چرا سفر وزیر خارجه چین به ایران مهم است؟

به گزارش چاپار بلاگ، یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تشریح ابعاد سفر وزیر خارجه چین به تهران گفت: در حال حاضر چینی ها در مجموعه 1+5 نسبت به سایر اعضا به ایران نزدیک تر هستند و راحت تر می توانند کار نمایند و هر چه فشار از سوی غرب به آن ها بیشتر گردد بیشتر تمایل به همکاری با ایران هستند زیرا ایران دارای موقعیت استراتژیکی است.

چرا سفر وزیر خارجه چین به ایران مهم است؟

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سفر وزیر امور خارجه چین به ایران گفت: این سفر با توجه به روابط ایران و چین مهم است و اگر بخواهیم با چند سال قبل مقایسه کنیم این روابط رو به گسترش است و دلایل مختلفی هم می تواند داشته باشد که یکی از این دلایل بحث برجام و بازگشت آمریکا به برجام و تعهدات است.

وی توضیح داد: با توجه به این مسائل ضرورت دارد که دو کشور ایران و چین با یکدیگر هماهنگی داشته باشند زیرا در حال حاضر اروپایی ها به تفکرات آمریکا نزدیک شده و کوشش می نمایند تا آنچه را که آمریکایی ها می خواهند به نوعی با هم هماهنگ نموده و یک حرف را بزنند.

این استاد دانشگاه همچنین اعلام کرد: از سوی دیگر روس ها هم تا حدودی با ایران هماهنگی هایی را دارند و در بیانیه اخیر هم شاهد بودیم که ضمن تأکید بر اینکه آمریکایی ها باید به برجام برگردند اعلام کردند که تعهداتی را از ایران می خواهند و نگران فعالیت سانتریفیوژها و غنی سازی هستند.

فرجی راد در ادامه اظهار کرد: همچنین چینی ها با روس ها به طور نسبی هماهنگ هستند و خیلی حساسیت روس ها را نسبت به مسئله غنی سازی و استفاده از آخرین سانتریفیوژها ندارند. لذا در مجموعه 1+5 اکنون چینی ها نسبت به بقیه به ایران نزدیک تر هستند و راحت تر می توانند کار نمایند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به همکاری های ایران و چین اظهار کرد: طبیعتا نگرانی هایی در بین چینی ها وجود دارد که در آینده فشار آمریکا بر روی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که تولیدنماینده و صادرنماینده نفت هستند بیشتر گردد و لذا برای کنترل صادرات نفت به چین محدودیت هایی ایجاد گردد.

فرجی راد توضیح داد: بنابراین چینی ها مقالاتی را که در رسانه های غربی مشاهده می نمایند این مفهوم را به آن ها القا می نماید اما معنی آن این نیست که حتما این اتفاق به زودی می افتد اما به تدریج اتفاق خواهد افتاد به خاطر اینکه عرب های خلیج فارس خیال چینی ها را راحت نمایند موضوعاتی مانند قراردادهای درازمدت صادرات سوخت مثلا 50 ساله با امارات مطرح شده است.

وی ادامه داد: اما مسئله مهم این است که آمریکایی ها در این کشورها نفوذ دارند و می توانند از نفوذ خود استفاده نموده و بر صادرات تأثیر بگذارند در نتیجه چینی ها باید یک فکر استراتژیک و درازدمدت داشته باشند و لذا بهترین گزینه ارتباط با ایران در مسائل انرژی است. البته آن ها می دانند که خارج از منطقه نمی گردد به کشورهایی مانند ونزوئلا اعتماد کرد زیرا احتمال تغییرات در آمریکای لاتین راحت تر است تا خاورمیانه.

سفیر سابق ایران در نروژ همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به روی کار آمدن بایدن دشمنی آمریکایی ها با چین ادامه یافت گرچه در دوره ترامپ هم وجود داشت و در آن موقع بیشتر مسائل مالی، تجاری و تعرفه ها مطرح بود.

وی توضیح داد: با این حال چینی ها زیاد ضربه ندیدند و رشد اقتصاد چین افزایش هم داشت اما وزیر خارجه آمریکا و همین طور بایدن در استراتژی ایالات متحده اعلام کردند که اولویت را بر روی مسائل مالی و تجاری قرار ندادند و مسائل حقوق بشری و فرهنگی نیز مطرح است. در همین مدت کوتاه نیز فشارهایی را به چین وارد کردند.

فرجی راد اضافه کرد: در نتیجه چینی ها اکنون احساس کردند مسائل حقوق بشری می تواند برای آن ها معضلاتی را ایجاد کند در مقابل چین به وسیله کره شمالی بر روی اروپا و آمریکا فشار وارد می نماید و در رابطه با توان نظامی هنگ کنگ و تایوان نیز فشارها را افزایش داده است.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خاطر نشان کرد: با همه این شرایط چینی ها احساس کردند که باید با ایران کار نمایند و هرچه فشار از سوی غرب بیشتر احساس می گردد آن ها بیشتر تمایل پیدا می نمایند تا با ایران کار نمایند. شاید ایران از نظر مالی مثل چین نباشد اما از نظر موقعیت استراتژیک بسیار با اهمیت است.

وی در سرانجام اظهار کرد: چینی ها به فکر آینده روابط مالی با ایران هستند و آن ها احساس کردند که از کار مالی با غرب سرشان کلاه رفته و باید از حالا به فکر باشند و مقدمات و هماهنگی های بیشتری را فراهم نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 14371

به "چرا سفر وزیر خارجه چین به ایران مهم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سفر وزیر خارجه چین به ایران مهم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید