اولین تماس تلفنی امیر قطر با رییس جمهوری مصر بعد از نشست العلا

به گزارش چاپار بلاگ، امیر قطر برای اولین بار پس از توافق مصالحه میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر تماس تلفنی برقرار کرد.

اولین تماس تلفنی امیر قطر با رییس جمهوری مصر بعد از نشست العلا

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به نقل از وبگاه الخلیج الجدید، ریاست جمهوری مصر خاطرنشان کرد که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور برای اولین بار پس از توافق آشتی شورای همکاری، تماس تلفنی از شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی دریافت نموده است.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر در صفحه فیسبوک خود نوشت که امیر قطر در این تماس تلفنی، حلول ماه مبارک رمضان را به السیسی تبریک گفت.

خبرگزاری دولتی قطر (قنا) نیز ضمن تأیید این خبر گزارش داد که سران مصر و قطر فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به یکدیگر تبریک گفتند.

مصر، امارات، عربستان و بحرین که طی حدود 4 سال اخیر روابط خود را در همه زمینه ها با قطر قطع نموده بودند، در 16 دی ماه 99 در شهر العُلا عربستان با امضای توافقنامه ای، به اختلاف های خود با دوحه انتها دادند.

بحران روابط میان عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از 15 خرداد 96 شروع شد. این چهار کشور از همان زمان با زدن اتهام های گوناگون به دوحه از جمله حمایت از تروریسم، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و قطر را زمینی، دریایی و هوایی به محاصره درآوردند.

دوحه نیز با رد اتهام های مطرح شده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن ها را به تلاش برای دست اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا در عربستان که 16 دی ماه برگزار گردید، طرفهای تحریم کننده قطر ظاهرا با دوحه آشتی کردند.

مصر از همان ابتدا با آشتی میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مخالف بود و به همین دلیل با وجودی که از سوی سعودی ها دعوت شده بود، در نشست العلا در عربستان حضور نیافت .

به رغم ادعای سعودی ها مبنی بر موثر بودن نشست العلا ، اختلافات اساسی میان بحرین ، امارات و مصر با قطر همچنان ادامه دارد .

رسانه های منطقه از مقامات امارات و بحرین نقل نموده اند که نشست العلا تنها به اختلاف میان ریاض و دوحه انتها داده است و منافع منامه و ابوظبی در این نشست مورد توجه قرار نگرفته است .

به رغم انجام چند دور گفت و گو میان مقامات قطر و مصر ، دو طرف تا به امروز برای حل اختلافات خود به یک راه چاره میانه دست نیافته اند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 14539

به "اولین تماس تلفنی امیر قطر با رییس جمهوری مصر بعد از نشست العلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین تماس تلفنی امیر قطر با رییس جمهوری مصر بعد از نشست العلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید