند متاسفانه به دلیل اینکه از جنس فایبرگلاس ساخته می شوند، به مرور کیفیت خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: درست است که ساخت مجسمه های برنزه هزینه زیادی دارد، اما در عوض از ماندگاری بالایی هم برخوردار است. به خصوص الان که وندالیسم در کشور افزایش یافته است، ما هر روز شاهد تخریب مجسمه ها و تندیس ها در شهر هستیم و بهتر است به جای استفاده از پلی استر در ساخت مجسمه ها از برنز استفاده کنیم که به راحتی خراب نمی شود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 13514

به "تندیس شهریار در برج میلاد هیچ اثری از شهریار نداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تندیس شهریار در برج میلاد هیچ اثری از شهریار نداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید