قنادباشی: سهم خواهی در باب المندب دلیل حضور نیرو های انگلیسی در یمن ، انگلیس ها برای کسب درآمد از عربستان به یمن رفته اند

به گزارش چاپار بلاگ، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: انگلیس به دنبال تسلط بر تنگه باب المندب واقع در یمن است، چون سه چهارم تجارت جهانی به وسیله این تنگنه انجام می گردد و قطعا انگلیس نمی خواهد منطقه ای با این اهمیت در اختیار دولت های مردم سالار قرار گیرد.

قنادباشی: سهم خواهی در باب المندب دلیل حضور نیرو های انگلیسی در یمن ، انگلیس ها برای کسب درآمد از عربستان به یمن رفته اند

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره حضور نیروهای انگلیسی در یمن در کنار ارتش عربستان گفت: حضور انگلیس در یمن چند بعد دارد. بعد اول آن است که ارتش عربستان در قضیه یمن وا مانده شده، چون علاوه بر امارات مزدوران خارجی ارتش عربستان نیز یمن را ترک کردند.

وی با بیان اینکه بانی اصلی جنگ یمن که به زودی وارد ششمین سال خود می گردد، انگلیس و آمریکا بوده اند، توضیح داد: برهمین اساس در آغاز و سرانجام این جنگ هیچ گاه ریاض تصمیم گیر نبوده است و الان نیز لندن وواشنگتن نگران سرانجام خفت بار این جنگ هستند.

قنادباشی با اشاره به فرسودگی و ناکارآمدی ارتش عربستان در این جنگ اضافه نمود: ارتش عربستان واقعا ورشکسته شده و دلیل دیگری که در مورد حضور نیروهای انگلیسی در یمن وجود دارد این است که آنها سلاح های زیادی را به عربستان فروختند و دلیل حضور آنها در یمن تحقیق و تفحص در مورد عملکرد سلاح های فروش رفته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا مسئله دیگر حضور انگلیس را سهم خواهی این کشور در منطقه مهم و تاثیرگذار یمن دانست و خاطر نشان کرد: یمن از نفت، گاز و به طور کلی موقعیت استراتژیک بالایی در منطقه برخوردار است و اساسا از ابتدای تاریخ مهمترین اهرم انگلیس برای حضور در راس دنیا در اختیار داشتن تنگه های مهم مثل تنگه هرمز و جبل الطارق بوده است. الان نیز انگلیس به دنبال تسلط بر تنگه باب المندب واقع در یمن است. چون سه چهارم تجارت دنیای به وسیله این تنگنه انجام می گردد و قطعا انگلیس نمی خواهد منطقه ای با این اهمیت در اختیار دولت های مردم سالار قرار گیرد.

وی گفت: در شرایط فعلی جدایی از اینکه قسمت های اصلی یمن در اختیار انصارالله قرار گرفته است اما بعضی دیگر از قسمت های این کشور دست گروه های مختلف و مزدوران عربستان است و یک احتمال نیز این است که نیروهای انگلیسی برای دریافت آمار دقیق در این خصوص به یمن اعزام شدند.

قنادباشی در سرانجام گفت: آمریکا در گذشته نقش ژاندارم منطقه را داشت و الان نیز سعی می نماید با اعزام نیرو به یمن از عربستان پول گرفته و اخاذی کند و این امکان وجود دارد همان طور که آمریکا 30 هزار نیروی آمریکایی به یمن اعزام نموده تا منبع درآمدی داشته باشد در شرایطی که انگلیس بیش از آمریکا و پنتاگون به پول احتیاج دارد نیروهای خود را برای کسب درآمد از عربستان به یمن اعزام نموده باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 5057

به "قنادباشی: سهم خواهی در باب المندب دلیل حضور نیرو های انگلیسی در یمن ، انگلیس ها برای کسب درآمد از عربستان به یمن رفته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قنادباشی: سهم خواهی در باب المندب دلیل حضور نیرو های انگلیسی در یمن ، انگلیس ها برای کسب درآمد از عربستان به یمن رفته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید