ترکیه: آمریکا صراحتا می گوید برای نفت، در سوریه است

به گزارش چاپار بلاگ، وزیر خارجه ترکیه ضمن محکوم کردن اظهارات مقامات آمریکا درباره تسلط بر میادین نفتی سوریه، گفت ثروت سوریه متعلق به مردم این کشور است.

ترکیه: آمریکا صراحتا می گوید برای نفت، در سوریه است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به تصمیم آمریکا برای تسلط برای مناطق نفت خیز و تاسیسات نفتی در شمال سوریه واکنش نشان داده و از آن انتقاد کرد.

چاووش اوغلو طی سخنرانی در همایشی در آنتالیا گفت: آنها [آمریکا] صراحتا می گویند و اذعان می نمایند که به خاطر میادین نفتی در آنجا [سوریه] حاضر هستند. کسی حق ندارد برای خود از منابع سوریه سهم بخواهد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک وی با انتقاد از اینکه آمریکایی ها از هزاران کیلومتر دورتر به اینجا آمده اند تا برای نفت سوریه نقشه بکشند، توضیح داد: آنها می گویند که [وضعیت] میادین نفتی در این کشور [سوریه] را ارزیابی می نمایند. این با قوانین و استانداردهای بین المللی تناقض دارد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین تاکید نمود که نفت و تمام منابع ثروت سوریه، متعلق به مردم این کشور است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفت واشنگتن برای محافظت از نفت سوریه، تعداد محدودی نظامی را در شمال این کشور حفظ می نماید. وی گفته بود که ما از نفت محافظت نموده ایم و بنابراین، شمار کمی از نیروهای آمریکایی در مناطقی که در آنها نفت وجود دارند باقی خواهند ماند و ما از این مناطق حراست خواهیم کرد و در آینده تصمیم می گیریم که با آن چکار کنیم. او همچنین گفته است که نفت دوست دارد و نفت سوریه را عرضه خواهد نمود.

پیش از این لیندسی گراهام از سناتورهای نزدیک به ترامپ گفته بود که واشنگتن نمی خواهد منابع نفتی شمال سوریه به کنترل دولت مرکزی یا ایران درآید. ترامپ پیشتر از دولت های سابق آمریکا به دلیل اینکه نفت غرب آسیا را به کنترل خود درنیاوردند، انتقاد نموده بود.

چند روز پیش نیز نظامیان آمریکایی به همراه شبه نظامیان کُرد سوریه اقدام به گشت زنی در اطراف چاههای نفتی در استان حسکه در شمال این کشور کردند. (جزئیات بیشتر)

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 1135

به "ترکیه: آمریکا صراحتا می گوید برای نفت، در سوریه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه: آمریکا صراحتا می گوید برای نفت، در سوریه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید