فراخوان محمد توفیق علاوی برای ایجاد تشکلی ملی برای نجات عراق

به گزارش چاپار بلاگ، مامور پیشین تشکیل کابینه عراق، طی بیانیه ای خواهان ثبت تشکل و تجمعی با هدف نجات کشورش از فروپاشی و بحران کنونی شد.

فراخوان محمد توفیق علاوی برای ایجاد تشکلی ملی برای نجات عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد توفیق علاوی مامور سابق تشکیل کابینه عراق که در نهایت مجبور به انصراف از این امر شد، تشکلی به نام موقت معاً لإنقاذ العراق (با هم برای نجات عراق) تشکیل داد و طی بیانیه ای مهمترین محورهای فعالیت این تشکل را بیان کرد.

وی طی بیانیه ای که نسخه ای از آن در پایگاه خبری موازین نیوز منتشر شد بیان کرد: عراق باید در زمره پیشرفته ترین کشورهای دنیا باشد اما متاسفانه این سخن در شرایط کنونی ما، یک رویا و خیال است و ما برعکس، در حال فروپاشی کامل هستیم. چه راهی برای نجات کشور و ترسیم یک نقشه راه به سوی واقعیتی که مستحق آن هستیم، یعنی داشتن کشوری شکوفا و مملو از امنیت و صلح و تامین خدمات مورد احتیاج وجود دارد؟

علاوی اضافه نمود: من سه محور را طرح خواهم کرد.

اول: خطراتی که ما در ماه های آینده با آن روبرو خواهیم شد، چیست؟

دوم: آیا راه چارههایی عملی برای مقابله با این خطرات وجود دارد؟

سوم: مهمترین سوال این است؛ چگونه من و شما به عنوان شهروندان عراقی می توانیم با هم برای آنچه که لازمه نجات کشور و ترسیم یک نقشه راه برای دفع این خطرات و رساندن کشور به ساحل آرامش و صلح اقدام کنیم؟

علاوی در پاسخ به محور نخست، به مشکل و واقعیت کاهش درآمدهای نفتی اشاره و توضیح داد که کاهش حقوق و احتیاجهای معیشتی کارمندان و بازنشستگان راه چاره این بحران نیست بلکه رنج شهروندان عراقی و طبعا، بازنشستگان را افزایش خواهد داد. ضمن اینکه استفاده از ذخیره بانک مرکزی نیز تنها این بحران را به تاخیر خواهد انداخت و راه چاره آن نیست و طی مدت کوتاهی آن نیز مصرف خواهد شد و این امر به فروپاشی کشور و تضعیف دولت و ایجاد هرج و مرج در کشور منجر خواهد شد.

وی توضیح داد: تمامی این امور به تشدید رنج ملت عراق، برای سالهایی طولانی منجر خواهد شد و در امید را خواهد بست و دیگر فرصتی برای اصلاح امور چه حاکمیتی خوب و صالح باشد یا نه، باقی نخواهد ماند. ضمن اینکه با این سهم خواهی های حزبی در سطح دولت که با خود، فساد به همراه دارد، به عراق یاری نخواهد نمود که از جامعه بین الملل وام و یاریی درخواست کند.

علاوی درباره محور دوم نیز شرح داد: ما باید به شیوه ای عملی و دقیق و با اهتمامی بالا اقدام کنیم. اقدام صحیح و موثر برای مقابله با این خطرات و چالش ها سخت است و تنها در صورتی که سریع و به شیوه ای کاملا آنالیز شده و توجهی بالا صورت گیرد، تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به امکانات و پتانسیل بالای کشور از نظر داشتن منابع و سرمایه های ملی و فرهنگی و تاریخی متعدد اضافه نمود: نتیجه ای که ما امیدواریم به آن برسیم این است که عراق به کشوری غنی و پیشرفته و شکوفا دارای پایگاه مالی گسترده و متنوع و با اتکای پایین به منابع نفتی تبدیل گردد تا این امکان برای عراق به وجود آید که از آنچه که اکنون متحمل آن است، رهایی یابد. باید عراق به شرایط و صندلی طبیعی خود به عنوان یک کشور پیشرفته و پیشرو که کمتر از کره جنوبی، ترکیه، مالزی و حتی ژاپن نیست، برسد.

محمد توفیق علاوی گفت که ذخیره بانک مرکزی کشور باید تقویت و بیشتر گردد نه اینکه در عرصه های غیردرآمدزا مانند تامین معاش کارمندان و بازنشستگان مورد استفاده قرار گیرد. باید این ذخیره در بخش هایی که موجب خیزش اقتصاد کشور و شکوفایی آن می گردد و فرصتهای شغلی برای شهروندان فراهم می نماید، استفاده گردد.

مامور سابق تشکیل کابینه عراق گفت که لازمه این امر تشکیل دولتی مستقل و غیروابسته به سهم خواهی های حزبی است که هیچ رویکرد مالی برای آنکه بر منافع حزبی و شخصی حقیر خود در مقابل منافع ملی و شهروندان ترجیح دهند، ندارند.

علاوی در پاسخ به محور سوم نیز گفت: من بعضی راه چارهها را در رسانه ها و سایتهای زیرمجموعه خود در این باره ارائه نموده ام. تحت این عناوین که آیا می توان با پروژه های اسکان، در کشور خیزشی به پا کرد؟. همچنین دو سال پیش سخنانی با این عنوان که آخرین فرصت برای نجات کشور از فروپاشی ارائه کردم. در چنین شرایطی من احساس می کنم که هر شهروند غیرت مند با هر تخصصی باید برای خیزش کشورش در تمامی زمینه ها وارد عمل گردد و تحقیقات لازم در این راستا را انجام دهد.

وی اضافه نمود: من به هر شهروند عراقی که سرنوشت کشورش برایش اهمیت دارد باید ما را در این راستا همراهی کند و ما با صدای واحد عملکرد دولت را زیر نظر بگیریم و راه چارههای عملی لازم را ارائه دهیم و حتی بر دولت برای تحقق این امور که به نفع کشور است، فشار ایجاد کنیم و اقداماتی را که به ضرر منافع ملی است را متوقف کنیم. از هر اقدام دولت در راستا منافع کشور پشتیبانی کنیم ...به همین دلیل ما خواهان ایجاد این تشکل و تجمع با مشارکت هر شهروندی که وطن و کشور خود را دوست دارد و در خود شایستگی و توان لازم برای ارائه مشاوره های لازم به دولت در زمینه های مختلف تخصصی می بیند، هستیم.

این تجمع و تشکل متعلق به شهروندان است و این شهروندان هستند که باید رسما آن را ثبت نمایند لذا قبل از هر چیز از شهروندان بزرگوار می خواهم که در نخستین گام، نامی برای این تشکل پیشنهاد نمایند و در مرحله بعد گام هایی که باید برای تحقق هدف بزرگتر ما که نجات عراق از واقعیت مصیبت بار و تبدیل آن به کشوری پیشرفته است اتخاذ گردد، تبیین نمایند.

در انتها این بیانیه یک جی میل معرفی گردید تا شهروندان نام پیشنهادی خود برای این تشکل را ارائه دهند.

کشور عراق از یکم اکتبر سال گذشته میلادی (نهم مهر ماه) در شرایط نا آرامی به سر می برد و معترضان عراقی در شهرهای عمدتا شیعه نشین خواهان مبارزه با فساد و برطرف ناکارآمدی دستگاههای اجرایی شده اند. به دنبال این اعتراضات، عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق درخواست استعفای خود را به مجلس عراق ارائه کرد مجلس عراق نیز درخواست وی را پذیرفت.

پس از عبدالمهدی، برهم صالح رئیس جمهور عراق محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه عراق کرد.

محمد توفیق علاوی نیز شامگاه یکشنبه (یازدهم اسفند ماه) پس از به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای مجلس در نشست آن روز برای رای اعتماد به کابینه وی، در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه بیان کرد و صالح هم به دنبال آن بیان کرد که طی 15 روز و بر اساس بند 75 قانون اساسی گزینه دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد نمود.

پایان پس از کش وقوس های فراوان، عدنان الزرفی به عنوان جایگزین علاوی معرفی گردید که او نیز در نهایت انصراف داد و این بار، مصطفی الکاظمی با کسب رأی اعتماد از مجلس، نخست وزیر شد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 6424

به "فراخوان محمد توفیق علاوی برای ایجاد تشکلی ملی برای نجات عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراخوان محمد توفیق علاوی برای ایجاد تشکلی ملی برای نجات عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید