امروز مدل توسعه پایدار سازمان ملل دیگر جوابگو نیست

به گزارش چاپار بلاگ، رئیس مرکز توسعه پایدار دانشگاه های استرالیا، مالزی و تایلند با بیان اینکه هنوز هیچ کشوری به توسعه پایدار دست نیافته است، گفت: هیچ دولتی به اقتصاد پایدار نخواهد رسید و امروزه مدل توسعه پایدار سازمان ملل دیگر جوابگو نیست.

امروز مدل توسعه پایدار سازمان ملل دیگر جوابگو نیست

به گزارش خبرنگاران از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، پروفسور کامرون کیث ریچاردز در همایش ضرورت های دستیابی به توسعه پایدار با اشاره به کتاب عصر چیزی که نمی توان به آن فکر کرد گفت: مهم ترین مفهوم قرن 21 در محیط هایی که با تغییرات سریع روبرو هستند، پایداری و کنار آمدن با این تغییرات است.

وی با بیان اینکه یکی از کلیدهای توسعه پایدار انعطاف پذیری است، اضافه کرد: برای پیشرفت در کسب وکار باید عادت های بد گذشته شکسته، عادت های جدید ایجاد و در بین پرسنل نهادینه گردد.

رئیس مرکز توسعه پایدار دانشگاه های استرالیا، مالزی و تایلند با اشاره به اینکه امروزه به دلیل تغییرات سریع، دیگر عادت های گذشته راهبرد قبلی خود را ندارند، توضیح داد: در حال حاضر تنها سازمان های تجاری می توانند خود را با تغییرات سریعی که با آن روبرو هستند هماهنگ نموده تا از رهبری موفقی برخوردار باشند.

وی گفت: پس از آنالیز اهداف هزاره سازمان ملل به این نتیجه رسیدیم که در 15 سال گذشته بزرگ ترین مشکل این بوده که اعضا سازمان ملل به این نتیجه رسیده اند که دیگر قادر به حل مسائل نیستند درحالی که تغییر دیدگاه نسبت به حل مسئله بسیار لازم است.

ریچاردز، یکی از مسائل پایداری را تحت پوشش قرار دادن تمام مسائل دانست و اعلام کرد: پایداری اجتماعی، حفظ محیط زیست و رشد مالی سه ستون توسعه پایدار هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: در سال 1987 توسعه پایدار، توسعه ای که بتواند نیازهای امروز را بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده در برآورده سازی نیازهایشان تأمین کند، تعریف شده درحالی که مسئله اصلی این است که چگونه می توان این مهم را محقق کرد و امروزه همگان بر این عقیده هستند که دیگر رشد مالی بدون در نظر دریافت آلودگی ها و خطراتی که فعالیت مالی بر محیط زیست و حتی خود انسان وارد می سازد، نمی تواند تداوم یابد.

رئیس مرکز توسعه پایدار دانشگاه های استرالیا، مالزی و تایلند با بیان اینکه هنوز هیچ کشوری به توسعه پایدار دست نیافته است، گفت: هیچ دولتی به اقتصاد پایدار نخواهد رسید زیرا اقتصاد دولتی بر سود و هزینه و کارایی تمرکز داشته درحالی که برای رسیدن به توسعه پایدار باید بر اثربخشی و رهبری تمرکز کرد و این مهم تنها در بخش خصوصی قابل دستیابی است.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به عملکرد بهینه باید سه رکن را که به سه p معروف است در نظر بگیریم، بیان نمود: رکن نخست را سود مالی (profit)، رکن دوم سیاره کره زمین و محیط زیست (planet) و رکن سوم جامعه (people) است.

ریچاردز گفت: امروزه زمانی که از جامعه و توسعه پایدار در جامعه صحبت می گردد، به صورت تلویحی منظور بحث رهبری است و باید متذکر شد رهبری همان مهندسی اجتماعی در هر سازمان و یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار سازمان ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امروزه مدل توسعه پایدار سازمان ملل دیگر جوابگو نیست، توضیح داد: دو مدل رایج توسعه شامل مدل بالا به پایین و پایین به بالا است که در مدل اول تصمیمات و استراتژی های سازمان ها از رأس هرم مدیریت و عمدتاً با استفاده از مشاوره های خارج از بدنه سازمان اتخاذ می گردد که در اغلب موارد ازآنجاکه این تصمیمات به وسیله بدنه و بخش های پایینی هرم های سازمانی مورد پذیرش قرار نمی گیرد با مقاومت بخش های پایینی و عملیاتی روبرو شده و عملاً شکست می خورد.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 1286

به "امروز مدل توسعه پایدار سازمان ملل دیگر جوابگو نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز مدل توسعه پایدار سازمان ملل دیگر جوابگو نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید