تست تارا و شاهین اتوماتیک ، وقتی تارا با 140 کیلومتر سرعت دور خود چرخید!

به گزارش چاپار بلاگ، مقایسه و تست و آنالیز تارا و شاهین اتوماتیک در سخت ترین و پرفشار ترین شرایط ممکن و در شهر اهواز انجام شد. در این تست یک رقابت بین دو خودروی تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک با موتور مشابه و گیربکس 6 سرعته DAE انجام شد. در واقع خودروهای این تست از قوای فنی تقریبا یکسانی بهرهِ می بردند. نتیجه این دوئل چه بود؟

تست تارا و شاهین اتوماتیک ، وقتی تارا با 140 کیلومتر سرعت دور خود چرخید!

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: شهر اهواز سخت ترین شرایط برای به چالش کشیدن خودروها است. چرا که دمای هوا بالاترین در مقایسه با دیگر نفاط ایران است و کیفیت سوخت در جایگاه های این شهر به شدت پایین است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که مقایسه تارا و شاهین اتوماتیک را در این شهر انجام دهیم.

تارا اتوماتیک از پیشرانه TU5 پلاس و شاهین پلاس اتوماتیک از پیشرانه مشابه استفاده می نمایند. هر دو این پیشرانه ها در واقع نمونه بومی سازی شده، پیشرانه EC5 گروه پژو - سیتروئن هستند. توان فراوریی هر دو پیشرانه یکسان و حدود 113 اسب بخار قدرت و حدود 150 نیوتون متر گشتاور است.

گیربکس هر دو خودرو نیز از نوع 6 سرعته اتوماتیک DAE چین است. وزن تارا اتوماتیک 1268 کیلوگرم و وزن شاهین اتومات 1330 کیلوگرم است. پس اینجا با اضافه وزن 62 کیلوگرمی شاهین نسبت به تارا طرف هستیم. آیا این اضافه وزن در نتیجه این تست تاثیری داشت؟

تست مقایسه تارا و شاهین اتوماتیک

همانطور که پیشتر گفته شد تارا و شاهین از پیشرانه مشابه استفاده می نمایند که با 1.6 لیتر حجم قادر به فراوری 113 اسب بخار قدرت و 150 نیوتون متر گشتاور است. این پییشرانه به VVT و پمپ روغن متغیر هم مجهز است. گیربکس هر دو خودرو نیز از نوع 6 سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین است. شاهین 62 کیلوگرم از تارا سنگین تر است.

تست را با یک رقابت رولینگ (شتاب گیری در حال حرکت) شروع می کنیم. دو خودرو کنار هم قرار می گیرند و آماده رقابت می شوند. پس از یکسان شدن سرعت ها هر دو راننده تست خبرنگاران (امین آزاد و مجتبی اسماعیلی) پا را روی پدال گاز می فشارند. دو خودرو دقیقا کنار هم شتاب می گیرند اما وزن کمتر تارا به آن فرصت جلو افتادن را می دهد. این تست چند مرتبه دیگر هم تکرار می گردد و به جز یک بار، در سایر موارد تارا با اندکی اختلاف جلو می افتد. موضوع اینجاست که شتابگیری هر دو خودرو تقریبا یکسان است و اگر آنها را برانید تفاوت چنذانی متوجه نخواهید شد.

هندلینگ

تارا از پلت فرم IKP1 استفاده می نماید که نسخه بومی شده پلت فرم پژو 301 است. هندلینگ این خودرو قابل قبول است و به سیستم کنترل پایداری هم مجهز است. در مقابل شاهین قرار گرفته است که از پلت فرم به روز شده تویوتا یاریس استفاده می نماید. این خودرو نیز به کنترل پایداری مجهز است. هنگام انجام مانورهای ناگهانی یا ورود به پیچ هندلینگ و پایداری بهتر تارا نسبت به شاهین کاملا معین است. پلت فرم شاهین نسخه به روز شده پلت فرم تویوتا یاریس مدل 2000 است که خودش مشکل هندلینگ داشت!

این مشکل به شاهین هم منتقل شده است و این خودرو با وجود سواری نرم و دلنشین پایداری خوبی ندارد. عقب این خودرو در سرعت های 70 کیلومتر و با مانورهای ناگهانی هم منحرف می گردد. هر چند اضافه شدن سیستم کنترل پایداری جلوی انحراف کامل خودرو را خواهد گرفت، اما نباید فراموش کرد که ذات ناپایدار خودرو با سیستم کنترل پایداری کامل اصلاح نمی گردد. چیزی که در تارا خیلی کمتر و در حد قابل قبولی است.

اما تارا با وجود فزونی هندلینگ در این تست دچار انحراف و چرخش به دور خودش شد، ماجرا چه بود؟

انحراف تارا از صراط مستقیم!

هنگام مقایسه تارا و شاهین اتوماتیک تارا جلوتر از شاهین در حال حرکت بود و با سرعت حدود 140 کیلومتر در ساعت وارد یک پیچ بسیار تند شد. در این زمان تارا از مسیر مستقیم منحرف شد و یک نیم دور چرخید. راننده شاهین که حدود 120 کیلومتر سرعت داشت به محض تماشا این صحنه ترمز گرفت که خودرو سُر خورد و با سرعت حدود 90 کیلومتر به تارا رسید و خوشبختانه آن را رد کرد.

اما چرا تارا با وجود داشتن سیستم کنترل پایداری باز هم منحرف شد؟ موضوع اینجاست که سیستم کنترل پایداری تا سرعت معینی (برای تارا حدود 120 کیلومتر بر ساعت) قادر به تصحیح مسیر و کنترل خودرو است. اما چون سرعت خودرو بیشتر از این بود در نهایت منحرف شد. هر چند که سیستم کنترل پایداری با مدیریت ترمزها و گشتاور انحراف خودرو را به همین نیم دور محدود کرد. در صورتی که اگر سیستم کنترل پایداری وجود نداشت خودرو با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت چندین دور می چرخید و به احتمال زیاد وارد شانه خاکی شده و واژگون می شد. اینجا سیستم کنترل پایداری و هندلینگ مناسب خودرو، جلوی بروز یک فاجعه را گرفت.

نتیجه مقایسه تارا و شاهین اتوماتیک

هر چند شاهین و تارا اتوماتیک قوای محرکهِ یکسانی دارند اما شتاب تارا به دلیل وزن کمتر فقط اندکی بهتر از شاهین است. اما این بهتر بودن به معنی به راحتی پشت سر گذاشتن مسیرهای کوهستانی و سر بالایی ها نیست! هر دو خودرو در شهر و اتوبان شتابگیری تقریبا مناسبی دارند اما در جاده ها توان کافی ندارند. در همین تست مقایسه تارا و شاهین اتوماتیک که تنها با یک راننده و صندوق خالی انجام شد هر دو خودرو هنگام عبور از سرعت 100 کیلومتر تحت فشار قرار می گرفتند و زور زدن موتور و نفوذ صدای آن به داخل اتاق واقعا آزار دهنده بود.

کامپیوتر خودرو به دلیل دمای محیط و بعلاوه سوخت بی کیفیت که راه گریزی از هیچ کدام نیست، توان خودرو را تا 30 درصد محدود نموده بود. گیربکس اتوماتیک نیز که خود اتلاف توان را در پی دارد مزید بر دلیل کاهش بیشتر توان خودرو شد.

در نهایت باید گفت که اگر از هوش پایین و دردسرهای گیربکس اتوماتیک تارا و شاهین صرف نظر کنیم، هر دو خودرو عملکرد شهری و اتوبانی (تا سرعت 110 کیلومتر و مسیرهای صاف) قابل قبولی دارند. اما پس از آن و با افزایش سرعت، وزن یا روبرو شدن با سر بالایی ها، جاده های کوهستانی، گردنه ها و… دیگر نباید انتظار چندانی داشته باشید.

به نظر می رسد هر دو خودرو برای نسخه اتوماتیک احتیاج به موتورهای قوی تری دارند. شاید اگر سایپا با این موتور نسخه گیربکس دستی را عرضه کند با برترین نسخه شاهین روبرو خواهیم شد.

منبع: بیت ران
انتشار: 28 آبان 1403 بروزرسانی: 28 آبان 1403 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 36915

به "تست تارا و شاهین اتوماتیک ، وقتی تارا با 140 کیلومتر سرعت دور خود چرخید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست تارا و شاهین اتوماتیک ، وقتی تارا با 140 کیلومتر سرعت دور خود چرخید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید