مخالفانی که در دقیقه 90 موافق تشکیل وزارت بازرگانی شدند ، اداره کشور با آزمون و خطا

به گزارش چاپار بلاگ، برخی از نمایندگانی که در جلسه امروز مجلس به عنوان موافق کلیات تشکیل وزارت بازرگانی صحبت کردند پیش از این مخالف این امر بودند و ماه ها در رسانه ها از عواقب زیانبار تشکیل وزارت بازرگانی بر بخش تولید و امنیت غذایی کشور سخن گفته بودند.

مخالفانی که در دقیقه 90 موافق تشکیل وزارت بازرگانی شدند ، اداره کشور با آزمون و خطا

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، کنندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 3 مهر) با طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی موافقت کردند.

برخی از کنندگان که در این جلسه به عنوان موافق کلیات تشکیل وزارت بازرگانی صحبت کردند پیش از این مخالف بودند و ماه ها در رسانه ها از عواقب زیانبار تشکیل وزارت بازرگانی بر بخش تولید و امنیت غذایی کشور سخن گفته بودند، نظر آن ها به یکباره در جلسه علنی امروز مجلس 180 درجه تغییر یافت و همین تغییر نظر های ناگهانی و سستی رای آن ها سبب شد علیرغم هشدار کارشناسان امروز این طرح در مجلس به تصویب برسد. این کنندگان امروز ثابت کردند که رای و نظر آن ها چنان دوامی ندارد که بتوان به آن اعتماد کرد، اینگونه کنندگان نظرشان به مویی بند است که هر زمان می تواند تغییر یابد.

احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یکی از این کنندگان است که در ماه های گذشته تقریبا با رسانه ها درباره عوارض و تبعات ناشی از تشکیل وزارت بازرگانی سخن گفته بود، وی معتقد بود که قانون انتزاع یا همان تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد توانسته است کشاورزی کشور را متحول کند و بار ها نسبت به عواقب تشکیل وزارتخانه جدید هشدار داده بود. کیخا همچنین بار ها خواستار اجرای درست قانون انتزاع توسط وزارت جهاد کشاورزی بود و با تشکیل وزارتخانه جدید مخالفت می کرد.

کنندگان امروز با تشکیل وزارت بازرگانی ثابت کردند به قانونی که خودشان تصویب کرده اند نیز پایبند نیستند، کنندگان امروز در حقیقت با قانون تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد که در جلسه علنی مورخ 24 بهمن ماه 91 مجلس تصویب شد، مخالفت کردند و به مصوبات خود پشت پا زدند.

مردم انتظار دارند مصوبات کنندگانشان در مجلس مبنای کارشناسی داشته باشد و نظر متخصصان در آن بکار گرفته شود و نمی خواهند آزمون و خطا در عملکرد مجلس ببینند، یعنی آن ها یک قانونی را وضع کنند و پس از چند سال دوباره برگردند به سرجای اول خود. مگر می توان با آزمون و خطا کشور را اداره کرد؟

فرایند تغییر و تحولات امروزه آنقدر سریع است که بر اساس مطالعه دانشمندان اگر فرصتی را 14 دقیقه از دست بدهیم دیگر به آن دسترسی نخواهیم داشت فرصت سوزی های چندین ساله که جای خود دارد و امروز کارشناسان متفق القولند تشکیل وزارت بازرگانی فرصت سوزی است و بازرگانی بخش تولید بایددر وزارتخانه متبوعش پیگیری شود همانطور که 47 کشور دنیا چنین روشی را پیاده کرده اند.

تشکیل وزارت بازرگانی و دریافت اختیارات بخش بازرگانی از وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت خسارت های عمده ای را به تولید و امنیت غذایی کشور وارد می کند که در هشدار های کارشناسان ونیز صحبت های کنندگان مخالف امروز در صحن علنی مجلس مطرح شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: دولت با تشکیل این وزارتخانه به دنبال تامین هزینه های انتخاباتی دولت با تشکیل وزارت بازرگانی به دنبال تامین هزینه های انتخاباتی اش از طریق مافیای واردات است.

کننده تفرش در مجلس در مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در 47 کشور دنیا تمام سیاسیت گذاری های حوزه تجارت و صنعت در یک وزارتخانه است. در حالی که دولت با تشکیل وزارت بازرگانی به دنبال دو بخشی کردن این تصمیم گیری است.

علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم بابیان اینکه نظر رسمی کمیسیون کشاورزی مجلس مخالفت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی است، گفت: صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی نیازمند سیاست گذاری در یک مجموعه واحد است، در حالی که با تشکیل وزارت بازرگانی این سیاست گذاری ها در دو وزارتخانه انجام خواهد شد.

بررسی 70 سال گذشته مدیریت تجارت و بازرگانی کشور نشان می دهد که تقریبا به طور میانگین هر 7 سال تغییری در ساختار و تشکیلات اداری بخش بازرگانی و تجارت کشور رخ داده است بنابراین آیا روش آزمون و خطا در مدیریت کشور به انتها خواهد رسید و آیا این تصمیم جدید مجلسی ها برای بخش بازرگانی دوام خواهد داشت؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 408

به "مخالفانی که در دقیقه 90 موافق تشکیل وزارت بازرگانی شدند ، اداره کشور با آزمون و خطا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفانی که در دقیقه 90 موافق تشکیل وزارت بازرگانی شدند ، اداره کشور با آزمون و خطا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید