لاوروف: همبستگی روسیه با رئیس جمهور و ملت ونزوئلا، آمریکا حق سرنگونی دولت ونزوئلا را ندارد

به گزارش چاپار بلاگ، وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای ونزوئلایی خود در مسکو ضمن اعلام همبستگی با دولت، رئیس جمهور و ملت ونزوئلا تأکید کرد: کوشش برای سرنگونی قدرت حاکمه قانونی در کاراکاس عواقب بسیار سنگینی برای کل منطقه آمریکای لاتین خواهد داشت.

لاوروف: همبستگی روسیه با رئیس جمهور و ملت ونزوئلا، آمریکا حق سرنگونی دولت ونزوئلا را ندارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو، نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در دیدار با خورخه آریزا وزیر خارجه ونزوئلا اظهار داشت که در جریان مذاکرات تلفنی رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا، مسکو از واشنگتن خواسته تا از اقدامات تحریک آمیز علیه دولت ونزوئلا دست برداشته و در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

لاوروف گفت: کوشش برای تغییر زورمدارانه نظامی سیاسی در کاراکاس، مسلماً هیچ وجه اشتراکی با دموکراسی نداشته و تنها روند حل وفصل سیاسی بحران کنونی در ونزوئلا را با شکست روبرو نموده و عواقب بسیار سنگینی در پی خواهد داشت. تنها راهکار این بحران گفت وگوهای سیاسی است.

وی تأکید کرد: مواضع اصولی روسیه بر همه آشکار است و ما قاطعانه از دولت قانونی ونزوئلا به ریاست نیکلاس مادورو حمایت می کنیم. البته ما شاهد فعالیت بی سابقه ای، به سرکردگی آمریکا، برای سرنگونی نظام سیاسی قانونی در ونزوئلا هستیم. ما این کوشش ها را که نقض جدی اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل است محکوم می کنیم.

به گفته وی، صحبت تنها بر سر ونزوئلا نیست، بلکه درباره خط مشی واشنگتن در ایجاد تغییرات سیاسی در آمریکای لاتین بر اساس دکترین مونرو است که بی احترامی کامل به مردم آمریکای لاتین و منطقه دریای کارائیب است.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: ما هرگز در امور داخلی سایر کشورها دخالت ننموده و از سایرین هم می خواهیم تا دست به چنین اقدامی نزنند. تنها خود مردم ونزوئلا هستند که می توانند سرنوشت کشورشان را معین نمایند. ما از آمریکایی ها و تمام کسانی که از آنها حمایت می نمایند، می خواهیم تا از نقشه های غیرمسئولانه و هر اقدامی خلاف حقوق بین الملل در برخورد با ونزوئلا دست بردارند و این مسئله در جریان مذاکرات تلفنی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ هم مورد تأکید نهاده شد.

وی با اشاره به اینکه، رئیس جمهوری آمریکا در این مذاکرات، قصد شروع ماجراجویی نظامی واشنگتن در ونزوئلا را مورد تأیید قرار نداد، اضافه کرد: البته این نخستین بار نیست که اظهارات مقامات آمریکایی با یکدیگر تناقض پیدا می نماید.

لاوروف یادآور شد: من امیدوارم که تحلیلگرانی که حتماً در واشنگتن هستند، عواقب اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا را که می تواند کل منطقه آمریکای لاتین را به نابودی بکشاند به خوبی آنالیز نمایند و امیدوارم که مقامات آمریکایی هم این مسئله را درک نمایند.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: تماس های مرتب بین مسکو و کاراکاس، تأییدنماینده مشارکت راهبردی محکم و برادرانه بین روسیه و ونزوئلاست. و امیدواریم که ارزیابی های ما از اوضاع و اطلاعات درباره اقدامات بعدی دولت برای فایق آمدن بر بحران و شروع گفت وگوهای ملی شنیده گردد. مسکو آمادگی دارد تا در سازمان ملل و دیگر ساختارهای چندجانبه و در دستورکار دوجانبه، با این مسئله همکاری لازم را داشته باشد.

لاوروف گفت: روسیه در شرایط سخت کنونی و اقدامات غیرمسئولانه علیه ونزوئلا، همبستگی خود با دولت، رئیس جمهور و ملت ونزوئلا را اعلام می نماید. ونزوئلا شریک قابل اطمینان روسیه است و ما کنار دوستان خود در کاراکاس، هر گونه استفاده از قدرت نظامی، خارج از منشور سازمان ملل و تصمیمات شورای امنیت را محکوم می کنیم. البته اکثریت اعضای جامعه جهانی هم خواهان حل وفصل سیاسی دیپلماتیک بحران داخلی کنونی در ونزوئلا هستند. و خوان گایدو رهبر مخالفان ونزوئلا هم باید از سیاست خود که به دستور آمریکایی ها از گفت وگو با دولت خودداری می نماید، دست بردارد.

وزیر خارجه ونزوئلا نیز در خاتمه مذاکراتش با لاوروف در مسکو، ضمن قدردانی از حمایت همه جانبه روسیه از استقلال و حقوق قانونی کشورش، اظهار داشت که ونزوئلا و روسیه به توسعه همکاری های دوجانبه در تمامی زمینه ها، از جمله در عرصه نظامی فنی ادامه خواهند داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 40

به "لاوروف: همبستگی روسیه با رئیس جمهور و ملت ونزوئلا، آمریکا حق سرنگونی دولت ونزوئلا را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: همبستگی روسیه با رئیس جمهور و ملت ونزوئلا، آمریکا حق سرنگونی دولت ونزوئلا را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید