نقاط پرمراجعه شهروندان تهرانی در روزهای قرنطینه منتشر شد

به گزارش چاپار بلاگ، به گزارش خبرنگاران، اطلاعات مسیریابی بلد نشان می دهد که با وجود توصیه های بسیار برای ماندن در خانه، برخی از نقاط مانند مراکز خرید و تفریحی، پایانه ها و میادین مهم شهر از مقاصد مهم مسیریابی افراد در تاریخ های بیستم تا بیست و سوم اسفند بوده اند.

نقاط پرمراجعه شهروندان تهرانی در روزهای قرنطینه منتشر شد

بر اساس این اطلاعات 59 بیمارستان، داروخانه و درمانگاه و 41 مرکز تفریحی، مرکز خرید، ترمینال و میدان شهر در بین 100 نقطه پربازدید کاربران بلد قرار داشته اند. با توجه به داشتن 3.5 میلیون کاربر فعال در بلد، این اطلاعات تاحدودی می تواند نشان دهنده الگوی حرکتی افراد در این سه روز باشد.

نرم افزار بلد بر اساس محاسبه تعداد جستجو و تعداد مسیریابی، اطلاعاتی از 100 نقطه پر مراجعه افراد در سه روز به دست آورده است. این اطلاعات نشان می دهد ترمینال جنوب در این مدت پس از بیمارستان ها، از نقاط پر مراجعه ای بوده که بلد به آن مسیریابی داده یا نام آن از سوی کاربران در این نرم افزار جستجو شده است.

ترمینال جنوب یکی از مهمترین پارک سوارهای تهران برای سفر به شهرهای جنوبی و مرکزی کشور محسوب می شود. پس از آن یکی از مراکز خرید در شمال شهر و بازار گل شهید محلاتی از نقاط پرمراجعه در سایت بلد بوده اند. سپس در ادامه نام برج میلاد، بام تهران، پل طبیعت و برخی مراکز خرید دیگر هم در لیست مناطق پر مراجعه دیده می شود.

مقایسه با ماه قبل

در این اطلاعات که از روزهای بیستم تا بیست و دوم اسفند به دست آمده، میزان جستجوی یکی از مراکز خرید در شمال شهر در مسیریاب بلد به رتبه چهل و پنجم رسیده؛ این در حالی است که در ماه پیش و بازه زمانی بیستم تا بیست و دوم بهمن، این مرکز خرید در رتبه 175 قرار داشت. این نشان می دهد که با تعطیل شدن مدارس و برخی از ادارات بسیاری از افراد در خانه مانده، بخش دیگر درگیر مراکز درمانی شده اند و هم زمان گروهی از شهروندان زمان خالی خود را به بازدید از مجتمع های خرید گذرانده اند.

در این رتبه بندی پس از بیمارستان ها، بازار گل محلاتی سومین نقطه ای بوده که در بلد به آن مسیریابی یا نام آن جستجو شده؛ این در حالی است که ماه قبل، مراجعه به این بازار در رتبه نهم لیست بلد قرار داشت.

بازار گل محلاتی یکی از شناخته شده ترین بازارهای گل تهران است که همیشه در اسفند ماه بسیار شلوغ می شود. علی رغم توصیه های بسیار، این بازار امسال هم میزبان خرید افراد زیادی در تهران بوده است. همچنین پس از بازار گل محلاتی، برج میلاد، پل طبیعت و برخی مراکز خرید مبلمان از نقاط پرمراجعه در مسیریاب بلد بوده اند که نشان دهنده الگوی حرکتی تهرانیان در سه روز بیستم تا بیست و دوم است.

بنابر این گزارش همه بیمارستان های ریفرال بیماری کرونا در تهران، از مناطق پرمراجعه بلد هم بوده اند. به غیر از بیمارستان ها، مناطق پر ارجاع در این نقشه بومی شامل مراکز خرید و مراکز تفریحی، ترمینال ها و فرودگاه مهرآباد است.

مقایسه با نقشه شیوع بیماری در محلات

بررسی نقشه مناطق پرخطر که اخیرا با حمایت وزارت بهداشت منتشر شده، نشان می دهد که مسیریابی بلد به بیشتر محله هایی که افراد مبتلا در آن تردد بیشتری داشته اند، بسیار بالا بوده است.

برای مثال بر اساس نقشه منتشر شده تعداد زیادی از افراد مبتلا به کرونا، در ایام قبل از بستری در محله بازار تردد داشته اند و همزمان آمار مسیریابی بلد هم به بازار تهران بسیار بالا بوده است. طوری که در تاریخ بیستم تا بیست و دوم اسفند این محدوده از بازار تهران و بازار مولوی، پاساژ لباف و میدان امام خمینی گرفته تا میدان منیریه جزء 100 نقطه پرمراجعه در لیست بلد بوده اند که نشان دهنده تردد بالای افراد در مناطق پرخطر شهر است.

بر اساس تطبیق این دو نقشه می توان گفت از بین 10 محله ای که مبتلایان در آن تردد زیادی داشته اند، 8 محله در لیست نقاط پرمراجعه بلد بوده اند. برای مثال در نقشه تردد مبتلایان، نام چهار راه ولیعصر، ونک، میدان انقلاب، میدان صادقیه به عنوان مناطق پرخطر عنوان شده و همزمان در 100 منطقه پر جستجو مسیریاب بلد این محلات رتبه بالایی داشته اند که می تواند نشان دهنده فراوانی بالای رفت و آمد شهروندان در این مناطق پرخطر باشد.

این هم پوشانی بین مناطق پر خطر و مناطق پرمراجعه در بلد همچنین در نقاط دیگر شهر هم ادامه دارد. برای مثال در نقشه شیوع کرونا در تهران، نام صادقیه و سعادت آباد به عنوان پرخطرترین مناطق ذکر شده است. در مقابل در مسیریاب بلد هم میدان صادقیه و میدان کاج از مکان های پر مراجعه بوده اند.

پس از آن سهروردی شمالی، چهارراه ولیعصر و محله بازار به عنوان محلات پرخطر ذکر شده اند. در مسیریاب بلد هم رتبه جست وجو و مسیریابی بازار مولوی، بازار تهران، محله منیریه، پاساژ لباف و چهارراه ولیعصر بالا بوده است.

سپس در ادامه محلات نیروی هوایی، تهران پارس، اختیاریه، شهرک ولیعصر، بهشتی و شکوفه در دسته پرخطرها قرار گرفته اند.

نام میدان انقلاب و میدان ونک هم جزء 100 محله پر جست وجو و مسیریابی شده بلد قرار داشته که از سوی دیگر به عنوان مناطق پرتردد بیماران مبتلا به کرونا مطرح شده است.

همچنین در بلد، میدان صنعت، 2 مرکز خرید در هروی از مناطق پر تردد بوده اند که بر اساس نقشه رفت وآمد بیماران مبتلا به کرونا به ترتیب شهرک قدس و پاسداران هم به عنوان مناطق پرخطر از آنها یاد شده است. همچنین در حالی در نقشه رفت و آمد بیماران در محلات نام محله نارمک دیده می شود که در نقاط پر مراجع بلد مسیریابی زیادی به پارک فدک، و میدان هفت حوض در این محله شده است.

این هم پوشانی هم چنین می تواند بر درخواست های مداوم مسئولان وزارت بهداشت از مردم صحه بگذارد. چنانچه هرچه مناطق پرترددتر بوده اند خطر ابتلا در آن ها هم بیشتر شده است. برای همین به نظر می رسد برای قطع زنجیره ابتلا به این ویروس راهی به جز عمل کردن درخواست های مکرر در خانه بمانید وجود نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 3054

به "نقاط پرمراجعه شهروندان تهرانی در روزهای قرنطینه منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاط پرمراجعه شهروندان تهرانی در روزهای قرنطینه منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید